عضو شورای شهر تهران درباره مهمترین چالش سمن ها و ان جی اوها توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش جارچی اخبار، سید احمد علوی درباره مهمترین چالش هایی که سمن ها و ان جی اوها برای همکاری و مشارکت در امور با آن مواجه هستند، گفت: اصلی ترین موضوع ما در مورد سمن ها بحث قوانین است در واقع به طور کل در مورد کار داوطلبانه و جهادی بحث قوانین مطرح است. در بیانات مقام معظم رهبری در مورد اینکه کار باید به حلقه های میانی واگذار شود موضوعاتی مطرح شده است.

وی ادامه داد: یک سری ساختار هم درست کرده ایم مانند سمن ها، ان جی اوها ستاد توان افزایی سمن ها، شورایاری ها، مدیریت محله که همه این موارد براساس فرمایش مقام معظم رهبری ساختارهایی هستند که مردم را پای کار اداره شهر و کشور می آورند و مشارکت می دهند. اما قوانین ما به ویژه قوانین مالی ما این اجازه را نمی دهد.

عضو کمیسیون مشارکت های مردمی شورای شهر تهران تصریح کرد: به طور مثال اگر قرار باشد یک کاری به مردم که شامل سمن یا گروه جهادی است واگذار شود و می دانیم که این کار در صورت واگذاری به سمن ها و یا گروه های جهادی با کیفیت بهتر و ارزان تر انجام خواهد شد. اما براساس قوانین مالی سمن یا گروه جهادی یا ان جی او باید یک حساب حقوقی داشته باشد و برای اینکه حساب حقوقی داشته باشند با دارای اساسنامه باشند و این روند دقیقا همان روند شرکت پیمانکار است.

علوی خاطرنشان کرد: ما در این خصوص با دوستان مان در مجلس و وزارت کشور رایزنی می کنیم تا بخشی از این مشکلات را رفع کرده و کم کنیم. به نظر می رسد این موضوع را به صورت رکن اساسی بپذیریم که اگر می خواهیم مشارکت مردم را پای کار داشته باشیم باید دسته بندی کنیم. بهترین قالب بندی نیز همین سمن ها هستند. یک قالب مشخص که مردم می توانند از طریق آنها مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: ما در شورای شهر نیز برای آوردن مشارکت مردم در اداره بهتر شهر آنها را در قالب هیات امنا مطرح کردیم چرا که هیات امناها از نظر مجلس شورای اسلامی یک سمن محسوب می شود. بنابراین ما اگر بتوانیم مردم را در قالب های مشخصی با این فضا پای کار بیاوریم حتما می توانیم از ظرفیت آنها استفاده کنیم.