رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق با اشاره به اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی برای صدور خدمات فنی و مهندسی در کشور وجود دارد، گفت: صادرات خدمات فنی و مهندسی برای تحقق رشد ۸درصدی اقتصاد ایران یک ضرورت است.

به گزارش جارچی اخبار، پیام باقری افزود: در سالی که به نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده و نیز دیداری که فعالان اقتصادی با مقام معظم رهبری داشتند و با توجه به توصیه ایشان که برای تحقق رشد اقتصادی از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود، طبیعتا برای رسیدن به رشد ۸درصدی اقتصادی باید از همه ظرفیت‌هایی که در کشور و در همه بخش‌ها وجود دارد، چه داخلی و چه خارجی، استفاده کرد.

وی ادامه داد: یکی از این حوزه‌هایی که می‌تواند این هدف را محقق کند و باید مورد توجه قرار بگیرد، صادرات خدمات فنی و مهندسی است.

این فعال صنعت برق ایران خاطرنشان کرد: موضوع صادرات غیرنفتی که صدور خدمات فنی و مهندسی بخشی از آن است و ظرفیت‌های خوبی در این زمینه در کشور وجود دارد.

باقری گفت: توانمندی زیادی در صدور خدمات فنی و مهندسی هم در بخش شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و هم مهندسان و متخصصان و مشاوران بسیار قوی وجود دارد که سال‌ها است این موضوع توسط این‌ها در حال انجام است.

وی ادامه داد: این موضوع در صنعت برق که از پیشگامان و پرچم داران صدور خدمات فنی و مهندسی است، خیلی بیشتر است.

عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: صدور خدمات فنی و مهندسی می‌تواند ارزآوری و ثروت آفرینی خوبی برای کشور داشته باشد، ضمن آنکه یک صادرات پایدار به جهت ارتباطی که با کشور مقصد دارد، است.

باقری خاطرنشان کرد: پروژه و طرحی که صادر می‌شود، سال‌های برای خدمات پس از فروش و پشتیبانی‌های لازم و تامین نیازها، نیازمند ارتباط است.

وی گفت: علاوه بر آن صدور خدمات فنی و مهندسی فرصت بسیار مناسبی ایجاد می‌کند که کالاهای ساخت داخل بتواند در بازار کشورهای مقصد به فروش برسد.

رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران ادامه داد: اکنون نیازهای زیادی در کشورهای منطقه برای خدمات فنی و مهندسی کشورمان وجود دارد.

باقری به طرحی که اخیرا در کشور سریلانکا با حضور رئیس جمهور کشورمان به بهره برداری رسید، اشاره و بیان کرد: طرح اومااویا که به دست متخصصان ایرانی در سریلانکا به بهره‌برداری رسید را می توان نمونه‌ای از توان داخلی برای صدور خدمات فنی و مهندسی برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: این طرح از افتخارات مهندسان ایرانی است که خیلی هم تاثیر گذار در روند اقتصاد سریلانکا و زندگی و معیشت مردم به خصوص بخش کشاورزی و تامین برق است که به دست مهندسان ایرانی انجام شد.

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: بنابراین صدور خدمات فنی و مهندسی در سالی که به نام سال جهش تولید با مشارکت مردم نام گذاری شده یک الزام است که باید به آن پرداخته شود.

باقری ادامه داد: باید مسیرها برای فعالان این بخش هموار شود و دولت باید مسیر را هموار و موانع را بردارد.

وی تاکید کرد: باید حمایت‌ها در این زمینه شکل گیرد و منابع به سمت بخش‌های مولد هدایت شود؛ زیرا صدور خدمات فنی و مهندسی هم اشتغال زایی بالایی دارد و هم کمک به خلق ثروت می‌کند.