سیاهپوشان عزادار شهید جمهور از دور و نزدیک جمع شده‌اند تا غم دل را با یکدیگر شریک شوند و مسافران بهشت را بدرقه کنند. همه اقشار جامعه از پیر و جوان، زن و مرد، کوچک و بزرگ با چشمانی گریان و با در دست داشتن عکس خادم محرومان شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی آمده‌اند؛ ملت عزادار است و همه به سوگ نشسته‌اند و صاحبان عزا هستند؛ عزاداران «یاحسین یاحسین» گویان اندوه خود را نشان می‌دهند و با جمعیت هم صدا می‌شوند.

در میان خیل جمعیت، همراه خانواده‌هایی که از صبح زود برای شرکت در مراسم تشییع و خواندن نماز شهید جمهور و همراهانش آمده‌اند، کودکان هم دیده می‌شوند؛ لباس سیاه بر تن دارند و چشمانی اشک بار. امیرحسین دانش‌آموز ۱۰ ساله‌ای است که عکس آیت الله رئیسی را در دست دارد. او درباره حضور خود در این مراسم بزرگ می‌گوید: رئیس جمهور الگو و قهرمان من است. همیشه در تلویزیون او را می‌دیدم که به مناطق محروم سفر می‌کند.

او ادامه می‌دهد: رئیس جمهور ما واقعا مردمی بود و دغدغه کودکان فقیر و محروم را داشت. او به ما فرزندان ایران قوت قلب می‌داد تا برای سربلندی کشور تلاش کنیم.

خادم حضرت رضا (ع) در تولد مولایش کام روا شد

زهرا که با کالسکه دختر دو ساله‌اش خود را به مراسم تشییع رسانده است، با چشمانی گریان می‌گوید: تاب ندارم؛ آن شب تا صبح نخوابیدم و هر لحظه صفحات مجازی را رصد می کردم؛ امیدوار بودم که خبر خوشی برسد اما شد آنچه نباید… خادم حضرت رضا (ع) در تولد مولایش کام روا شد.

معصومه شهروندی است که فرزند خود را در آغوش دارد و دست او پرچم فلسطین است، می‌گوید: راه خدمت به مردم برای شهید رئیسی سرانجام به شهادت رسید و او خدمات ارزنده‌ای به کشور ارائه داد زیرا یاور و همدرد مردم به خصوص قشر ضعیف و مناطق محروم بود.

وی ادامه می‌دهد: مسئولیت‌پذیری، در میان مردم بودن و با مردم بودن و عدالت خواهی از ویژگی‌های رئیس جمهور شهید بود و در راستای عمران و پیشرفت کشور شبانه روز به استان‌های کشور سفر می‌کرد و در واقع در راه جهاد و خدمت به مردم و در حین انجام ماموریت به شهادت رسید و امید است در بهشت برین مشمول رحمت و علو درجات بیکران الهی قرار گیرد.

معصومه تاکید کرد: شهید رئیسی، خادم الرضا و خادم ملت، خستگی ناپذیر بود و با همه وجود در راه خدمت به مردم گام برمی‌داشت.

مریم نیز پلاکاردی در دست دارد که با خط خوش نوشته است: «تو از قبیله عشقی مقیم کوچه باران ؛ قلم شود قلمی که حکایت تو نگوید» در حاشیه تشییع پیکر شهید رئیسی به خبرنگار ایرنا می گوید: آیت الله رئیسی یک سیاستمدار بود که در اوج صداقت یار و یاور مردم بود و با مردم در نهایت مهربانی برخورد کرد و این شهید والامقام هیچ گاه در مقام جوابگویی به حاشیه‌ها برنیامد و به جای اینکه وقت خود را برای پاسخ به انتقادات و تخریب‌های نابجا قرار صرف کند سعی می‌کرد وقت خود را برای خدمت به مردم متمرکز کنند.

با اخلاق و معنویت، سیاست هم قداست پیدا می‌کند

تینا هم از نسل زد است و ۱۵ سال دارد. او پلاکاردی با خود دارد که نوشته: «شهید ابراهیم رئیسی ثابت کرد با اخلاق و معنویت، سیاست هم قداست پیدا می‌کند»

جانفشانی رئیس جمهور هرگز از ذهن ما بیرون نمی رود

عاطفه دانش آموز کلاس هشتمی هم که همراه پدر و مادر و برادرش در این مراسم شرکت کرده است، می‌گوید: یاد و خاطره رئیس جمهور شهید و عزیز ما، هیچگاه از ذهن مردم ایران نمی‌رود، او راهی از خدمت و آبادانی را به روی مردم گشود و ما با قوت باید درس‌هایی که از او آموخته‌ایم را پس دهیم.

او ادامه داد: سید ما در راه خدمت شهید شد و این جانفشانی هرگز از ذهن ما بیرون نمی رود.

او یک دانش آموز نسل زد است و دهه نودی که اینگونه ادامه می دهد: آیت الله رئیسی عزیز ملت بود و با سادگی و صمیمیتی که داشت کمر همت برای سرافرازی ایران بسته بود و آخرین خدمت او در مسیر آبادانی ایران عزیز به شهادت ختم شد.

خاطره و اقدامات همواره مثبت این عزیزان الگویی برای ما نوجوانان امروز است

صدرا ۱۲ ساله یکی دیگر از عزاداران رئیس جمهور فقید است که دست مادربزرگ مسن خود را گرفته و راهنمایی می‌کند. صدرا درباره حضورش در این مراسم می‌گوید: افتخار می‌کنم که در کشوری زندگی می‌کنم که قهرمانانی مانند شهید سلیمانی و آیت‌الله رئیسی دارد. یاد، خاطره و اقدامات همواره مثبت این عزیزان الگویی برای ما نوجوانان امروز است.

همچنین مادربزرگ این نوجوان نیز می‌گوید: داغ بزرگی بر دل ما نشست. نمی‌توانستم از خانه و پشت تلویزیون نظاره گر این مراسم باشم. باید در محل حاضر می‌شدم. رمقی ندارم اما بر خود واجب می دانستم که برای بدرقه سید بزرگوار همراهی کنم؛ او عزیزی بود که بر گردن ما حق داشت.

فاطمه بانویی که همراه با ۲ فرزند خردسال و همسرش در این مراسم حاضر شده است، در دست یکی از فرزندانش تصویر شهید رئیسی است که بر آن نگاشته شده «فراموشت نمی کنیم خادم ملت» به خبرنگار ایرنا می‌گوید: رئیس جمهور منتخب و مردمی ما به شهادت رسید و وظیفه هر ایرانی است که در این مراسم شرکت کند. رئیس جمهور در راه خدمت به مردم در شهرهای محروم به شهادت رسید و این اندوه بر دل ما نشست و فرزندانم را به این مراسم آورده‌ام تا بزرگمردان کشور خود را بشناسند و از نزدیک همدلی مردم را ببینند.

برسام کلاس چهارم ابتدایی است؛ مادرش می گوید دیشب از من قول گرفته است تا در مراسم تشییع شرکت کنیم. وقتی از او می پرسم که آیت الله رئیسی را می شناختی و چرا امروز به مراسم آمده‌ای، می گوید: چهره اش مهربان بود و همیشه در تلویزیون می دیدم که به شهرهای مختلف می‌رود و مشکلات مردم را حل می کند. او به مردم خدمت می کرد.

بالگرد حامل خادم الرضا (ع) شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس جمهور اسلامی ایران عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی روی رودخانه ارس در مرز مشترک با جمهوری آذربایجان، در محدوده شهرستان ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد و در منطقه جنگلی دیزمار بین روستای اوزی و پیر داوود سقوط کرد.

حجت الاسلام آل هاشم نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سیدمهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و سه نفر کادر پروازی، دیگر سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند که همگی به شهادت رسیدند.

آیین تشییع پیکر این شهدا صبح روز سه شنبه در تبریز برگزار شد و پس از انتقال پیکر مطهر آنان به تهران و استقبال رسمی در فرودگاه مهرآباد، برای زیارت به قم برده شد؛ شامگاه سه شنبه آیین وداع با شهدای خدمت با حضور پرشور و گسترده مردم تهران در محل مصلای بزرگ امام خمینی برگزار شد؛ قرار است تا ساعتی دیگر رهبر معظم انقلاب در دانشگاه تهران بر پیکر آنان نماز اقامه کنند.

بالگرد حامل خادم الرضا (ع) شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس جمهور اسلامی ایران عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی روی رودخانه ارس در مرز مشترک با جمهوری آذربایجان، در محدوده شهرستان ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد و در منطقه جنگلی دیزمار بین روستای اوزی و پیر داوود سقوط کرد.

حجت الاسلام آل هاشم نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سیدمهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و سه نفر کادر پروازی، دیگر سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند که همگی به شهادت رسیدند.

آیین تشییع پیکر این شهدا صبح روز سه شنبه اول خرداد در تبریز برگزار شد و پس از انتقال پیکر مطهر آنان به تهران و استقبال رسمی در فرودگاه مهرآباد، برای زیارت به قم برده شد؛ شامگاه سه شنبه آیین وداع با شهدای خدمت با حضور پرشور و گسترده مردم تهران در محل مصلای بزرگ امام خمینی برگزار شد؛

مراسم تشییع شهدای خدمت نیز از صبح روز چهارشنبه دوم خرداد با حضور جمع زیادی از مردم، رؤسای قوای سه گانه، مقامات، مسئولان کشوری و لشکری با قرائت آیاتی از قرآن مجید در دانشگاه تهران آغاز شد و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دانشگاه تهران بر پیکر رئیس‌جمهور شهید و شهدای خدمت نماز اقامه کردند.

پس از اقامه نماز، پیکر آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه، آیت‌الله «سید محمدعلی آل‌هاشم» نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز، «مالک رحمتی» استاندار آذربایجان شرقی، «سید مهدی موسوی» سرتیم حفاظت رئیس جمهور و سه نفر از تیم پرواز از دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی بر دستان مردم خداجو تشییع شد.