رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به کلید واژه هایی که از سوی رهبر معظم انقلاب در خصوص آیت الله سیدمحمدعلی آل هاشم استفاده کرده اند، گفت: این شهید عالیقدر در پیشگاه ولی زمان (رهبر معظم انقلاب) مورد تکریم و احترام بود.

به گزارش جارچی اخبار، حجت‌الاسلام و المسلمین «عباس محمدحسنی» روز پنجشنبه در مراسم تشییع پیکر شهید آیت الله سیدمحمدعلی آل هاشم در تبریز افزود: از چهار راه می توان شخصیت یک فرد را بهتر شناخت که یک راه، نگاه ولی زمان در مورد آن فرد است.

وی اظهار کرد: راه دوم، بررسی گفته ها و نوشته های شخص، راه سوم بازخوانی قضاوت و نگاه مردم در مورد شخص و راه چهارم آثار، کارنامه اجتماعی و عملکردی است که شخص از خود در جامعه به جا گذاشته است.

رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: از منظر ولی زمان در مورد آل هاشم، رهبر معظم انقلاب سه کلید واژه شامل سیدشریف، امام جمعه محبوب (در تسلیت نامه اخیر ایشان) و امام جمعه معتبر برای وی مطرح کرده اند.

حجت الاسلام محمدحسنی، ادامه داد: علاوه بر آن ها، رهبر معظم انقلاب برای مراسم تشییع شهید آل هاشم، حجت الاسم محمدیان را به عنوان نماینده خویش برای عرض تسلیت به پیشگاه مردم آذربایجان فرستاده اند یعنی اینکه ولی زمان که اینقدر آیت الله آل هاشم را مورد تعظیم، تکریم و احترام قرار می دهد پس این انسان و عالم مجاهد یک انسان ویژه بود و از شخصیت ویژه ای برخوردار است.

وی با اشاره به ۲ کلیپ از آیت الله آل هاشم که در سطح کشور بازنشر فوق العاده ای داشت، یادآور شد: این کلیپ ها شامل سخنان وی مربوط به اینکه تبریز تنها مرکز استانی است که ۲ امام جمعه شهید سید دارد و سومی هم وی است و دیگر اینکه دعا کنید که عاقبت من به شهادت ختم شود.

رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: تا کسی خدایی و الهی نباشد و از اتصال حقیقی به خالق برخوردار نباشد چنین آرزویی نمی کند.

حجت الاسلام محمدحسنی، با اشاره به بیانات راهگشا و سازنده آل هاشم در خطبه های نماز جمعه و نوشته های وی، ادامه داد: آل هاشم از منظر مردم، امام جمعه مردم‌دار، مردم دوست و عاشق مردم، متواضع، مهربان و خیرخواه، امام همه روزهای مردم آذربایجان در طول هفته بود و نه شب می شناخت و نه روز و به همه جا و همه کس در همه شرایط عشق می ورزید.

وی با بیان اینکه ۳۹ سال است که در ارتش خدمت می کند و آل هاشم، استاد مدیریتی بنده بود، اظهار کرد: به همان مقداری که شما(مردم آذربایجان) عزادار شهادت وی هستید، همه آحاد ارتش جحمهوری اسلامی ایران نیز مثل شما عزادار بوده و اشک می ریزند و دلتنگی کرده و برای وی دعا می کنند.

رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه آل هاشم در همه ایران مثل آذربایجان مورد محبت و محبوب مردم بود، گفت: برای شناخت درست از یک شخص باید دید چه تحول و اقدام اثرگذاری را بجا گذاشته است.

حجت الاسلام محمدحسنی، افزود: آل هاشم در حوزه امامت جمعه بنیانگذار فرهنگ نوینی شد که به مکتب «مردم داری آل هاشم» معروف شد.

وی یادآور شد: آسمان معنویت، ایمان و ارادت آذربایجان ستارگان فراوانی دارد اما سیدمحمدعلی آل هاشم، خورشید بی غروب آسمان معنویت و هدایت این خطه است و تا دنیا دنیا است نام وی در همه جای ایران بلند است.

رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: از آنجایی که آل هاشم یک مومن همراه با عمل صالح بود، خدا محبت، عزت و احترام او را نه تنها در بین مردم آذربایجان بلکه در کل ایران و یک مقدار فراتر از کشور قرار داد و در کشورهای همسایه به وجود او می بالند و افتخار می کنند.

حجت الاسلام محمدحسنی، ادامه داد: دیگران به ما توصیه می کنند که نحوه مردم‌داری، خدمت کردن و عشق ورزیدن به مردم را از آل هاشم فرا بگیرییم و اگر کاری در خدمت به مردم انجام می دهیم می گویند این کار «کار آل هاشمی» است.

وی اظهار کرد: آل هاشم، اسوه اخلاق، مردمداری، ولایتمداری، جهاد و تلاش بود و کسی است که قریب به همه سال های دفاع مقدس را در جبهه ها گذراند و سرزمین های داغ خوزستان، سرو کردستان به همان مقدار که سرزمین آذربایجان وی را می شناسند، از وی شناخت دارند.

حجت الاسلام محمدحسنی، افزود: آیت الله سیدمحمدعلی آل هاشم، برای دفاع از حیثیت، ناموس و ارزش های این مملکت جان خود را در دست گرفت و به افتخار جانبازی و شهادت نایل شد.

آیت الله سید محمد علی آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز و مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی به همراه آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌الرضا(ع) و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور ، سرهنگ خلبان سیدطاهر مصطفوی، سرهنگ کمک خلبان محسن دریانوش و سرگرد فنی بهروز قدیمی عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی در اثر سانحه هوایی همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شدند.

مراسم تشییع پیکر مطهر شهید آیت الله آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز از ساعت ۹.۳۰ دقیقه امروز از میدان شهدا تا میدان ساعت تبریز برگزار می‌شود، سپس پیکر شهید آیت الله آل هاشم برای تدفین به وادی رحمت تبریز انتقال می‌یابد.

پیکر امام جمعه تبریز در گلزار شهدای وادی رحمت تبریز به خاک سپرده خواهد شد و مراسم ترحیم و شام غریبان ایشان نیز با هم از ساعت ۱۶.۳۰ تا ۱۹ همان روز در مصلی تبریز منعقد می‌شود.

هم‌چنین پیکر شهید رحمتی به صورت مستقیم از مشهد مقدس به شهرستان مراغه منتقل خواهد شد و روز جمعه پس از تشییع در گلزار شهدای گلشن این شهر به خاک سپرده می‌شود.