رئیس انجمن‌صنفی گچ‌کاران استان قم گفت: یکی از مشکلاتِ امروزِ کشور مهاجرتِ نیروی کار از یک طرف و پیر شدنِ جمعیتِ کشور است، که هر دو مسئله آینده‌ی تولید و اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش جارچی اخبار، داود کشوری (رئیس انجمن‌صنفی گچ‌کاران استان قم)، با اشاره به مشکلات کارگران گفت: یکی از مشکلاتِ امروزِ کشور مهاجرتِ نیروی کار از یک طرف و پیر شدنِ جمعیتِ کشور است، که هر دو مسئله آینده‌ی تولید و اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در واقع هر دو مسئله نیروی کار را که مهم‌ترین مؤلفه برای پیشرفت و توسعه اقتصادی است، از آینده‌ی کشور می‌گیرد. البته دولت و مجلس چند سالی است که در راستای حل مسئله‌ی پیریِ جمعیت و در قالبِ طرح جوانیِ جمعیت، حمایت‌های مالی برای فرزندآوری درنظر گرفته‌اند اما مجموع این سیاست‌ها تا زمانی که مسئله به صورتِ اساسی حل نشود، نمی‌تواند کارساز باشد.

کشوری گفت: ترغیب به فرزندآوری قبل از هر چیزی نیازمند داشتن زیرساخت‌های اساسی برای آحاد جامعه و به خصوص توجه لازم به قشر کم‌درآمد و آسیب‌پذیر جامعه است. کمک به افزایشِ اشتغال در سطح کلان، یعنی شغلی که بتوان با آن حداقل نیازهای اساسیِ یک خانواده را تأمین کرد، شاید اولین و مهم‌ترین قدم در این راستا باشد. چطور می‌توان از جوانانی که حقوق آن‌ها به سختی، کرایه راه و هزینه‌های روزمره‌اشان را تأمین می‌کند، انتظارِ تشکیل خانواده و بعد هم فررزندآوری داشت؟

رئیس انجمن‌صنفی گچ‌کاران استان قم ادامه داد: نه تنها شغل پایدار کم است، که آن‌ها هم که شغلی دارند، به سختی می‌توانند هزینه‌های روزمره را تأمین کنند. برای همین است که گاه نیروی کار ماهر و نیمه ماهر و ساده اگر بتواند، از کشور می‌رود تا برای خود زندگیِ حداقلی تأمین کند؛ زندگی‌ای که ظاهرا برآورده کردنش در ایران دیگر مشکل شده است.

وی تأکید کرد: پرداختِ یارانه و کالابرگ الکترونیک نمی‌تواند جایگزین شغل شایسته و دستمزدِ متناسب شود؛ این طرح‌ها صرفا به عنوان مُسکن عمل می‌کنند و در کنار آن باید اقداماتی مناسب برای کارگران و اقشار ضعیف جامعه انجام داد. دوری از سیاستهای سرکوب مزد و رفتن به سمت ایجادِ مشاغل صنعتی و هزینه برای تولیداتی که بتوان آنها را صادر کرد، از جمله این اقدامات است.

کشوری تأکید کرد: مسکن امروز یکی از مهم‌ترین نیازهای کارگران است. بیش از نیمی از درآمد کارگران صرف اجاره خانه می‌شود. طرح‌هایی که مسئولان مدعی هستند برای خانه‌دار کردنِ اقشار ضعیف جامعه و کارگران پیش رو دارد، معمولا به دردِ کارگران نمی‌خورد، این طرح‌ها به نام کارگران و به کام بساز بفروش‌هاست. انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی و حامیان این جریان طرح‌های اساسی و حمایتی‌تری برای خانه‌دار کردنِ اقشار ضعیف جامعه تدارک ببینند و از ارائه‌ی برنامه‌های نمایشی پرهیز کنند.

رئیس انجمن‌صنفی گچ‌کاران استان قم همچنین به طرح تخصیص زمین در راستای تشویق فرزندآوری اشاره کرد و گفت: این طرح نیز با اشکالاتی مواجه است. امیدواریم به شکلی نباشد که با منت بر سر خانواده‌ها به آن‌ها زمین بدهند و آن‌ها را از طرح نهضت ملی مسکن حذف کنند و نتیجه‌اش هم این شود که خانواده‌ها در اسارت قیمت بالای مصالح ساختمانی و هزینه‌های جانبی آن گرفتار و مستاصل بمانند. به قولی از مسکن ملی رانده و ندانند با زمینِ رایگان چه کار کنند.