رییس مرکز سلامت و محیط کار معاونت بهداشت وزارت بهداشت گفت: روش‌های بازاریابی در محصولات دخانی بسیار گسترده است و به نوعی تبلیغ می شود که مضر نیستند.

به گزارش جارچی اخبار،جعفر جندقی، رییس مرکز سلامت و محیط کار  معاونت بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری گفت: ۱۱ خرداد روز جهانی بدون دخانیات است و همه دنیا در یک حرکت جهانی مطالبی را که لازم است مردم بدانند در زمینه کنترل دخانیات منتشر می کنند.

وی با اشاره به شعار هفته جهانی مبنی بر “حفاظت از کودکان در برابر مداخلات صنعت دخانیات” ادامه داد: در راستای قانون و کنترل دخانیات نباید در اماکن عمومی استعمال دخانیات صورت بگیرد.ما اگر قوانین حامی کاهش مصرف دخانیات داشته باشیم قطعا اقدامات موثری در این زمینه صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به قانون جامع کنترل مصرف دخانیات گفت: باید این قوانین بازنگری شده و قوانینی داشته باشیم که بتوانیم از طریق آن مصرف دخانیات را کنترل کنیم. متاسفانه در سریال‌های نمایش خانگی هیچ کنترلی در این موضوع وجود ندارد و شخصیت‌های مثبت و منفی هر دو مصرف دخانیات دارند و البته روش‌های مختلف مصرف را هم‌به نمایش می گذارند و این کار مصداق تبلیغ است و ما از سازمان‌های متولی درخواست داریم درخصوص ارائه مجوز به این سریال‌ها دقت لازم را داشته باشند.

وی درباره مدلهای جدید دخانیات گفت: روشهای بازاریابی در محصولات دخانی بسیار گسترده است و به نوعی تبلیغ می شود که مضر نیستند اما در واقع مصرف محصولات نو پدید دخانیات مانند سیگارهای الکترونیک به شدت مضر هستند. به بهانه اینکه مصرف کننده دخانیات در کشور داریم به تولید مواد دخانی مجوز داده شد و این به معنی این نیست که مدل های جدید تولید شود و روشهای مختلف را ارائه دهند و زنان و نوجوانان را مورد هدف قرار داده اند.

وی ادامه داد: حق بزرگ مردم حق دانستن است ما نمی خواهیم برای مردم تعیین تکلیف کنیم اما باید حقایق را بگوییم و مردم خودشان بدانند که کار درست چیست. ما می خواهیم مردم بدانند که چرا نمی خواهیم سیگار عطر و طعم داشته باشد چراکه این مصداق تبلیغ است همچنین مردم باید بدانند ‌که هدف ما از اینکه نباید سیگار در نزدیکی مدارس به فروش برسد چیست هدف کاهش دسترسی فیزیکی است. مردم‌ باید بدانند که ما چرا می خواهیم قیمت سیگار افزایش پیدا کند، چرا که در دنیا ثابت شده که هر چه قیمت افزایش پیدا کند مصرف نیز کاهش پیدا می کند.

وی ادامه داد: ما به شدت مخالف عرضه سیگار در فروشگاه‌های زنجیره ای هستیم اما به ما فشار می آورند همچنان ایستاده ایم به ما فشار می آورند که سیگار برگ تولید کنند آن هم به بهانه اینکه جلوی قاچاق گرفته شود اما ما می دانیم که تولید ربطی به قاچاق ندارد.بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از ۱۳۶ تریلیون ریال هزینه مستقیم تحمیل شده به حوزه سلامت برای درمان بیماری‌ها و ۲۲۶ تریلیون خسارت ناشی از مرگ زودهنگام بیش از ۵۰ درصد مرگ زودرس زیر سن ۷۰ سال است و همچنین ۱۳۹ تریلیون ریال خسارت ناشی از کاهش بهره وری در اثر غیبت از کار است.

در ادامه این نشست بهزار ولی‌زاده رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت ادامه داد: مصرف دخانیات در مردان طی سالهای ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ در گروه سنی بیش از ۱۸ سال حدود ۳ درصد و در بین زنان ۱۱ درصد افزایش داشته است. همچنین مصرف قلیان نسبت به سال ۱۳۹۵ حدود ۵۴ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: روند افزایش مصرف دخانیات طی سالهای ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال در بین زنان حدود ۹۰ درصد و در بین مردان ۳۴ درصد افزایش داشته است. همچنین مصرف روزانه سیگار در بین زنان حدود ۱۹ درصد و در بین مردان ۴۶ درصد افزایش یافته است.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت درباره افزایش مالیات در بودجه گفت: علاوه بر مالیات بر ارزش افزوده خاص محصولات دخانی از ابتدای سال ۱۴۰۳ مالیات تولید داخل با نشان ایرانی ۱۵ درصد، تولید داخل با نشان بین المللی ۲۵ درصد و سیگار وارداتی با هر نشان ۵۰ درصد که البته ما سیگار وارداتی نداریم. مدل مالیاتی به گونه ای است که مالیات بر صنعت تولید تاثیرگذار نیست و باید مالیات به گونه ای باشد که بر صنعت تاثیرگذار باشد.