رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران گفت: امسال برای نخستین بار سازمان برنامه و بودجه تسویه‌حساب با گندم‌کاران را به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها محول کرده و این امر سبب دیرکرد دولت در پرداخت مطالبات به کشاورزان شده است.

به گزارش جارچی اخبار، عطآلله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران افزود: دولت هنوز با گندم‌کاران تسویه‌حساب نکرده و ۳۷.۸ هزار میلیارد تومان بدهکار است. دولت امسال ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم به ارزش ۴۰ هزار میلیارد تومان از گندم‌کاران تحویل گرفته و از این ۴۰هزار میلیارد تومان تنها ۲.۳ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده است؛ این رقم برابر با شش درصد از کل رقمی است که باید به گندم‌کاران پرداخت شود و ۹۴درصد دیگر را از ۱۰ فروردین سال جاری تاکنون هنوز بدهکار است.

وی تصریح کرد: این نخستین بار است که تسویه‌حساب دولت با گندم‌کاران تا این اندازه به طول انجامیده و شش درصدی که تسویه شده در برابر کل بدهی دولت به گندم‌کاران به هیچ وجه رقم چشمگیری به شمار نمی‌آید.

هاشمی ادامه داد: این اتفاق از اعتماد گندم‌کاران به دولت در سال‌های آینده کم می‌کند و آنها ترجیح می‌دهند محصول خود را به خریداران دیگری غیر از دولت بفروشند و آن را از چرخه خرید دولتی خارج کنند، اتفاقی که امنیت غذایی کشور را تهدید می‌کند.

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران خاطرنشان کرد: با تولیدی که در سال گذشته داشتیم توانستیم در تامین گندم خبازی خودکفا شویم و امیدوار بودیم با افزایش تولید در سال ۱۴۰۳ در تامین گندم موردنیاز صنایع هم خودکفا شویم تا هر گونه نیاز به واردات از بین برود اما این زمانی ممکن می‌شود که دولت به تعهدات خود پایبند باشد.

وی گفت: کشاورزان در سراسر کشور با تکیه بر توان و تجربه خود و راهنمایی کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی کاشت خوبی داشتند و بارش‌ها هم مطلوب بوده و محصول چشمگیری برای کشور به باور آورده است اما تنها چالش برآمده از خرید دولت است.

هاشمی افزود: پیش‌بینی می‌شود با توجه به وضعیت خوب بارش‌ها تولید گندم کشور در سال ۱۴۰۳ به ۱۴ میلیون تن برسد و ۱۲ میلیون تن آن به دولت فروخته شود؛ کل تولید سال ۱۴۰۲ نیز ۱۲.۵ میلیون تن بود که ۱۰.۵ میلیون تن آن به دولت فروخته شد.

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران در تشریح آنچه سبب اختلال تسویه‌حساب با گندم‌کاران در سال جاری شده است، توضیح داد: در سال‌های گذشته مباشر و مجری خرید گندم شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران در زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی بود و خود این شرکت با کشاورزان تسویه‌حساب می‌کرد، شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی این توان را داشت که با استفاده از منابع داخلی خود تسویه‌حساب انجام دهد اما امسال سازمان برنامه و بودجه تسویه‌حساب با گندم‌کاران را به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها گره زده است، تصمیمی که به نظر ما درست نبوده و سبب اختلال در تسویه‌حساب با گندم‌کاران در ابتدای فصل خرید شده است.