یک منتخب مجلس دوازدهم گفت: بالای ۱۰۰ نفر اصلاح‌طلب و اعتدالی که خیلی از آنها شناسنامه‌دار هستند وارد مجلس شدند و اتفاقا ترکیب مجلس دوازدهم نسبت به ادوار یازدهم و نهم بسیار متعادل‌تر است

به گزارش جارچی اخبار، عبدالکریم حسین‌زاده، درباره اینکه چشم‌انداز انتخابات ریاست جمهوری پیش رو می‌تواند نسبت به انتخابات‌های ۹۸، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ از لحاظ مشارکت متفاوت باشد و به عبارتی آیا زمینه‌ای برای تغییر مسیر مشارکت مردم در این انتخابات می‌بینید، گفت: هر چند هنوز فضا تحت تاثیر شوک ناشی از فقدان رئیس جمهوری است اما در همین شرایط هم می‌توان نشانه‌هایی دید که می‌توانند نویدبخش زمینه‌ای تازه برای افزایش مشارکت باشند. خصوصا اگر در فضای مجازی دقت کرده باشید حتی چهره‌هایی که نسبت به چند انتخابات گذشته بی‌توجه بودند، هم اکنون مشغول بحث‌های انتخاباتی شده‌اند و به نظر می‌رسد دغدغه انتخاباتی دارند. به نظر من برای اینکه نرخ مشارکت در این دوره از ارقامی مانند ۵۵ درصد عبور کند، اصلا کار سختی در پیش نیست. در سطح عمومی به نظر می‌رسد که جامعه آمادگی حضور با نرخ متوسط به بالا را در یک انتخابات دیگر داشته باشد و باید ببینیم آیا در سطح تصمیم‌گیران انتخاباتی تنوع نامزدها به شکلی خواهد بود که این اتفاق رخ دهد یا خیر؟

منتخب نقده و اشنویه در مجلس دوازدهم در خصوص این‌که ارزیابی خودتان چیست، فکر می‌کنید ضرورت این کار در میان تصمیم‌گیران انتخاباتی به اندازه کافی درک شده باشد، اظهار داشت: سعی می‌کنم جواب این سوال شما را با نگاهی امیدوارانه بدهم و بگویم احتمالا اینگونه است. هر چند نشانه‌هایی هم می‌توان یافت که خلاف این را ثابت می‌کنند اما به عنوان یک کنشگر سیاسی فکر می‌کنم مجموعه فعالانی که خواهان تغییر وضع موجود هستند باید در این مقطع که امکان یک کنشگری فعال، فراهم شده تا زمان اعلام نام نامزدهای تائید صلاحیت شده با نگاهی امیدوارانه به طرح‌ریزی و فعالیت بپردازند.

حسین زاده یادآور شد: یعنی باید حتی‌الامکان بهترین شرایط ممکن در تائید صلاحیت‌ها را برای این مقطع درنظر بگیریم تا بتوانیم حداکثر نیروی اجتماعی و سیاسی خود را در این مدت زمان کوتاه مجددا فعال کرده و به صحنه بیاوریم. این البته به معنای رد واقع‌بینی‌های ضروری نیست. به عبارتی من فکر می‌کنیم در این مقطع جریان‌های خواهان تغییر باید با دو عنصر عمل خود را تنظیم کنند؛ یکی امیدواری کامل و دیگری واقع‌بینی صریح نسبت به شرایط و همینطور تجارب گذشته.

وی درباره این‌که در انتخاباتی که کمتر از  ۶ ماه پیش برگزار شد این اتفاق نیفتاد و فضا آنچنان که می‌بایست باز نشد. تضمین اینکه آن اتفاق دوباره تکرار نشود چیست؟، عنوان کرد: اتفاقا ترکیب مجلس نسبت به ادوار یازدهم و نهم بسیار متعادل‌تر است و ما تعداد نفرات به مراتب بیشتری در جریان اصلاح‌طلبی و اعتدال داریم که از وزن قابل توجهی برخوردار هستند. همینطور افراد باسابقه به مراتب بیشتری وارد این دوره شده‌اند. به نظر من این عوامل تاثیر خود را در عملکرد مجلس نشان خواهند داد.

منتخب مردم نقده گفت: وقتی دولت اول آقای روحانی با مجلس نهم که سراسر اصولگرا و از جریان مخالف او بود توانست کار کند، یک دولت اصلاح‌طلب یا اعتدالی به طریق اولی با مجلس دوازدهم می‌تواند همکاری کند. جدای از این اتفاقا من در انتخابات مجلس دوازدهم نشانه‌های امیدوارکننده‌ای یافتم. عموم ناظران به عدم مشارکت ۶۰ درصدی مردم در این انتخابات توجه می‌کردند در حالیکه مسائل دیگری هم در کار بود. مثلا در عموم حوزه‌های انتخابیه‌ای که کفی از رقابت شکل گرفت، مشارکت هم بالاتر رفت و این یعنی همچنان جامعه آماده مشارکت سیاسی است به شرطی که شرایطش مهیا باشد.

حسین‌زاده درباره این که در انتخابات گذشته این شرایط مهیا نشد و چه تضمینی هست که این بار به فاصله کمتر از ۶ ماه بشود، بیان کرد:بله به آن شکلی که می‌خواستیم نبود اما به هر حال بالای ۱۰۰ نفر اصلاح‌طلب و اعتدالی که خیلی از آنها شناسنامه‌دار هستند وارد مجلس شدند. من قبول دارم جامعه منتظر سیگنالی قوی‌تر از این برای مشارکت است اما وظیفه ما الان این نیست که به انتخابات‌های قبلی عقب‌گرد کنیم و با مبنا قرار دادن آنها، منفعل بمانیم.

وی در پاسخ به این‌که جریان اصلاحات و اعتدال چه می‌تواند انجام دهد، گفت: مهم‌ترین کار این است که اولا حداکثر ظرفیت نامزدهای خود را بشناسیم و فعال کنیم. ما در مجلس دوازدهم گفتمان «نه به تندروی» را پیش کشیدیم و اتفاقا تعداد نمایندگان خوب با سوابق خوبی وارد مجلس شدند و در ادامه همین پروسه معتقدم «گام دوم نه به تندروی» انتخابات ریاست جمهوریست و بنده به عنوان نماینده ملت درخواست دارم آقایان زیر به ترتیب حروف الفبا : «پزشکیان» ، «جهانگیری » «محمد جواد آذری جهرمی»، «محمد شریعتمداری»، «علی اکبر صالحی» ، صدر ، « طیب نیا» ،« ظریف »، «عارف» ،« حسن قاضی زاده هاشمی» ،« لاریجانی » برای انتخابات ثبت نام کنند و در نهایت هم در مسیر ائتلاف سیاسی رفته و بعد از رد و تایید صلاحیت‌ها همچون انتخابات ترکیه و جریان رقیب اردوغان که ۶ حزب ائتلاف کردند همه این افراد با مرکزیت و میانجیگری بزرگان پشت یک نفر بایستند.

حسن‌زاده یادآور شد: نکته دوم اینکه از گذشته درس بگیریم و راه ائتلاف و توافق درونی را در پیش بگیریم. سال ۸۴ از همین گلوگاه ضربه سختی خوردیم و اصلا کشور از مسیر خود خارج شد. در دولت آقای روحانی و خصوصا دولت دوم ایشان هم رقابت دو جریان اعتدالی و اصلاح‌طلب در درون ساختار دولت که به تقابل هم کشیده شد، خیلی از ظرفیت‌ها را از بین برد. الان دیگر وقت تکرار این اشتباهات و دادن امتیاز دوباره به رقیب نیست. شاید اینجا در درون این جریان افراد مختلف خودشان را جدا از همدیگر بدانند اما رقیب همه را به یک چشم می‌بیند و فردای پیروزی رقیب تقریبا همه به یک اندازه متضرر می‌شوند و از همه مهم‌تر کشور و مملکت است که در مسیر ضرر می‌افتد.

وی خاطرنشان کرد: من معتقدم حداکثر ظرفیت‌ها باید فعال شوند و گفت و گوی جدی صورت بگیرد. چون وقت هم بسیار کم است و باید کاملا متفاوت از انتخابات‌های نرمال و عادی گذشته رفتار کرد. فرایند گفت و گو و توافق بین افراد و گروه‌های دارای ظرفیت باید در حداکثر خود فعال شود و این افرادی که امکان حضور در صحنه را دارند، ارتباط ارگانیکی هم با یکدیگر داشته باشند. در غیر این صورت ما فارغ از هر تصمیم برای صلاحیت‌ها، نتیجه را از قبل واگذار خواهیم کرد.

منتخب مجلس دوازدهم درخصوص این‌که چنین فرآیندی می‌تواند جامعه را برای مشارکت مجدد قانع کند، گفت: عرض کردم که نشانه‌های تمایل جامعه به مشارکت را به وضوح دارم می‌بینم و حتما اگر فرآیند سیاسی رسیدن به نامزد نهایی در جریان اصلاحات و اعتدال به درستی طی شود خودش یک عامل مشوق برای جامعه است. مضاف بر این معتقدم طی شدن دقیق و درست این مسیر حتی به تصمیم‌گیران انتخاباتی هم سیگنال‌هایی برای تصمیم متفاوت با ادوار اخیر انتخابات خواهد داد و در مساله صلاحیت‌ها هم تاثیر خواهد گذاشت.

وی تاکید کرد: البته امیدوارم تصمیم‌گیران انتخاباتی هم به این نتیجه رسیده باشند که هیچ مزیت و امتیاز ملی در مشارکت پائین و رقابت محدود وجود ندارد. یعنی باید این خطر هم درک شود که در صورت عدم وجود زمینه رقابت احتمال پایین آمدن مشارکت از ۴۰ درصد انتخابات مجلس دوازدهم هم وجود دارد. چون ما در آن انتخابات به هر حال رویه‌های بومی، محلی، قومی و طایفه‌ای را هم داشتیم که روی نرخ مشارکت تاثیر می‌گذارد. در انتخابات ریاست جمهوری این فضا نیست و اگر رقابتی نباشد، یک دولت به معنای واقعی، حداقی خواهیم داشت که در این شرایط کشور و منطقه چنین چیزی خطرناک است.

حسین زاده با بیان اینکه منافع ملی ایران به شدت در گرو افزایش مشارکت انتخابات ریاست جمهوری پیش رو است، گفت: به همین اعتبار هم فرصت یک ماه و نیم آینده فرصتی بسیار حیاتی و حتی شاید غیرقابل تکرار هم برای جریان‌های خواهان عقلانیت در کشور است و هم برای نظام تدبیر کشور. از دست دادن این فرصت نه فقط اینکه همه را متضرر می‌کند بلکه حتی می‌تواند برای کشور خطرآفرین هم باشد. بنابراین محاسبه غلط و اشتباه، تک‌روی و خودخواهی از هیچکس در این فرصت پذیرفته نیست و اگر گروه‌های اعتدالی و اصلاح‌طلب و رهبران و چهره‌های آنها نتوانند تصمیم درستی در این مقطع بگیرند باید در برابر تاریخ جوابگو باشند.