رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران درباره تبعاتی که کمبود دارو برای بیماران ایجاد می‌کند، گفت: قطعا این افراد استرس ناشی از کمبود دارو را دارند. اینکه نمی‌توانند نیاز دارویی خود را برطرف کنند و داروی مورد نیاز را پیدا کنند، باعث عود و تشدید بیماری می‌شود. به خصوص که قطع ناگهانی دارو‌ها جزو بدترین اتفاقاتی است که ممکن است برای افرادی که بیماری‌های روان دارند، اتفاق بیفتد.

به گزارش جارچی اخبار،«وحید شریعت» رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران درباره وضعیت ابتلا به اختلالات روانی در جامعه گفت: بروز اختلالات روانی علل متعددی دارد؛ مهم‌ترین آن‌ها علل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و محیطی است. به خصوص که شرایط اقتصادی تاثیر مستقیمی با این اختلالات دارد که خیلی در افزایش و کاهش اختلالات روانی موثر است.

شریعت دربارۀ انواع اختلالات اینگونه گفت: دسته اول اختلال‌ها تاثیرپذیری محیطی کمتری دارند، اما از نظر ژنتیکی تاثیرپذیری زیادی دارند مانند دو قطبی، اسکیزوفرنی و…. اما دسته دوم اختلال‌ها که تاثیرپذیری محیطی زیادی دارند از شایع‌ترین اختلالات هستند از جمله آن‌ها استرس، اضطراب، مصرف مواد و از این نوع اختلالات است که اینگونه اختلالات، هم از نظر مقدار و هم از نظر تاثیرپذیری زیاد هستند.

مردان بیشتر در معرض اختلالات‌ روانی‌اند یا زنان؟

رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران گفت: قطعا هر دو جنس در معرض خطرند و تاثیرپذیرند، اما زنان بیشتر در معرض‌اند، زیرا احتمال ایجاد اختلالات در آن‌ها بیشتر است. همچنین بیشتر، قشر‌های آسیب‌پذیر و اقلیت در معرض این اختلالات هستند. از جمله افراد مهاجر یا کسانی که اتفاقات حاد و خیلی بدی را در زندگی خود داشتند یا کسانی که تروما‌های بدی را تجربه کرده‌اند.

رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران دربارۀ شایع‌ترین اختلال روانی گفت: افسردگی و اضطراب شایع‌ترین و تاثیر گذارترین اختلال است که امروزه با آن سر و کار داریم. البته اختلالات دیگری مانند فوبیا‌ها هم هستند که به دلیل تاثیر کمتر در زندگی، کمتر به آن پرداخته شده است.

شریعت درباره تبعاتی که کمبود دارو برای بیماران ایجاد می‌کند، گفت: قطعا این افراد استرس ناشی از کمبود دارو را دارند. اینکه نمی‌توانند نیاز دارویی خود را برطرف کنند و داروی مورد نیاز را پیدا کنند، باعث عود و تشدید بیماری می‌شود. به خصوص که قطع ناگهانی دارو‌ها جزو بدترین اتفاقاتی است که ممکن است برای افرادی که بیماری‌های روان دارند، اتفاق بیفتد.

وجود محدودیت جدی برای بیمه خدمات روانپزشکی

شریعت درباره راهکار رفع کمبود داروهای اعصاب و روان این گونه گفت: این مسئله توسط سازمان غذا و دارو باید برنامه ریزی شود. سیاست‌گذاری‌های اشتباه باعث می‌شود، کارخانه‌ها و شرکت‌های داروسازی نتوانند دارو‌های لازم را تولید کنند و از دلایل آن می توان به صرفه نبودن تامین مواد اولیه اشاره کرد که سازمان غذا و دارو با کمک دولت باید با سرمایه‌گذاری بیشتر و تأمین مواد اولیه این مشکل را حل کند. مهم‌ترین راهکار را هم می توان مدیریت درست امور دارو باشد و در واقع باید برنامه ریزی‌های بهتری در این زمینه طراحی شود.

رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران گفت: فهرستی از داروها هستند که تحت پوشش بیمه‌اند که اینها جزو پرکاربردترین‌ها هستند و بعضی از داروها که جدیدتر هستند، تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند.

وی درباره بیمه خدمات روانپزشکی گفت: در این باره محدودیت جدی وجود دارد و این خدمات فقط در مراکز دولتی تحت پوشش بیمه قرار دارند. در بعضی از مراکز خصوصی، بیمه تکمیلی فقط بخشی از آن را تحت پوشش دارد، اما به صورت معمول خدمات مراکز خصوصی تحت پوشش بیمه نیستند.

گفتنی است؛ روابط عمومی سازمان غذا و دارو هفته گذشته درباره چرایی عدم دسترسی به برخی داروهای اعصاب و روان اعلام کرد: با توجه به چالش‌هایی از جمله مشکل تامین نقدینگی شرکت‌های تأمین کننده، تولید برخی از داروها مثل کلومیپرامین و مدافینیل به تعویق افتاده که طی ماه جاری برطرف خواهد شد.