نامزد ریاست مجلس دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: مجالس گذشته کارهای خوبی کردند. مجلس یازدهم لقب مجلس انقلاب را از رهبری گرفت ایا نمی‌تواند مجلس بهتری باشد و آیا مجلس دوازدهم می‌تواند بهتر از مجلس گذشته باشد؟ اگر قرار باشد ریل گذاری همان ریل گذاری گذشته باشد و همان کادر پروازی رئیس باشد کارهای مجلس پیش نخواهد رفت. باید تغییر ایجاد کرد. مجلس باید وارد مسیر ریل گذاری جدید شود.

به گزارش جارچی اخبار، مجتبی ذوالنوری، نامزد ریاست مجلس دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در نشست شورای وحدت با منتخبین مجلس دوازدهم گفت: همه ما قائل هستیم که مشکلاتی در جامعه ما وجود دارد وقتی شرکت مردم ما در انتخابات به حدود ۴۰ درصد می‌رسد، اینکه همه رسانه‌های بیگانه بسیج شدند تا مردم پای صندوق نیایند و همین حضور پوزه آنان را به خاک کشید. جمعیتی که پای صندوق رای نیامد دلخورند و گله دارند. جمعیتی رای سفید داد که گفتند ما کشور را قبول داریم، به ولایت‌ فقیه و ارزش‌ها پایبند هستیم اما شما را قبول نداریم. شما را در خور رای خودمان ندیدیم و این موضوع را به وضوح درک کردیم. باید علل ناراحتی مردم بررسی شود.

وی اظهار کرد: موثرترین رکنی که می‌تواند در افزایش رضایتمندی مردم نقش داشته باشد مجلس شورای اسلامی است. دولت و قوه قضاییه نمی‌تواند دو قوه دیگر را در مسیر قرار دهد. مجلس می‌تواند با ریل گذاری، مسیر دو قوه را ترسیم و‌ آنها را قانع کند.

ذوالنوری با اشاره به نقش محوری و اصلی مجلس تصریح کرد: مجلس را باید مانند تسبیح بدانیم. اگر در این تسبیح مهره تسبیح وجود داشته باشد و نخ را نداشته باشیم مهره‌ها کارکرد تسبیح را ندارند. برای هیئت رییسه مجلس باید مسائل زیرساختی اولویت‌دار باشد. خواسته‌ها و آرزوهای انسان‌ها غیرقابل شمارش است کارهای خوب و روی زمین مانده زیاد است و منابع و وقت محدود است هنر دولت و مجلس این است که منابع و وقت محدود را با اولویت دار کردن مشکلات جامعه ارتقا دهد.

وی بیان کرد: مجالس گذشته کارهای خوبی کردند. مجلس یازدهم لقب مجلس انقلاب را از رهبری گرفت ایا نمی‌تواند مجلس بهتری باشد و آیا مجلس دوازدهم می‌تواند بهتر از مجلس گذشته باشد؟ اگر قرار باشد ریل گذاری همان ریل گذاری گذشته باشد و همان کادر پروازی رئیس باشد کارهای مجلس پیش نخواهد رفت. باید تغییر ایجاد کرد. مجلس باید وارد مسیر ریل گذاری جدید شود.

منتخب مردم قم در مجلس تصریح کرد: مجلس یازدهم ۱۲۶ قانون تصویب کرد. ۲۵ قانون اصلی در مجلس تصویب شد مابقی استفساریه و اصلاحیه بود. مردم می‌دیدند که این قوانین تغییری در زندگی شان ایجاد نمی‌ کند. اگر مردم ببینند خروجی مجلس در معیشت و زندگی آنان  اثر گذار است پای صندوق رای می آیند.

وی با طرح این سوال که کارآمدی ملموس چه طور اتفاق می‌افتد، گفت؛ زمانی که ریل گذاری برای ابر مشکلات داشته باشیم کارامدی اتفاق می افتد. ما موشک بالستیک و پهبادهای دور پرواز می‌سازیم که از گنبد اهنین عبور می‌کند و وعده صادق محقق می‌شود اما خودروسازی موفق نمی‌شود چون نتوانست با مافیا مبارزه کرده و قانون جدید ایجاد کند.

ذوالنوری با بیان اینکه مجلس باید برای دولت ریل گذاری کند، گفت: مگر چین روسیه و ترکیه در حفظ ارزش پولشان ورود نکردند چرا ما نباید ارزش پول خودمان را حفظ کنیم. تا زمانی که  رئیس مجلس دولت را رقیب خود می‌داند هیچ وقت تخم مرغ‌های خود را برای حل مشکلات مردم نمی گذارد.

وی با تاکید بر اینکه امروز مجلس نماینده محور اداره نمی‌شود، گفت: در یک سال گذشته که در جایگاه نایب رئیسی مجلس حضور داشتم، در بحث دستور جلسات نه با من نه از کس دیگری در هیات رئیسه نظرخواهی نشد. همه چیز شخصی بود. در واقع دستور جلسات اینگونه بود که از چه طرح و لایحه‌ای خوششان می آمد و یا خوششان نمی آمد. اگر در سال ۹۸ در جلسه سران قوا قیمت بنزین افزایش پیدا کرد، این آیین نامه حق را به نمایندگان داده است تا بتوانند نظرخواهی کنند اما در بحث بنزین این نظرخواهی نشد. چقدر تلفات در این موضوع  دادیم و چقدر برای ترمیم آشوب‌های بنزین از پول‌های دریافتی خرج کردیم.

وی تاکید کرد: امروز مجلس در جایگاه خود نیست هرجا تصمیم قانون گذاری است، مربوط به  مجلس شورای اسلامی است و  باید این قدرت به مجلس بازگردد تا به راس امور برگردد. من امروز هیچ کاره‌ام نماینده اگر بخواهد وزیر را استیضاح کند هئیت ریسه نفوذ پیدا می‌کند و طبق مصالح استیضاح برطرف می‌شود این در حالی است که هئیت رییسه باید پشت نمایندگان بایستد. امروز حتی آیین نامه داخلی مجلس اجرایی نمی‌شود. نماینده حق دارد قانون درست به دستش برسد. امروز قوانینی تصویب می‌شود که یک رزومه دهن پر کن برای تبلیغات می شود.

وی افزود: اگر مجلس یک سال تعطیل شود هیچ کسی ککش هم نمی‌گزد. باید در مجلس تحول ایجاد شود تا تغییر ایجاد شود. باید با عزم جدی و انسجام تغییرات اساسی در مجلس رخ دهد تا موجبات رضایتمندی مردم را فراهم کنیم و دغدغده های رهبری را نیز کم کنیم. نیاز به تغییر غیر قابل اجتناب است تا مجلسی کارامدتر از گذشته وجود داشته باشد.

ذوالنوری خاطر نشان کرد: متاسفانه سیاست‌های کلانی که مجمع تشخیص با تایبد رهبری ابلاغ کرد هیچ وقت اجرایی نشد و‌در واقع همانند نسخه پرشکی است که گذاشتیم در جیمان و به همین دلیل نیاز به تغییر جدی است تا ریل‌گذاری جدید برای حل مشکلات کشور ایجاد شود.