غیبت برخی مربیان در نشست‌های خبری لیگ برتر فوتبال، علاوه بر بی‌توجهی به قانون، بی‌احترامی به هواداران و رسانه‌ها نیز محسوب می‌شود که به‌نظر می‌رسد مسئولان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال، قانون بازدارنده‎‌ای برای برخورد با این چالش وضع نکرده‌اند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا،  هفته بیست‌وهشتم لیگ برتر فوتبال در شرایطی فرداشب برگزار می‌شود که به روال همیشه، امروز قرار بود نشست‌های خبری مسابقات با حضور سرمربیان تیم‌ها برگزار شود. با توجه به برگزاری ۲ دیدار هوادار با نساجی و استقلال با گل‌گهر در تهران، سازمان لیگ، امروز قرار بود بود میزبان نشست خبری سرمربیان ۴ تیم باشد.

 

با این حال با وجود الزامی که سازمان لیگ برای حضور سرمربیان در کنفرانس‌های مطبوعاتی تعیین کرده است، امروز از ۴ سرمربی، تنها یک سرمربی در نشست خبری پیش از بازی حاضر شد.

مارینوس اوزونیدیس، سرمربی یونانی گل‎‌گهر تنها سرمربی‌ای بود که مقابل رسانه‌ها قرار گرفت. جواد نکونام، سرمربی استقلال، مسعود شجاعی، سرمربی هوادار و ساکت الهامی، سرمربی نساجی در نشست‌های خبری غیبت داشتند و دستیاران این سرمربیان برای پاسخگویی به خبرنگاران راهی سازمان لیگ فوتبال شدند.

غیبت سرمربیان در نشست خبری در شرایطی است که سازمان لیگ فوتبال در چند فصل اخیر با توجه عدم حضور مربیان برخی تیم‌ها در نشست‌ها و گسترش آن، جریمه ۵۰ میلیون تومانی را برای سرمربیانی که در نشست خبری حاضر نشوند، در نظر گرفته بود. جریمه‌ای که به نظر می‌رسد بازدارنده نبوده و مربیان لیگ برتری نه بر اساس الزام و احترامی که باید به قانون بگذارند، بلکه هر زمانی تشخیص بدهند در نشست‌ها حاضر می‌شوند یا غیبت می‌کنند و دستیارشان را برای پاسخ به رسانه‌ها به نشست می‌فرستند.

این در شرایطی است که در فوتبال دنیا جریمه‌های سنگین‌تری در نظر گرفته می‌شود و به عنوان مثال کنفدراسیون فوتبال آسیا، هر مربی را به دلیل غیبت در نشست خبری در دوره گذشته جام ملت‌های آسیا،۱۰ هزار دلار یا معادل ریالی ۵۸۰ میلیون تومان جریمه می‌کرد.

غیبت سرمربی‌های لیگ برتری در نشست خبری علاوه بر اینکه زیرپاگذاشتن قانون است، یک اقدام توهین‌آمیز نسبت به هواداران و البته خبرنگاران است. هوادارانی که برای اطلاع از آخرین شرایط تیم‌شان، چشم به صحبت‌های سرمربی تیم پیش از بازی دارند و از سوی دیگر خبرنگارانی که با مشقت خودشان را به سالن نشست خبری می‌رسانند، اما با صندلی خالی سرمربی روبه‌رو می‌شوند.

این در حالی است که در فوتبال دنیا، حضور در کنفرانس‎‌های مطبوعاتی قبل و بعد از مسابقه، مسئله‌ای جا افتاده و روتین است و حتی بزرگترین سرمربیان فوتبال دنیا هم به این قانون احترام می‌گذارند و به آن عمل می‌کنند. از پپ گواردیولا گرفته تا کارلو آنچلوتی و کلوپ و خیلی از نام‌های بزرگ در فوتبال دنیا، هیچ‌گاه خودشان را بالاتر از قانون نمی‌دانند و با حضور در نشست‌های خبری پیش و پس از مسابقه، هم به هواداران که منتظر شنیدن صحبت‌هایشان هستند و هم به رسانه‌ها، احترام می‌گذارند.

نشست‌های خبری یک قاعده به رسمیت شناخته شده بوده که احترام به آن نشان‌دهنده شخصیت و حرفه‌ای بودن یک سرمربی است. با این حال در فوتبال ایران برخی از مربیان در حالی در حرف همواره دم از حرفه‌ای بودن و حضور در لیگ‎‌های بزرگ دنیا می‌زنند که در عمل با رفتاری آماتوری و توهین‌آمیز، قانون را زیر پامی‌گذارند و به الزامی که با توجه به شرایط برگزاری مسابقات لیگ برای آنها در نظر گرفته شده و جزو وظایف‌شان است، عمل نمی‎‌کنند.

همین مربیان به ظاهر حرفه‌ای در یک حرکت مبتدیانه و آماتوری که در کمتر جایی در فوتبال دنیا سابقه دارد، در روز قبل از نشست خبری که باید به حکم قانون در آن شرکت کنند، در محل تمرین با دعوت گزینشی از خبرنگاران و رسانه‌ها همسو، در یک تربیون یک‌طرفه، نه تنها ضعف‌شان را گردن نمی‌گیرند، بلکه با آسمان و ریسمان بافتن به دنبال انداختن نتایج تیم به گردن عوامل تخیلی خارج از تیم هستند!

البته در گسترش رفتار غیرحرفه‌ای برخی مربیان لیگ برتر با غیبت در نشست خبری، از اهمال و بی‌تفاوتی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ هم نمی‌توان گذشت. متولیان برگزاری لیگ در حالی با یک جریمه حداقلی که قابلیت بازدارندگی ندارد، سعی در برخورد با این مربیان دارند اما این جریمه ناچیز نه تنها نتوانسته جلوی بی‌قانونی و رفتار آماتوری برخی مربیان را بگیرد، بلکه سبب شده آنها با توجه به اینکه مجازات سنگینی را بابت این حرکت توهین‌آمیز و غیرحرفه‌ای‌شان متحمل نمی‌شوند، با ریشخند به قانون، به رفتار آماتوری‌شان ادامه بدهند و قانون را به سخره بگیرند.

فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ به عنوان حافظ رعایت قانون در لیگ برتر، باید نسبت به چنین حرکت‌های توهین‌آمیزی که برخی مربیان نسبت به هوادارن و رسانه‌ها انجام می‌دهند، محکم‌تر برخورد کنند. به خصوص که غیبت مربیان در نشست‌های خبری نوعی دهن‌کجی این افراد به فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ نیز هست.

در چنین شرایطی انتظار می‌رود که متولیان فوتبال با تعیین مجازات‌های حداکثری، اجازه تکثیر چنین مربیانی را در لیگ برتر ندهند تا مانند امروز سه مربی لیگ برتری که دو تای آنها که سابقه بازی در سطح اول فوتبال باشگاهی دنیا را دارند و همواره در توجیه انتقادات آن را چماق بر بر سر منتقدان می‌کنند، به خودشان اجازه ندهند با توهین و بی‌احترامی به هواداران و خبرنگاران، قانون را زیر پابگذارند و در نشست خبری حاضر نشوند.