دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: سال گذشته یکهزار و ۳۳۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در مناطق آزاد کشور محقق شد و امسال رشد سه برابری سرمایه گذاری و رسیدن به رقم چهار هزار میلیارد ریال هدف گذاری شده است.

به گزارش جارچی اخبار، حجت الله عبدالملکی، ، روز یکشنبه در مراسم افتتاح بخشی از قطعه دوم آزادراه مرند – جلفا با بیان اینکه عمده بودجه مناطق آزاد در حوزه کارهای عمرانی با هدف بهبود زیرساخت‌های سرمایه گذاری، رفاهی و جهانی سازی هزینه می‌شود، گفت: طرح افتتاح شده امروز نیز در این راستا اجرا شده است.

وی با اشاره به سالگرد ارتحال امام راحل، گفت: امام راحل از سال ۱۳۲۱ ایده انقلاب و ایجاد حکومت اسلامی را مطرح کردند و ۴۷ سال قبل به پشتیبانی ملت و امت برگزیده ایران به پیروزی رسیدند.

وی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی، عصر جدیدی در کل تاریخ بشریت رقم خورد و نتیجه آن اتفاقات بزرگی در عرصه انسانیت بود که قدم اساسی و پایانی آن، زمینه سازی ظهور حضرت ولیعصر (عج) است.

وی ادامه داد: اصول کاری و گفتمان آیت الله رییسی نیز مبتنی بر همین مسیر بوده و یکی از ویژگی‌های شخصیتی رییس جمهور شهید، احترام ویژه به مردم و ذوب شدن در بین توده مردم بود.

عبدالملکی گفت: آیت الله رئیسی، رضایت مردم را در طول رضایت خدا می‌دانستند، با اخلاص خود با مردم تعامل می‌کردند و به هیچ عنوان دنبال محبوبیت نبودند و مصلحت مردم را دنبال می‌کردند که یک الگو برای تمام کارگزاران به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه شهید رئیسی ذره‌ای حُب ریاست نداشت، گفت: جاه طلبی و تلاش برای کرسی‌های بالاتر در تمام انسان‌ها وجود دارد اما رئیس جمهور شهید در تمام مسئولیت‌ها به جز آستان قدس که به خاطر علاقمندی و عشق به امام رضا(ع) حضور داشتند، تمایل و رغبتی به قبول مسئولیت نداشتند.

وی ادامه داد: سه سال پیش زمانی که در قوه قضاییه حضور داشتند به رغم دعوت‌ها برای حضور در کرسی ریاست جمهوری امتناع کردند و هیچ تمایلی برای ریاست جمهوری نداشتند فقط برای ادای تکلیف و ایجاد وحدت و اتحاد آمدند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خطاب به نامزدهای ریاست جمهوری نیز گفت: دوستانی که در حال ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری هستند، یادشان باشد که سه سال قبل آیت الله رئیسی برای وحدت آمدند و امروز نیز باید این وحدت باشد و نباید افتراق شکل بگیرد زیرا نتیجه آن ناامیدی مردم و سخت شدن کار اجرایی کشور است، باید به یک نامزد شایسته و ادامه دهنده راه شهید آیت الله رئیسی به وحدت برسند.

رئیس جمهور شهید به توسعه مناطق آزاد اهتمام ویژه داشت

وی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور شهید بیش از تمام روسای جمهور ماقبل خود به توسعه مناطق آزاد اهتمام داشت و ظرفیت بالای این مناطق و توان جذب بالای سرمایه گذاری آن را مطرح می‌کرد و این مناطق را سکوی پیشرفت کشور می‌دانست.

وی با بیان اینکه منشوری متشکل از دیدگاه‌های رییس جمهور شهید در رابطه با مناطق آزاد در حال تدوین است، گفت: پس از دستور آیت الله رئیسی، ۲ راهبرد در مدیریت مناطق آزاد شامل مردمی سازی و جهانی سازی در دستور کار قرار گرفت‌ که در راهبرد مردمی سازی، تسهیل گری برای سرمایه گذاران، ارتقای رفاه اهالی منطقه و منتفع شدن تمام مردم کشور از ظرفیت مناطق و در راهبرد جهانی سازی نیز قرار گرفتن مناطق آزاد به عنوان نقاط برجسته اقتصادی در سطح بین الملل مطرح است.

شریان‌های ارتباطی از حلقه‌های مفقوده مناطق آزاد است

تراب محمدی، سرپرست استانداری آذربایجان شرقی نیز در این مراسم  اظهار کرد: یکی از حلقه‌های مفقوده مناطق آزاد، شریان‌های ارتباطی است که باید در ابتدای تشکیل منطقه آزاد ارس، این راه اصلی ساخته و بسیاری از مشکلات منطقه نیز تا به حال رفع می‌شد.

وی افزود: ظرفیت‌های گردشگری منطقه آزاد ارس برای توسعه این منطقه کافی‌ است چون که این منطقه یکی از بزرگترین مناطق آزاد کشور بوده و به واسطه ۲ اثر تاریخی ثبت جهانی شده شامل کلیساها و ژئوپارک ارس، می‌تواند گردشگران را از کشورهای دیگر جذب کند.

سرپرست استانداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به ظرفیت صنعتی این منطقه نیز گفت: امروز بیش از سه کیلومتر از باند دوم جاده مرند-جلفا افتتاح می شود و سه کیلومتر نیز تا هفته دولت به اتمام می‌رسد که امیدواریم ۶ کیلومتر باقیمانده نیز به زودی تکمیل شود زیرا بیشترین منافع تکمیل این راه برای خود منطقه است.

محمدی با تاکید بر اینکه منطقه آزاد ارس و راه و شهرسازی باید با همکاری یکدیگر ۶ کیلومتر باقیمانده این مسیر که تعهد وزارت راه است را نیز تمام کنند، گفت: تعدادی نقاط حادثه خیز نیز در مسیر تبریز تا جلفا داریم که باید برطرف شوند طوری که گردشگران و سرمایه گذاران با آسودگی خاطر و ایمنی راه تردد کنند تا شاهد پیشرفت شهرها و منطقه آزاد به خصوص با هدف محرومیت زدایی روستاهای مرزی باشیم.

وی افزود: از نظر تامین منابع نیز استانداری تلاش می‌کند تا در حد مقدورات خود کمک کند.

سه کیلومتر نهایی آزاد راه مرند – جلفا هفته دولت به اتمام می رسد

مجید کیانی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس نیز در این آیین با اشاره به اینکه ۳۵ کیلومتر این مسیر را منطقه آزاد و باقی را مجموعه راه و شهرسازی اجرا می کند، گفت: پیمانکار طرح قول داده تا سه کیلومتر نهایی این مسیر را تا هفته دولت به اتمام برساند.

وی با اشاره به پیگیری‌های شهید آیت الله آل هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی برای رفع معارضات این پروژه، گفت: ایشان با حضور در منطقه مشکلات و معارضات مربوطه را پیگیری و حل کردند.

۲۸ پروژه در منطقه آزاد ارس در حال انجام است
خلیل اله صدر نورمحمدی، معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد ارس نیز اظهار کرد: پروژه‌های عمرانی در سه حوزه زیرساخت‌های گردشگری، توسعه صنایع و آبادانی و توسعه منطقه تقسیم بندی می‌شوند که پروژه امروز مشترک بین سه حوزه است.

وی اعلام کرد: ۲۸ پروژه در منطقه آزاد ارس به ارزش یازده هزار میلیارد ریال در حال اجراست و اتمام پروژه‌های بالای ۵۰ درصد پیشرفت از جمله پیاده راه ساحلی و ورزش‌های ساحلی، فرهنگسرا و ورزشگاه خداآفرین، توسعه صنایع پاک و سنگین، مدارس، میادین، شبکه فاضلاب شهری و پارک‌ها در اولویت است.

امروز ۳.۵ کیلومتر از آزادراه مرند- جلفا (حدفاصل کیلومتر ۱۶ تا ۱۹.۵) با ۲هزار میلیارد ریال هزینه توسط دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور افتتاح شد.

منطقه آزاد ارس در شمال غرب کشورمان و در مجاورت جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار گرفته است و با وسعت ۵۱ هزار هکتار ۱۳۷ کیلومتر با تبریز فاصله دارد.

این منطقه آزاد در کنار ظرفیت های صنعتی و کشاورزی به جهت موقعیت طبیعی و دارا بودن آثار تاریخی مستعد رونق بخش گردشگری است .