عضو شورای شهر تهران درباره انتخاب اعضای هیات امنای محلات توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش جارچی اخبار، «ناصر امانی» عضو شورای شهر تهران درباره برخی موضوعات مطرح شده درباره انتخاب اعضای هیات امنای محلات گفت: اعضای هیات امنای محلات دیگر به صورت انتخابی تعیین نمی شوند چراکه هیات عمومی دیوان عدالت اداری برگزاری انتخابات محلی را در شهر تهران ممنوع کرد.

وی با بیان اینکه در گذشته شورایاران با رای مردم انتخاب می شدند، ادامه داد: در حال حاضر این رای به صورت غیرمستقیم شده است یعنی ما به عنوان نماینده مردم عده ای را به عنوان معتمد محله انتخاب کرده ایم. این ها به یک معنا همچنان منتخب مردم قلمداد می شوند اما به صورت غیرمستقیم.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: یعنی ما که منتخب مردم هستیم این افراد را انتخاب کرده ایم. البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که اعضای هیات امنای محلات شامل دو بخش می شوند. یک بخش از اعضای هیات امنای محلات منتخب شهرداری های مناطق هستند که آن ها انتصابی هستند.

امانی ادامه داد: یعنی نهادها و سازمان های مستقر در محله یک فردی را به عنوان عضو هیات امنا معرفی می کنند و شهرداری هم برای آنها حکم می زند. این افراد به صورت صددرصد انتصابی هستند اما یک بخش دیگر از اعضای هیات امنای محلات منتخبین مورد اعتماد شورای شهر هستند یعنی ما در هر محله ۷ نفر را به عنوان معتمد خودمان انتخاب می کنیم که این افراد عموما از اعضای شورایاران سابق هستند که قبلا با رای مردم انتخاب شده بودند را به شکل غیرمستقیم انتخاب می کنیم، در واقع این افراد نماینده مردم در هیات امنا تلقی می شوند.

وی ادامه داد: این اتفاق در حال حاضر در حال شکل گیری است و این دو بخش انتصابی و انتخابی با هم جمع شده و برای مسائل محلی انشاءالله تصمیم گیری خواهند کرد.

این عضو شورای شهر در پاسخ به این سوال که آیا با این کار سراهای محله به کارکرد اصلی خود بازخواهند گشت، گفت: بله. الان با تشکیل هیات امنای جدید و انشاءالله انتخاب مدیر محله با رای هیات امنا و دستورالعملی که در جلسه روز گذشته ستاد هماهنگی مشارکت های محله ای قطعی شد و رییس محترم شورا ابلاغ خواهد کرد کم کم این مشکلات رفع خواهد شد.

امانی ادامه داد: دستورالعمل شرح وظایف و اختیارات هیات امناء در جلسه روز گذشته ستاد هماهنگی مشارکت های محله ای قطعی شده و ابلاغ خواهد شد. براساس این دستورالعمل مشخص شده است که هیات امنا در محلات چه وظایفی را برعهده دارند و کارکردهایی دارند. همچنین براساس این دستورالعمل مشخص می شود که رییس و نائب رییس هیات امناء برچه اساسی انتخاب می شوند و همچنین مسائل مالی و … هیات امناء در این دستورالعمل مشخص شده است.