جلال چراغی، کارشناس سیاسی مسائل منطقه با اشاره به قرار گرفتن نام اسرائیل در فهرست سیاه کودک‌کشی سازمان ملل متحد عنوان کرد: موضع نهادهای بین‌المللی در مورد اسرائیل را می‌توان در دو سطح شخصی و حقوقی ارزیابی کرد. به لحاظ شخصی دبیرکل سازمان ملل موضع‌گیری‌های منصفانه‌ای را در این راستا و طی این مدت اتخاذ کرد و حتی از ابزارها و سازوکارها استفاده کرد تا از جنایت رژیم صهیونیستی در غزه جلوگیری کند و دلیل آن هم این بود که حجم جنایات اسرائیل در غزه بسیار بالا است. به عنوان مثال چند روز پیش سازمان نجات کودکان اعلام کرد که حدود ۲۰ هزار نفر از کودکان در غزه بر اثر حملات اسرائیل جان خود را از دست داده‌اند و در این راستا نهادهای بین المللی مانند دیوان بین‌المللی دادگستری و دیوان کیفری بین‌المللی هم با گزارش‌های خود اسرائیل را تحت فشار قرار دادند.

به گزارش جارچی اخبار، چراغی در گفت‌وگو با ایلنا ادامه داد: از سوی دیگر باید متوجه بود که تظاهرات و انتقادهای سیاسی علیه اسرائیل به شدت در سطح جهانی کارساز بوده و در این بین باید توجه داشت که دولت‌های اروپایی هم در حمایت از اسرائیل دچار تردید عمیق شده‌اند. در این راستا حتی ایالات متحده و جو بایدن به صورت علنی اعلام کرد که نتانیاهو به دلایل شخصی به دنبال پایان جنگ در غزه نیست و تمام این موارد و مؤلفه‌ها نشان از آن داشته که اسرائیل زیر فشار قرار دارد و در این بین نهادهای بین‌المللی هم به نوعی این روند را تا حدی پیش بردند که حالا نتانیاهو از این وضعیت عصبانی شده است. بر این اساس اینکه می‌بینیم سازمان ملل، اسرائیل را در فهرست سیاه کودک‌کشی خود قرار می‌دهد بدون تردید یک اقدام بسیار مهم و حائز اهمیت به حساب می‌آید.

این تحلیلگر مسائل منطقه تصریح کرد: اگر اسرائیل چند ماه پیش می‌توانست دستاوردی در عرصه نظامی در غزه و رفح کسب کند به هر ترتیب شاهد اوضاع متفاوتی در داخل و خارج اراضی اشغالی بودیم اما این اتفاق به هیچ وجه رخ نداده است. از سوی دیگر، در داخل اراضی اشغالی هم یک درگیری مشخص و بسیار مهم و یک به هم ریختگی چشمگیر میان مقام‌های اسرائیل قابل ملاحظه است و همین موضوع موجب تهدید نتانیاهو در حوزه سیاست داخلی شده است. از منظر دیگر اسرائیل در مرزهای شمالی زیر فشار جدی قرار گرفته و همین مسأله برای آنها یک چالش جدید به وجود آورده است؛ چراکه برج‌های دیده‌بانی اسرائیل در مرزهای شمالی توسط حزب‌الله لبنان عموماً منهدم شده و از سوی دیگر عملیات‌های پهپادی این جریان به گونه‌ای است که اسرائیل نمی‌تواند منشأ اجرای آنها را ردیابی و منهدم کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به موازات این روند بحث کوچ داخلی ساکنان اراضی اشغالی در داخل و به خصوص از سمت مرزهای شمالی، تا جایی برای مقام‌های تل‌آویو گران تمام شده که همین حالا سیاستمداران و حتی ژنرال‌های اسرائیلی یکدیگر را مقصر می‌دانند. به همین دلیل قرار گرفتن نام اسرائیل در فهرست سیاه کودک کشی سازمان ملل یک اقدام بسیار مهم بود که حتی نماینده اسرائیل در سازمان ملل هم اقدام به اتخاذ موضع رادیکال علیه این اقدام کرد. این در حالیست که وضعیت به جایی رسیده که بسیاری معتقدند این اقدام‌های نخست‌وزیر اسرائیل می‌تواند باعث سقوط بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آتی ایالات متحده شود.