ارکستر چکاوک طی روزهای آینده در تالار وحدت روی صحنه می‌رود، رضا شایسته سرپرست و رهبر این ارکستر طی یک نشست خبری از اهمیت آثار آهنگسازان دهه گذشته و خطر فراموشی تصانیف و قطعات اصیل و ماندگار گفت.

به گزارش جارچی اخبار، رضا شایست در ابتدای صحبت‌هایش گفت: حال دیگر پس از ۲۵ سال فعالیت و کار باید بگویم خسته‌ام و دلیلش شرایط است.

شایسته افزود: در شرایط فعلی ارکسترهای خصوصی از کمترین حمایت‌ها برخوردار هستند.

وی تاکید کرد: این ما هستیم که پرچمدار موسیقی هستیم؛ نوعی موسیقی که در شرف نابودی است.

این نوازنده بیان کرد: کمترین انتظار این است که دوستان در بنیاد فرهنگی هنری رودکی با ما همکاری‌های بیشتری داشته باشند و ما را بیشتر مورد حمایت قرار دهند. کم کردن اجاره‌های سالن کمترین کار است و ما موظف هستیم آنرا پرداخت کنیم.

شایسته ضمن ابراز تاسف وضعیت اقتصادی موسیقی، بیان کرد: شاهدیم هم در حوزه قیمت بلیت‌ها و هم اجاره بهای سالن‌ها افزایش بسیار داشته‌ایم.

آهنگساز صاحب اصلی اثر است نه خواننده

او ادامه داد: معضل دیگر در نحوه برگزاری کنسرتهاست و اینکه ما نمی‌توانیم آثار خواننده‌های معروف را اجرا کنیم؛ در حالیکه آهنگساز آن موسیقی‌ها هنرمندان دیگری هستند و اتفاقا خوانندگان آن‌ها به همین واسطه معروف شده‌اند.

رضا شایسته در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: خوانندگان سنتی که دارای ریشه‌های اصیل باشند بسیار کمیابند. خوانندگانی هم در عرصه موسیقی سنتی فعال بودند به سمت موسیقی تلفیقی رفته‌اند.

او تاکید کرد: به نظرم لازم است دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شرایط را برای فعالیت هنرمندان سبک‌های مختلف فراهم کند و هنرمندان سبک خوانندگانی چون مرحوم گلپایگانی و ایرج خواجه امیری برای فعالیت وضعیت مناسبتری داشته باشم.

این مدرس موسیقی با اشاره به دشواری برگزاری کنسرت به دلیل‌ عدم تمایل اسپانسرها و همکاری آن‌ها با خوانندگان پاپ گفت: متاسفانه هرچه گذشته شرایط بدتر شده است.

اجرای آثاری از ملک و تجویدی در یک کنسرت 

شایسته در ادامه به تشریح کنسرت پیش روی ارکستر چکاوک پرداخت و گفت: قرار است به اجرای آثار هنرمندان و بزرگانی چون اسدالله ملک، علی تجویدی، جهانبخش پازوکی، فضل الله توکل و محمد حیدری بپردازیم.

چرا جوانان گلپا و بدیعی را نمی‌شناسند؟

محمدرضا تنها خواننده گروه نیز در بخش دیگری از برنامه، گفت: در حال حاضر با موسیقی ایرانی قهرم چون سیاست‌ها آن را به سمتی برده که موسیقی‌هایی در سبک و سیاق استادان گذشته دیگر مورد توجه مخاطبان نیست. متاسفانه بسیاری از استادان موسیقی ما دار فانی را وداع گرفته‌اند و شرایط حمایت‌ها هم مثل گذشته نیست.

او ادامه داد: متاسفانه جوانان و مخاطبان ما بزرگانی چون گلپایگانی، حبیب الله بدیعی و همایون خرم و خیلی‌های دیگر را نمی‌شناسند.

این خواننده در پایان گفت: مقصر اصلی شرایط فعلی موسیقی مافیاست، که تا به امروز ضررهای زیادی به ما زده است. امیدی به اوضاع ندارم و دلیل همکاری‌ام با ارکستر چکاوک ارادتم به اساتیدم است.