مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: اکنون در پالایشگاه ال پالیتو ونزوئلا از کاتالیست ایرانی استفاده می‌شود و تولید بنزین را در این پالایشگاه آغاز کرده‌ایم.

به گزارش جارچی اخبار، جلیل سالاری در همایش انتقال فناوری و تولید بومی کاتالیست های پالایشی، پتروشیمی و گازی اظهارداشت: در دهه ۷۰ به کاتالیست نیاز داشتیم ولی به دلیل تحریم برای دسترسی به آن با مشکل مواجه بودیم، سالها تغییر و توسعه داشتیم اما اتفاقی در این حوزه نیفتاد.

وی افزود: برای همکاری با شرکت‌های هندی نیز ورود کردیم تا در تامین سوخت مشکلی نداشته باشیم.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی با بیان اینکه شرایط تحریم کمک کرد بتوانیم برای واحدهای پالایشی کاتالیست تولید کنیم، گفت: در سال ۹۱ برای استفاده از کاتالیست چین در حوزه الفین مشکل داشتیم اما اکنون خودمان تولید کرده و چالش تامین از خارجی ها برطرف شد.

وی با بیان اینکه واحدهایی که تولید نفتا می کردند اکنون‌ تولید بنزین دارند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر به حدی رسیده‌ایم که می‌توانیم صادرات کاتالیست داشته باشیم.

سالاری بیان داشت: اکنون در پالایشگاه ال پالیتو ونزوئلا از کاتالیست ایرانی استفاده می‌شود و تولید بنزین را در این پالایشگاه آغاز کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه ما توانستیم فرایند تحریم را خنثی کنیم، گفت: امروز برنامه ما این است که افزایش تولید، ارتقای کیفیت و افزایش عمر پالایشگاهها را در دستور کار قرار دهیم.

معاون وزیر نفت میزان مصرف کاتالیست پالایشگاههای کشور را حدود ۲۵ تا ۲۶ هزار تن عنوان کرد و افزود: برای کیفی سازی تولید فراورده نیاز به کاتالیست داریم که اکنون این شرایط مهیا شده است.

وی خاطرنشان کرد: ما برای داخلی سازی این محصول حمایت لازم را خواهیم داشت.

سالاری اظهار داشت: زیراخت لازم برای تولید کاتالیست ایرانی فراهم است فقط باید مواد اولیه و تجهیزات مستقر شود، ما حمایت لازم و زمینه را برای رقابتی شدن تولید محصول مهیا خواهیم کرد.

وی گفت: امیدواریم بتوانیم از این طریق در یک فرایند رقابتی، امکانات داخلی را برای تولید دیگر کاتالیست‌ها فراهم کنیم و افزون بر آن در زمینه صادرات کاتالیست تولید داخلی به‌ویژه به کشورهای همسایه ورود کنیم.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه در زمینه مبادلات ارزی نیز مشکلی نداریم، ابراز امیدواری کرد که با نهایی‌شدن این تفاهم‌نامه‌ و به‌سرانجام‌رسیدن آن، زمینه بومی‌سازی گروه‌های کاتالیستی ۵ و ۶ را نیز مهیا کنیم.