نماینده تفرش، آشتیان و فراهان استان مرکزی در مجلس دوازدهم به طرح شورای عالی استان‌ها جهت افزایش زمان شورای ششم از ۴ سال به ۷ سال واکنش نشان داد.

به گزارش جارچی اخبار، «مهدی چمران» رییس شورای شهر تهران صبح امروز در صحن علنی شورا درخصوص زمان برگزاری انتخابات شوراها و افزایش یا کاهش طول عمر شوراها برای برگزاری همزمان انتخابات آن‌ها با ریاست جمهوری گفت: آنچه که مجلس تصویب کرده این است که این شورا تا پایان زمان خود کار را ادامه می‌دهد و در دوره بعد شورا به صورت سه‌ساله فعالیت خواهد کرد. اما با توجه به اینکه قانون گفته شوراها چهارساله باشند و زمان آن کمتر نباشد برخی اعضای شوراها به این موضوع سه‌ساله شدن ایراد دارند؛ لذا از طریق شورای عالی استان‌ها باید پیشنهاد آن‌ها به مجلس برود که البته ما اعلام کرده‌ایم این روش مشکلی است اما با ارسال پیشنهاد به مجلس با تصویب یک فوریت این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از تایید شورای نگهبان هر تصمیمی که گرفته شود باید اجرایی شود.

به گفته وی بیش از ۳۰ هزار نفر عضو شورایی در کشور وجود دارد لذا باید برای انتخابات آمادگی لازم ایجاد شود و نیاز است که این موضوع مورد بررسی قرار گیرد تا راه‌حل نهایی برای آن پیشنهاد شود. در حال حاضر افزایش طول عمر شورای فعلی تا هفت سال برای برگزاری همزمان انتخابات شوراها با ریاست‌جمهوری موضوعی است که از سوی برخی اعضای شوراها در سراسر کشور و از طریق شورای عالی استان‌ها دنبال می‌شود.

در همین رابطه «ولی‌الله بیاتی» نماینده تفرش، آشتیان و فراهان استان مرکزی در مجلس دوازدهم درباره موضوع مطرح شده از سوی برخی از اعضای شوراهای اسلامی شهرها درباره ۷ ساله شدن مدت زمان این دوره شورا گفت: مدت زمان شورا در دست مجلس شورای اسلامی است. ما به جهت اتفاقی که افتاد و باید انتخابات ریاست جمهوری انجام می‌شد دو راه داشتیم اول اینکه باتوجه به اینکه برگزاری همزمان انتخابات شوراها و ریاست جمهوری در قانون آمده است؛ انتخابات شوراها را هم همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار کنیم که عملا فرآیند قانونی که باید برای شوراها در نظر گرفته می‌شد در این فاصله ۵۰ روز تا برگزاری انتخابات امکان‌پذیر نبود.

وی ادامه داد: فرآیند ثبت‌نام، استعلام و اعتراض داوطلبان شوراها در این مدت دوماه امکان‌پذیر نبود. از همین‌رو ما در مجلس قانونی را تصویب و مقرر کردیم که شورای ششم چهارساله بوده و انتخابات آن در خرداد سال آینده برگزار شود. دوره بعد شورا که شورای هفتم می‌شود سه‌ساله باشد تا انتخابات دوره بعدی آن با ریاست جمهوری همزمان شود. ما این موضوع را مصوب کردیم و در شورای نگهبان هم تایید و به صورت قانون ابلاغ شد.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا ۷ساله شدن زمان شوراها امکان‌پذیر است، تصریح کرد: من طرح مورد اشاره را در دوره گذشته مجلس، خودم در صحن مطرح کردم و مصوب هم شد. اینکه ما الان در این خصوص قانون داریم و بعد بخواهیم آن را تغییر دهیم به ۷ سال امکان‌پذیر نیست. پیگیری اعضای شوراهای شهر سراسر کشور نیز در این زمینه بی‌نتیجه است چرا که الان قانون داریم که مدت زمان دوره هفتم شوراهای اسلامی شهرها سه‌ساله باشد.

بیاتی گفت: نمایندگانی که در حال حاضر در شوراها و شورای عالی استان‌ها هستند برای این دوره هستند که دوره‌شان هم چهارساله است و سال آینده دوره این شورا به پایان می‌رسد و نمی‌توانند برای دوره آینده تصمیم بگیرند و بگویند ۷ساله باشد از سوی دیگر مردم هم برای مدت ۴ سال به اعضای شوراهای شهر رای داده‌اند نه برای ۷ سال و این مغایرت با قانون اساسی هم دارد و امکان‌پذیر نیست. ممکن است دوستان در شوراها و شورای عالی استان‌ها چنین موضوعاتی را هم مطرح کنند اما امکان آن نیست که این دوره ۷ساله باشد ضمن اینکه ما قانون را تصویب کردیم که دوره هفتم سه‌ساله باشد و وقتی قانون وجود دارد باید براساس قانون عمل شود. انتخابات ریاست جمهوری هم براساس مصوبه ما تفکیک شد و این دوره  مستقل از شورا انجام شد.