مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان  از ادامه روند آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده “خاییز” خبر داد و گفت: با توجه به وسعت آتش‌سوزی درخواست شده که هواپیمای آبپاش از تهران به منطقه اعزام شود.

به گزارش جارچی اخبار، داود میرشکار با بیان اینکه آتش‌سوزی از روز گذشته در منطقه آغاز شده است اظهار کرد: با توجه به اینکه وسعت آتش‌سوزی زیاد است هنوز میزان دقیق آن برآورد نشده است.

به گفته وی حدود ۷۰ نفر از ۲ استان خوزستان و کهگیوله و بویر احمد به این منطقه در حال هلی‌برد هستند و بالگرد در منطقه در حال انجام آبپاشی و هلی‌برد نیروها است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به اینکه همه امکانات مورد نیاز برای مهار آتش در منطقه بسیج شده است بیان کرد: سازمان‌های حفاظت محیط زیست و مدیریت بحران، سپاه، هلال احمر، انجمن‌های مردم نهاد، انجمن کوهنوردی، نیروی انتظامی، بسیج مردمی و … همه پای کار هستند تا بتوانیم امروز آتش را مهار کنیم.

خاییز” مهم‌ترین زیستگاه حیات وحش کشور

براساس این گزارش منطقه حفاظت شده خاییز به عنوان یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های حیات وحش کشور در حوزه شهرستان‌های کهگیلویه، گچساران و بهبهان خوزستان واقع شده است.

این منطقه تپه ماهوری و کوهستانی پوشیده از انواع درخت و درختچه هایی مانند بلوط (گونه غالب)، بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک و گون است که با توجه به عبور رودخانه مارون از اطراف این منطقه و پاسگاه محیط بانی، روز به روز گونه های حیات وحش آن در حال افزایش است.

منطقه حفاظت شده خاییز که به گونه حیات وحش کل و بز معروف است دیگر گونه‌های جانوری و شکاری از جمله گرگ، گراز، کفتار، شغال، جوجه تیغی، کاراکال (سیاه گوش)، پلنگ، سنجاقک و انواع خزنده گان است پرندگان این منطقه را شامل کبگ، تیهو، شاهین، بحری، عقاب، بلوط خور، سارگپه، را نیز در خود اسکان داده است.

این منطقه حفاظت شده سال ۱۳۷۷ با توجه به نقش محیط زیستی و اکولوژی منطقه در جادادن گونه های جانوری و شکاری به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شد.

با توجه به وسعت، پراکندگی، وجود روستاهای اطراف این منطقه، حفاظت بهتر از آن نیازمند تامین نیروی انسانی و تجهیز پاسگاه‌های محیط بانی است