مهرداد فرید معتقد است که امروز ساخته و اکران شدن فیلم‌های غیرکمدی به خودی خود یک موفقیت است و نمی‌توان شاخص موفقیت را فقط به گیشه مربوط دانست.

به گزارش جارچی اخبار، مهرداد فرید (تهیه‌کننده و کارگردان سینما) که این روزها فیلم سینمایی «این جمعیت قابل کنترل» به تهیه‌کنندگی او در سینماهای کشور در حال اکران است، در گفتگو با ایلنا، درباره شرایط اکران این فیلم سینمایی گفت: میزان فروش و شرایطی که وجود دارد قطعاً برای ما رضایت‌بخش نیست. متأسفانه بخش زیادی از زمان اکران «این جمعیت قابل کنترل» در روزهای انتخابات سپری شد که در این روزها شور و هیجان انتخاباتی طبیعتاً روی چنین فیلم‌هایی تأثیر منفی دارد.

فرید خاطرنشان کرد: فیلم‌هایی که در قالب‌های تجاری ساخته نشده‌اند، متقاضی و مخاطبان خاصی دارند. معمولاً این مخاطبان در بزنگاه‌های سیاسی و اجتماعی، هیجانات و انرژی خود را صرف همین مسائل می‌کنند و به سینما و محصولات سینمایی توجه چندانی ندارند. «این جمعیت قابل کنترل» آثاری در دسته فیلم‌های فرهنگی است و نمی‌توان آن را اثری تجاری دانست. فیلم‌هایی که در شکل و شمایل هنری ساخته شده‌اند و مخاطب عام ندارند و علاقه‌مندان خاص خود را دارند، باید با تبلیغات مناسب امکان دیده شدن داشته باشند که در شرایط حاضر علاقه‌مندان به این سینما نیز توجهشان به سیاست و مسائل مربوط به انتخابات است.

این تهیه‌کننده در پاسخ به پرسشی درباره شکست فیلم‌های غیرکمدی در گیشه و ریسک ساخت اینگونه آثار گفت: من از واژه شکست استفاده نمی‌کنم چرا که معتقدم ساخته شدن فیلم‌هایی چون «این جمعیت قابل کنترل» در شرایط حاضر با وجود سختگیری‌های بسیار و همچنین اکران شدن آن‌ها به خودی خود یک موفقیت بزرگ است چرا که امروز یک فیلم باید مسیر بسیار سختی را برای تولید و اکران طی کند. شاخص موفقیت یک فیلم فقط بالا بودن میزان فروشش در گیشه نیست، این آثار شاید ویژگی‌های تجاری نداشته باشند اما همواره مورد توجه منتقدان هستند و اگر در نگاه تاریخ فرهنگ و هنر ماندگار باشند مطمئناً به موفقیت و پیروزی رسیده‌اند.

وی افزود: فیلم‌هایی چون «این جمعیت قابل کنترل» با بودجه کمتری ساخته شده‌اند و از همان ابتدا هم موفقیت اقتصادی چندانی برای آن‌ها پیش‌بینی نمی‌شود. اگر سینمادارها مجال و فرصتی به این فیلم‌ها بدهند و این آثار سه یا چهار ماه اجازه اکران داشته باشند به مرور مخاطبان خود را پیدا می‌کنند و در این شرایط است که تولیدکنندگان این آثار امکان ساخت فیلم‌های بعدی را هم دارند. سیاستگذاری‌های اکران و داشتن نگاه‌های آسیب‌شناسانه در حوزه اکران می‌تواند به دیده و ساخته شدن بیشتر این فیلم‌ها کمک کند.

فرید درباره ساخت این فیلم گفت: «این جمعیت قابل کنترل» داستانی داشت که به راحتی نمی‌شد از آن گذشت و از همان ابتدا برای من اثر جذابی بود. از طرفی کارگردانی که قصد ساخت این اثر را داشت فیلمساز جوان و بااستعدادی بود که نباید نادیده گرفته می‌شد. من به عنوان تهیه‌کننده علاقه دارم به فیلمسازان تازه‌نفسی که ایده‌های خوب دارند کمک کنم تا وارد این عرصه شوند چرا که همیشه سینمای ما به نسل جدید فیلمساز نیاز دارد.

کارگردان فیلم سینمایی «دعوتنامه» تصریح کرد: اصلی‌ترین دلیلی که معتقدم ساخت این فیلم‌ها به خودی خود یک موفقیت است به این موضوع مربوط می‌شود که آثاری اینچنین همواره در مسیر تولید با معضلات بسیاری روبرو هستند و شاید یکی از اصلی‌ترین معضلات سانسور باشد. به همین دلیل معتقدم وقتی یک فیلمساز می‌تواند این هفت خان سخت را پشت سر بگذارد و اثرش را به اکران برساند، قطعاً به موفقیت رسیده است.

وی افزود: متأسفانه در چند سال اخیر سختگیری‌ها بسیار بیشتر شده و فضای محدودتری در سینما شکل گرفته که متقاعد کردن دوستان در وزارت ارشاد برای کسب مجوز کار دشواری است. مدیران امروز سینما با خود قواعدی آورده‌اند که پیش‌تر این قواعد وجود نداشت. وقتی یک فیلمنامه مجوز می‌گیرد تا زمان شروع فیلمبرداری ممکن است چند ماه زمان بگذرد و در این مدت فیلمساز خلاقیت خود را کنار نمی‌گذارد و روی فیلمنامه کار می‌کند و تغییراتی در جهت بهتر شدن اثر انجام می‌دهد که متأسفانه در سازمان سینمایی فیلمساز را مجبور می‌کنند که دقیقاً همان فیلمنامه‌ای که مجوز گرفته را بسازد و اگر شما به عنوان فیلمساز تغییراتی بر فیلمنامه ایجاد کرده باشید که در جهت بهتر شدن کیفیت اثر باشد، حتی اگر از خط قرمزها هم عبور نکرده باشید، شما را برای دریافت مجوز نمایش به حذف خلاقیت‌ها مجبور می‌کنند.

فرید تصریح کرد: در سازمان سینمایی، امروز شورایی پنهان ایجاد شده که فیلمنامه را با فیلم ساخته شده تطبیق می‌دهند و اگر تغییری ایجاد شده باشد فیلم توقیف می‌شود. این اتفاق برای «این جمعیت قابل کنترل» هم رخ داد و ما ۹۰ درصد انرژی خود را صرف دریافت مجوز کردیم و این سختگیری‌ها حاصلی جز مستهلک کردن توان فیلمسازان ندارد، به طوریکه ممکن است فیلمساز از کاری کرده و اثری که تولید کرده پشیمان شود. امیدوارم تمهیدی اندیشیده شود و این موانع بی‌مورد حذف شوند تا سینماگر تمام انرژی خود را صرف کیفیت اثرش کند.

وی در پایان اظهاراتش تأکید کرد: برای دریافت پروانه نمایش «این جمعیت قابل کنترل» اذیت شدیم و واقعاً نمی‌دانم چرا برای تغییراتی که در جهت بهتر شدن فیلم انجام دادیم باید مواخذه می‌شدیم. در نهایت طبق معمول ما کمی از خواسته‌ها را برآورده کردیم و آن‌ها هم با برخی خواسته‌های ما کنار آمدند که پس از این سختی‌ها هم فیلم در روزهایی اکران شد که کمتر شانس دیده شدن داشت. انتظار می‌رود که مسئولان تمهیدی بیندیشند تا فیلم‌هایی اینچنین که برای دیده شدن نیاز به زمان بیشتری دارند، در تعداد سالن‌هایی اندک زمان طولانی‌تری بر پرده سینماها باشند.