«همه برای کمک به «مختارنامه» حاضرند حتی به عنوان سیاهی لشکر در مقابل دوربین قرار بگیرند، البته اصرار داشتند حتما در سپاه امام حسین (ع) باشند و هیچ کس قبول نمی‌کرد در سپاه یزید حضور داشته باشد»، این بخشی از کتابی است که طی هشت سال پرونده مختارنامه را به رشته تحریر در آورده است.

به گزارش جارچی اخبار، با گذشت ۱۴ سال از آغاز پخش سریال تلویزیونی مختارنامه، تماشای این سریال همچنان برای علاقه‌مندان این سریال جذاب است و البته امسال انتشار کتابی با نام پرونده مختارنامه لذت تماشای این سریال را دو چندان می‌کند.

این کتاب نوشته رضا استادی است که در فاصله سال‌های ۱۳۸۱ الی ۱۳۸۹ به صورت رسمی مدیریت روابط عمومی سریال را به عهده داشته است. استادی روزنامه نگار، فیلم ساز و نویسنده است و نحوه شکل گیری و روند ساخت این سریال را در کتاب ۶۰۰ صفحه‌ای تدوین کرده که علاوه بر آنکه اثری رمان گونه درباره ساخت این سریال است و جنبه‌های آموزشی فراوانی برای علاقه‌مندان به فیلمسازی و نویسندگی فیلمنامه دارد.

ضبط صحنه‌های کربلا در نزدیکی شاهرود

در آستانه فرا رسیدن روزهای تاسوعا و عاشورا برشی از این کتاب را که درباره فیلم‌برداری بخش‌های مربوط به ظهر روز عاشورا است انتخاب کرده‌ایم که در ادامه می‌آید. این بخش‌ها در روستایی به نام طرود در ۱۲۰ کیلومتری شاهرود مقابل دوربین رفته است.

 

صحنه‌های کربلا به شکلی که در مختارنامه فعلی وجود دارد، در فیلمنامه اولیه وجود نداشت و مختار فقط قصه حضرت ابالفضل و ماجرای زهیر بن قین را داشت. این دو واقعه نیز نه به صورت مستقیم بلکه از ذهن مختار و در قالب فلاش بک روایت می‌شد.

اضافه شدن این صحنه‌ها به درخواست عزت الله ضرغامی و پس از آن صورت گرفت که همه امیدها به آغاز مجدد سریال «ثارالله»‌ بر باد رفته بود. فیلمبرداری مختارنامه به پایان رسیده بود که ضرغامی به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما از سازندگان سریال خواست که با توجه به منتفی شدن ساخت مجموعه امام حسین(ع) صحنه‌های مربوط به کربلا و روزهای تاسوعا و عاشورا را به مختارنامه اضافه کنیم. گروه برای گرفتن این تصاویر یک بار دیگر به شاهرود رفت و طی مدت چهار ماه، صحنه‌های روز عاشورا که همان سکانس معروف حضرت ابوالفضل(ع) نیز در آن است، فیلمبرداری شد.

یک روز هم ضرغامی با تعدادی از نمایندگان وقت مجلس سر صحنه تصویربرداری آمدند و سکانس های فیلمبرداری شده کربلا و روز عاشورا را دیدند و علاوه بر تائید کار، از دیدن صحنه‌ها متاثر شدند، اما این سکانس‌های تاثیرگذار هیچ گاه فرصت نمایش در تلویزیون را به دست نیاوردند.

سخت‌ترین بخش کار،‌ نماز ظهر عاشورا بود

 

میرباقری تلاش کرد حدود ۱۰۰ پلان تصویری از عاشورا را با نگاهی زیبایی شناسانه به ماندگارترین تصاویر مختارنامه تبدیل کند. از نظر میرباقری فیلمبرداری صحنه‌های کربلا سخت بود و سخت‌ترین بخش کار،‌ نماز ظهر عاشورا.

اهالی طرود عاشق اهل بیت هستند. همه برای کمک به مختارنامه حاضرند حتی حضور به عنوان سیاهی لشکر در مقابل دوربین قرار بگیرند

برای ساختن نهر علقمه گروه تدارکات مکانی را در روستای طرود پیدا می‌کنند. این روستا دارای نخل بوده و همین امتیاز بزرگی بود. گروه تدارکات به دنبال صاحب زمین می‌روند تا آن مکان را اجاره کنند. صاحب زمین پیرزنی است که مایل به اجاره زمینش نیست اما با اطلاع از علت اجاره، با دریافت ۵۰۰ هزار تومان زمین خود را به عوامل مختارنامه اجاره می‌دهد.

اهالی طرود عاشق اهل بیت هستند. همه برای کمک به مختارنامه حاضرند حتی به عنوان سیاهی لشکر در مقابل دوربین قرار بگیرند. البته اصرار داشتند حتما در سپاه امام حسین (ع) باشند و هیچ کس قبول نمی‌کرد در سپاه یزید حضور داشته باشد.

در قسمت نهم سریال که در آن اسب امام حسین (ع) به سمت چادرهای اهل بیت امام حرکت کرد، تمهیدهای مختلف و پیچیده‌ای طراحی شده بود تا اسب مسیری خاص و مشخص را طی کند و دوربین بتواند این مسیر را ثبت کند. احمد نمازی مربی سوارکاری مدت‌ها با اسب‌ها تمرین کرده و به ذوالجناح پسته و هویج و کشمش داده تا به مسیری که باید برای فیلم‌برداری آن را طی کند عادت کند. در این صحنه اسب بدون سوار باید مسیر طولانی را طی می‌کرد. اسب امکان ندارد چنین کاری کند. برای همین حدود دو هفته با اسب تمرین شد. اسب‌ها دوربین را شناخته بودند و با بوق دوربین حرکت و با بوق بعدی توقف می‌کردند.

کتاب پرونده مختارنامه از سوی نشر بین الملل به بازار عرضه شده است.