مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک گفت: ۳ میلیون هکتار سطح باغات کشور با تولید ۲۶ میلیون تن محصول است

به گزارش جارچی اخبار، داریوش سالم پور با اشاره به وضعیت تولید میوه در سال جاری افزود: در بخش میوه‌های سردسیری و خشک، برآورد این است بیش از ۱۲ میلیون و ۱۱۰ هزار تن انواع محصولات سردسیری و خشک در سراسر کشور تولید شود.

وی با اشاره به افزایش ۵ درصدی تولید در سال جاری ، افزود: برنامه‌هایی که برای افزایش و جهش تولید محصولات مناطق سردسیر و خشک با مشارکت مردم تدوین شد «اصلاح و نوسازی باغات درجه ۲»، «اجرای سیستم تراز باغات انگور (داربست کردن تاکستان‌ها)»، «سرشاخه کاری باغات این مناطق» و «جایگزین کردن ارقام غیر اقتصادی با ارقام مقاوم و سازگار با مناطق مختلف» بوده است.

وی ادامه داد: طرح جایگزینی ارقام غیر اقتصادی با ارقام جدید در ذیل اصلاح و نوسازی باغات درجه ۲ قرار می‌گیرد اما یکی کلی‌تر شامل تغذیه، به‌باغی، هرس، مدیریت کف باغ، اصلاح سیستم‌های آبیاری، پیشگیری و کنترل آفات و بیماری‌ها و… است.

این مسؤول دولتی در توضیح سرشاخه کاری باغات سردسیری و خشک، اعلام کرد: این امر به ویژه در باغات پسته، بادام، گردو در حال پیگیری و انجام است. درآمد خوبی هم حاصل اجرای این پروژه‌های برای باغداران و اقتصاد کلان کشور شده است.

افزایش تولید میوه نسبت به سال گذشته

مدیر کل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک درباره سطح زیرکشت باغات سردسیری و خشک، اظهار کرد: بیش از یک میلیون و ۸۴۰ هزار هکتار از اراضی باغات مربوط به این بخش است. محصولات مهم این حوزه شامل پسته، سیب درختی، انگور، بادام، گردو، هلو، شلیل و سایر میوه‌های هسته دار و دانه دار است.

سالم پور درباره میزان افزایش تولید امسال نسبت به سال گذشته اظهار کرد: در حوزه پسته پیش بینی می‌شود ۳۰۰ هزار تن محصول تولید شود در حالی که سال گذشته بر اساس آماری که هنوز به طور رسمی منتشر نشده این عدد بیش از ۲۶۰ هزار تن بوده است.‌در حوزه پسته پیش بینی می‌شود ۳۰۰ هزار تن محصول تولید شود در حالی که سال گذشته این عدد بیش از ۲۶۰ هزار تن بود

این مدیر وزارت جهاد کشاورزی در ادامه اضافه کرد: ایران به لحاظ سطح زیر کشت باغات پسته جایگاه نخست، در تولید رتبه دوم جهان را دارد. همچنین درآمدزایی این محصول برای اقتصاد کشور در بین محصولات کشاورزی (زراعی و باغی) مقام اول است.

سهم باغبانی از درآمد

این مسئول دولتی با اشاره به اقلیم و عرض جغرافیایی ایران گفت: کشور در محصولات باغبانی مزیت نسبی و بعضاً مطلق در حوزه کشاورزی دارد؛ به نحوی که ۲۰ درصد سطح زیرکشت کل بخش کشاورزی، ۲۰ درصد کل تولیدات کشاورزی، ۳۷ درصد اشتغال بخش کشاورزی و ۵۰ درصد ارزش صادرات کل محصولات کشاورزی مربوط به باغبانی است.

سالم پور افزود: از ۶ میلیارد دلار صادرات کل محصولات کشاورزی، حدود ۳ میلیارد دلار مربوط به محصولات باغبانی بوده و در ۳۲ محصول مهم باغبانی حائز رتبه‌های اول تا هشتم هستیم.‌از ۶ میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی، حدود ۳ میلیارد دلار مربوط به محصولات باغبانی بوده و در ۳۲ محصول مهم باغبانی حائز رتبه‌های اول تا هشتم هستیم

مدیر کل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک ادامه داد: ارزش اولیه و ثانویه تولیدات باغبانی کشور بیش از ۳۰ میلیارد دلار است که داخل به شکل تازه‌خوری مصرف می‌شود و بخشی برای کارخانجات صنایع تکمیلی و تبدیلی می‌رود و مازاد آن هم صادر می‌شود.

وی اظهار کرد: اگر این محصولات تولید نمی‌شد سالانه باید منابع معتنابهی ارز پیش بینی می‌شد تا این محصولات را وارد کنیم. در حال حاضر فقط ۴ محصول میوه گرمسیری وارد و صادرکننده عمده محصولات باغبانی در دنیا به شمار می‌رویم.

سطح زیر کشت باغات

مدیر کل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک درباره آمار تولید محصولات باغی در سال جاری گفت: ۵۵۰ هزار هکتار سطح باغات پسته کشور است که حدود ۳۰۰ هزار تن محصول برداشت می‌شود. باغات زیر کشت سیب درختی ۲۵۰ هزار هکتار با برداشت حدود ۴ میلیون تن است. انگور ۳۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت دارد و ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصول تولید می‌شود. همچنین هلو و شلیل ۸۲ هزار هکتار، با یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول، گیلاس و آلبالو ۶۵ هزار هکتار و تولید ۵۵۰ هزار تن، زردآلو ۶۰ هزار هکتار و تولید ۵۲۰ هزار تن و گردو ۱۶۵ هزار هکتار و تولید ۳۰۰ هزار تن از جمله آمار تولیدات در بخش کشاورزی است.

سالم پور با اشاره ۳ میلیون هکتار سطح باغات کشور و تولید ۲۶ میلیون تن محصول ادامه داد: از این آمار، سهم میوه‌های سردسیری و خشک یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار سطح زیرکشت باغات با ۱۲ میلیون و ۱۱۰ هزار تن محصول است. گفتنی است، ۹ میلیون تن از محصولات تولیدی این حوزه برای بازار تازه‌خوری و صنایع غذایی و تبدیلی است و باقی یعنی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن صادر می‌شود.