مالکیت مشترک سرخابی ها یکی از معضلات فوتبال ایران بود که با واگذاری استقلال و پرسپولیس عملا سایه حذف از لیگ قهرمانان را از فوتبال ایران دور کرد.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، در دولت سیزدهم اتفاقات بسیار مثبتی برای ورزش ایران رخ داد. تصمیم‌گیری‌هایی که در عرصه ورزش و به خصوص فوتبال انجام شد آرامش نسبی را در این عرصه به وجود آورد. یکی از مهمترین بخش‌های ورزش که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد وضعیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بود؛ اما در دولت سیزدهم اتفاقات خوبی برای این دو باشگاه رخ داد.

برای بررسی شرایط ورزش به ویژه فوتبال در دولت سیزدهم نگاهی به اقدامات انجام شده در این رشته داشتیم.

هفدهم دی‌ماه سال ۱۴۰۰، کنفدراسیون فوتبال آسیا در بیانیه‌ای اعلام کرد باشگاه‌های استقلال، پرسپولیس و گل گهر سیرجان به خاطر نداشتن شرایط حضور در لیگ قهرمانان آسیا، اجازه شرکت در بزرگترین تورنمنت باشگاهی قاره کهن را ندارند.یکی از مهمترین دلایل این حذف مالکیت مشترک سرخ‌آبی‌ها بود.

۲۷ فروردین سال ۱۴۰۲: تیم استقلال تهران به خاطر مشکلات ناشی از دولتی بودن و مالکیت مشترک عملا از دور مسابقات حذف شد تا قهرمان ایران جایی در مرحله گروهی این رقابت‌ها نداشته باشد. هر چند که در آن برهه از زمان برخی دلیل این حذف را بدهی دانستند اما واقعیت این بود که مالکیت مشترک و تغذیه ۲ تیم از بودجه دولتی مهمترین دلیل حذف استقلال از آسیا بود.

همچنین تغذیه فوتبال از بودجه قطره‌چکانی دولت یکی از مشکلات فوتبال ایران است که موجب شده تا حتی خصوصی‌سازی در فوتبال ایران روند موفقی را سپری نکند.

البته تمام کاستی‌های فوتبال باشگاه‌ی ایران به موارد فوق منتهی نمی‌شد بلکه در گذشته و به هنگام بارگذاری مدارک حرفه‌ای باشگاه ها تیم‌های ایرانی با مشکلات زیادی روبرو بودند مشکلاتی که نه تنها در آسیا بلکه در داخل ایران نیز با اعتراض فراوان تیم‌های دیگر روبرو بود.

حل مشکل فوتبال دولتی و واگذاری تیم‌های استقلال و پرسپولیس یکی از تابوهای ورزش ایران بود که دولت‌های مختلف ۲ دهه به دنبال حل آن بودند اما واگذاری این ۲ تیم هر دوره به بن‌بست رسید. عبور از این بن‌بست‌ها نیاز به یک برنامه فوری داشت که دولت سیزدهم از نخستین روز تبلیغات خود بر روی آن پافشاری داشت.

نخستین وعده رئیس جمهور شهید در قامت نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ۲۵ خرداد سال ۱۴۰۰ بود که رئیس دولت سیزدهم وعده مردمی کردن ورزش را به پیشکسوتان داد. وی در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) تأکید کرد که موضوع خصوصی‌سازی ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس را در دولت مردمی با جدیت پیگیری خواهد کرد تا نگرانی هواداران و پیشکسوتان در این رابطه رفع شود.

هر چند که وعده خصوصی‌سازی در آن روزها حرف تازه‌ای نبود اما عمل به این وعده بسیار متفاوت از دوره‌های گذشته بود. شکستن تابوی واگذاری ۶ هزار روزه واگذاری سرخابی‌ها در ۲۶۵ روز یکی از هنرهای دولتی سیزدهم بود که ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ رنگ واقعیت به خود گرفت و این روز را به یک اتفاق تاریخی در ورزش ایران بدل کرد.

در اسفند سال ۱۴۰۰ و طبق اعلام سازمان خصوصی‌سازی، پرسپولیس ۳۲۰۰ میلیارد تومان و استقلال ۲۸۰۰ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شدند تا به زودی عرضه سهام آنها در بازار پایه فرابورس آغاز شود.

واگذاری ۱۰ درصد سهام ۲ باشگاه پرطرفدار کشور با واکنش مثبت کارشناسان این رشته مواجه شد. مصطفی آجورلو مدیر عامل وقت استقلال ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ در جمع خبرنگاران گفت: خوشحالم که امروز شاهد محقق شدن یکی از وعده‌های ورزش حرفه‌ای و آغاز پروسه خصوصی‌سازی هستیم. در ابتدای حضورم در مجموعه باشگاه استقلال به دنبال پیشرفت و توسعه در سه حوزه عمرانی، اقتصادی و ورزشی بودیم.

اما این پایان کار نبود بلکه گام مهم و اساسی دولت و وزارت ورزش در آغازین ماه‌های سال ۱۴۰۳ برداشته شد جایی که مالکیت این ۲ تیم به طور رسمی تغییر پیدا کرده و دولت مشکل مالکیت مشترک آنها را حل کرد. مالکیت مشترکی که در چند سال گذشته استقلال و پرسپولیس را از لیگ قهرمانان محروم کرده بود.

این اتفاق تاریخی تغییر مالکیت ۲ باشگاه در روز پنجم اردیبهشت با حضور کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان، سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی، سیدمحمدشروین اسبقیان معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش، مدیران عامل، اعضای هیات مدیره ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس و نمایندگان مالکان جدید سرخابی‌ها رقم خورد.در این جلسه مشخص شد که ۸۵ درصد از سهام باشگاه استقلال از سوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت‌های تابعه آن شامل پتروشیمی بندر امام (ره)، پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی شهید تندگویان، پتروشیمی پارس و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس واگذار شد و همین مقدار از سهام باشگاه پرسپولیس نیز به بانک‌های شهر (۳۰ درصد)، ملت (۲۰ درصد)، تجارت (۲۰ درصد)، صادرات (۵ درصد)، رفاه (۵ درصد) و اقتصاد نوین (۵ درصد) انتقال پیدا کرد.

رضا درویش مدیرعامل باشگاه پرسپولیس بعد از شهادت آیت‌الله رئیسی گفت: پرونده‌ای از ۴۰ سال پیش به نام خصوصی سازی یا واگذاری سرخابی‌ها در فوتبال ایران بود که با تلاش دولت سیزدهم و وزارت ورزش این کار مهم به سرانجام رسید. با این اقدام دولت گرفتاری‌هایی که هر روز در برنامه‌ها می‌گفتیم برطرف شد و این کار در ۴۰ سال فقط وعده بود اما الحمدلله به لطف ایشان محقق شد.

حمید درخشان پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس درباره واگذاری سرخابی‌ها و پیامدهای این اتفاق گفت: اتفاق خوبی است که این دو تیم سر و سامانی بگیرند و واگذاری راه خوبی برای حل مشکلات دو تیم است. آن چیزی که باید مورد بررسی قرار گیرد مدیریت کردن شرایط این دو باشگاه بعد از واگذاری است و این مسائل حتما باید بعد از واگذاری درنظر گرفته شود.

واگذاری ۸۵ درصد از سهام سرخابی‌ها به بخش خصوصی شکستن تابویی بود که فوتبال را از چنبره دولت خارج کرد. دولت سیزدهم با این کار عملا راه را برای توسعه سرمایه گذاری در فوتبال باز کرد. راهی که در صورت تداوم می‌تواند به توسعه ورزش در کشور کمک کند.

مصطفی زارعی تیرماه سال جاری در خصوص اهمیت خصوصی‌سازی و تسهیل روند صدور مجوز حرفه‌ای برای باشگاه‌ها گفت: خوشبختانه امسال کمترین چالش را در معیار حقوقی داشتیم که با همکاری دولت و وزارت ورزش صورت گرفت. یکی از اتفاقات مثبت برای فوتبال ایران خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بود که با حمایت دولت سیزدهم و شخص کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان رخ داد.

تداوم روند خصوصی سازی و سرازیر کردن سرمایه به ورزش به ویژه فوتبال ریل گذاری بود که دولت سزدهم برای دولت‌های بعدی انجام داد. بی‌تریدد دولت چهاردهم با این اقدامات دیگر دیگر مشکلاتی مانند حذف تیم‌های ایرانی از لیگ نخبگان یا لیگ قهرمانان آسیا نیستند و در صورت بروز چنین مشکلی باید مالکان تیم‌ها پاسخگوی عملکرد خود در زمینه توسعه فوتبال در کشور باشند.

همچنین وزارت ورزش و جوانان دولت چهاردهم بودجه کمتری را برای اداره این ۲ تیم هزینه خواهد کرد و ۸۵ درصد بودجه ۲ باشگاه عملا توسط بخش خصوصی تامین می‌شود.

مصطفی آجورلو از مدیران برجسته ورزش ایران در خصوص تاثیر خصوصی‌سازی بر آینده باشگاه استقلال گفت: خصوصی سازی استقلال، حرکت به سمت ثروتمند شدن و حرفه‌ای شدن است و می‌توان به عنوان نقطه عطف در تاریخ این باشگاه قلمداد شود. بدون تردید موفقیت در خصوصی‌سازی، تحقق درآمدهای باشگاه و پرداخت حق پخش، تبلیغات محیطی و فروش محصولات باشگاه است. مردمی سازی اقتصاد منجر به رشد و شکوفایی باشگاه خواهد شد.