کارشناس مسئول سلامت میانسالان و سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: زیرساخت‌های لازم برای ارایه خدمات مورد نیاز حجم انبوه سالمندانی که طی سال‌های آتی به جمعیت افزوده خواهد شد باید فراهم شود.

به گزارش جارچی اخبار، رحیمه حسین خانی  افزود: به علت افزایش امید به زندگی و در نتیجه افزایش مدت بقا در دوره سالمندی و سقوط نرخ باروری در سه دهه اخیر، ایران وارد منحصر به فردترین شتاب سالمندی شده است.

وی یادآور شد: این موضوع زنگ خطری را به صدا درآورده است که زیرساخت‌های لازم برای برآورده کردن خدمات مورد نیاز حجم انبوه سالمندان در سال های آینده باید فراهم و به این مهم بیش از گذشته توجه شود.

این کارشناس، با بیان اینکه سالمندی با مشکلات مختلف جسمی و روحی همراه است گفت: به طور قطع اگر توانمندسازی سالمندان برای خودمراقبتی انجام نشود و خدمات بهداشتی لازم در اختیار آنان قرار نگیرد، هزینه‌های قابل توجهی به آنان و جامعه تحمیل خواهد شد.

حسین‌خانی به اجرای ۲ برنامه در اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت اعم از مراقبت‌های ادغام یافته دوره سالمندی و همچنین خودمراقبتی و آموزش شیوه زندگی سالم اشاره کرد و افزود: هدف از اجرای این ۲ برنامه، تبدیل دوره‌ سالمندی به یک دوره‌ پویا و فعال با بیماری‌ها و ناتوانی‌های کمتر است.

وی در خصوص مراقبت‌های ادغام یافته دوره سالمندی، نیز اظهار داشت: این مراقبت‌ها در قالب بسته‌های خدمتی شامل خدمات پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی از طریق خطرسنجی و غربالگری‌های دیابت و فشار خون و چربی خون، بررسی اختلالات تغذیه‌ای، ارزیابی احتمال سقوط و عدم تعادل، ارزیابی افسردگی، تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان سینه در زنان ۶۰ تا ۷۰ ساله و غربالگری سرطان روده بزرگ ارائه می‌شود.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: با توسعه مراکز بهداشتی درمانی در طرح تحول سلامت و پوشش همگانی خدمات سلامت در همه‌ی نقاط کشور، این انتظار وجود داشت که حجم بالایی از خدمات ادغام یافته دوره سالمندی به جمعیت هدف ارائه شود در حالی که آمار نشان می‌دهد اقبال چندانی از سوی سالمندان به این مراقبت‌ها نشان داده نمی‌شود.

بر اساس اعلام بهزیستی زنجان، ۱۰ درصد جمعیت استان را سالمندان تشکیل می‌دهند و در ۲۰ سال آینده ۲۵ درصد جمعیت زنجان در این گروه قرار خواهند گرفت.