نشست خبری پنجمین جشنواره فیلم کوثر صبح امروز چهارشنبه ۲۷ تیر ماه در مجتمع شهید رسول‌زاده برگزار شد.

به گزارش جارچی اخبار، فرحروز فاتحی (رییس جشنواره و رییس بنیاد آیه‌های ایثار و تلاش) در ابتدای نشست جشنواره فیلم کوثر اظهار کرد: سینما یکی از ابزارهایی است که می‌تواند ما را به منظورمان در حوزه فرهنگ برساند. بعد از انقلاب از سینما استفاده‌هایی شده، بیشتر فیلم‌های ما در دوران دفاع مقدس به حضور رزمندگان و شهدا در جبهه‌ها می‌پرداخت و در ادامه حضور زنان شهدا و رزمندگان را در پشت جبهه‌ها دنبال می‌کردند ولی بعد از آن دوران را در سینمایمان در نظر نداشتیم. آنچه که در سینمای ما کار شده در شان سینمای ما نیست و باید بیشتر به نقش زنان پرداخته شود. ما به منظور پاسداشت زنان ایثارگر جشنواره کوثر را در بنیاد آیه‌های ایثار و تلاش راه‌‌اندازی کردیم. ما باید بر نقش زنان در پایداری از ارزش‌های انقلاب اسلامی که بسیار موثر بوده تاکید کرده و درباره آن کار کنیم.

وی افزود: نقشی که زنان ما در دفاع مقدس داشتند بسیار موثر بوده، رهبر انقلاب بر این نقش بسیار تاکید دارند و آن را به عنوان الگوی سوم نقش زنان معرفی کردند، نقشی که نه شرقی است و نه غربی، چرا که شکل شرقی‌اش نقشی حاشیه‌ای است و شکل غربی هم نگاهی جنسی به زن و الگویی در خدمت سرمایه‌داری است اما نقش زنان ما نقش زنان تمدن‌ساز است. ما وظیفه داریم به این بخش توجه ویژه کنیم، در دنیا هر کاری را بخواهند جا بیندازند، اول فیلمش را می‌سازند، زمینه‌اش را ایجاد می‌کنند و بعد اقدام می‌کنند. ما باید به سینما توجه کافی کنیم.

در ادامه فرهاد قائمیان (رییس هیئت داوران جشنواره) اظهار کرد: از اینکه جشنواره فیلم کوثر بعد از پانزده سال شکل گرفته بسیار خوشحالم که البته باید زودتر از این شکل می‌گرفت که پس از یک وقفه به همت خانم فاتحی و آقای باکیده عزیز این جشنواره دوباره راه‌اندازی شد. در این چند ماه دوستان برای برگزاری این رویداد تلاش خستگی‌ناپذیر و بی‌شائبه خودشان را انجام دادند تا این جشنواره خیلی گسترده انجام شود. افتخار می‌کنم که در این جمع و در خدمت این دوستان عزیز هستم. خوشحالم در این ایام سعی کردیم با اسم خانم فاطمه زهرا (س) و حضرت زینب کبری (س) این جشنواره را پیش ببریم و اهداف این دو بزرگوار را در این جشنواره به طور وسیع دنبال کنیم و در خدمت همه عزیزان قرار دهیم.

قائمیان خاطرنشان کرد: تصویر و سینما مهم‌ترین پدیده برای شناخت و معرفی اهداف سیره ائمه است. امیدوارم این اتفاق را در سالهای بعد هم به شکل وسیع‌تر انجام دهیم. باید سعی کنیم اهداف نهضت امام حسین (ع) را به شکل وسیع‌تری به نسل جوان ارائه کنیم.

وی افزود: فعالیت زنان و فیلمسازی بانوان خیلی مهم است. پشتوانه جامعه ما بانوان هستند و در فیلم‌های دفاع مقدس باید به جایگاه زنان بیشتر بپردازیم. باید بدانیم  بزرگانی که در دفاع مقدس جان خودشان را گذاشتند، پشتوانه‌شان همین بانوان بودند.

وی در ادامه اعضای هیئت انتخاب را معرفی کرد.

در ادامه طراح هویت بصری این جشنواره درباره طراحی پوستر این رویداد توضیحاتی ارائه داد.

در ادامه این نشست نهال قاضی‌خانی فرزند شهید مهدی قاضی‌خانی درباره خاطره دیدار با رهبر انقلاب اظهار کرد: اگر بخواهم از خاطره روزی که نزد حضرت آقا رفتم بگویم، من آن زمان سه سالم بود و وقتی همه می‌خواستند برای نماز آماده شوند من آنقدر شیطنت می‌کردم که من را به حیاط بردند و آنجا بازی می‌کردم و چشمم به دری خورد و رفتم و دیدم آنجا آقایان هستند و دیدم فرزندان شهدا آنجا بودند و با حضرت آقا صحبت می‌کردند و از یک نفر خواستم که من را نزد ایشان ببرد و آنجا با ادبیات کودکانه با اشاره به عمامه ایشان گفتم که من این کلاه را می‌خواهم و چند روز بعد از طرف ایشان این هدیه برای من ارسال شد. عمامه آقا یک عمامه معمولی نیست بلکه چتری است که ما ملت ایران زیر آن چتر زندگی می‌کنیم.

در ادامه فاطمه قاضی‌خانی همسر شهید مهدی قاضی‌خانی گفت: شهید قاضی‌خانی سال ۹۴ در حلب سوریه به فیض شهادت رسیدند و از هشت سال زندگی با ایشان سه فرزند به یادگار مانده که انشاالله بتوانیم ادامه‌دهنده راه شهدا باشیم. صبر زینبی موهبتی است که از طرف خداوند به ما داده شده و ما با شهید هم‌مسیر هستیم و خوشحالیم که در این برنامه یاد شهدا ر‌ا زنده نگاه داشتید.

در ادامه از پوستر این جشنواره رونمایی شد.

ناصر باکیده دبیر پنجمین جشنواره فیلم کوثر در ادامه این نشست اظهار کرد: قدم گذاشتن در راه اهداف شهدا، از صدر اسلام تا امروز نقطه تعالی آن محرم و امام حسین (ع) است و طبیعتا استمرار آن در حوزه انقلاب اسلامی‌مان ادامه خواهد داشت و فعالیت سینمایی و جشنواره کوثر هم مستثنی از این قاعده نیست.

باکیده تصریح کرد: متاسفانه وقفه‌ای پانزده ساله در روند برگزاری این رویداد رخ داده و می‌خواهم از مسئولانی که طی این سالها از فعالیت‌های سینمایی در این حوزه غافل بودند انتقادم را مطرح کنم. تلاش شد که از اسفندماه سال گذشته به طور جدی به بحث اعلام فراخوان جشنواره فکر کنیم و بتوانیم آن را رسانه‌ای کنیم و حدود ۱۲۰۰ عنوان فیلم و فیلمنامه را دریافت کردیم و می‌خواهم به یک نکته آماری توجه کنم و آن را به مطالبه دست‌اندرکاران جشنواره کوثر متصل کنم. ما سعی کردیم این جشنواره را احیا کنیم، طبیعتا در طول اعلام فراخوان جشنواره تا به امروز تلاش کردیم بحث زن الگوی تمدن‌ساز را به قدر و سهم خودمان در جشنواره باز کنیم. ما توانستیم در خدمت حدود ۷۰ نفر از فیلمسازان حوزه دفاع مقدس موضوع را مطرح کنیم و بحث را در قالب فعالیت‌های فرهنگی جشنواره به دانشگاه‌ها بردیم و همینطور علاقه‌مندی برخی رسانه‌ها را داشتیم که خودشان اقدام به برگزاری نشست کردند. همچنان معتقدیم برای احیای این موضوع و فعالیت‌های زنان در سینمای ایران نباید به مدت زمان محدود این جشنواره اکتفا کنیم. از شروع تا پایان جشنواره مجموعه فعالیت‌هایی شکل گرفت که خوشبختانه نتیجه داشت.

وی افزود: در این جشنواره نگاهی جدی به حوزه سینمای ملی خودمان داشتیم و یک فرصتی را از سال ۱۳۹۵ به بعد برای خودمان تعریف کردیم تا بتوانیم چند دوره فعالیت سینمای ایران را کنکاش کنیم. جشنواره در گامی که تلاش کرد خودش را احیا کند، نگاهی جدی به حوزه بین‌الملل داشت. نگاه ما این بود که بتوانیم سینمای مورد علاقه و موضوع‌مان را رصد کنیم و بحث را در سرزمین‌های اسلامی تقویت کردیم. بخشی از فعالیت‌های جشنواره به سمت و سوی رصد کردن گذشت، بخشی در حوزه رسانه شکل گرفت و توانست فراخوان خودش را در جهان اسلام منتشر کند. جشنواره نسبت به ظلم و ستمی که به مردم غزه شکل گرفته، نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد. طبیعتاً بخش ویژه‌ای را باز کردیم و در کنار آن سعی کردیم موضوع مورد توجه حجاب و عفاف را تحت عنوان زیست عفیفانه گسترده کنیم.

دبیر این رویداد سینمایی گفت: جشنواره کوثر در دوران قبل فعالیتی در تولید آثار ۱۳۵ ثانیه‌ای داشت، در این زمینه فراخوان در سطح ملی داده شد. در بخش ملی ۱۲۱ فیلم ارسال شده که ۲۳ فیلم توسط خانم‌ها تولید شده است که ۱۹ درصد از کل آثار می‌شود و باید بپرسیم چرا دامنه فعالیت زنان ما در این حوزه اندک است. ما سعی کردیم از ۳۵ داور ۱۱ نفر از بانوان و هنرمندان دارای سابقه استفاده کنیم. در بخش فیلمنامه از ۳۷ فیلمنامه ۱۳۷ ثانیه‌ای ۱۷ عنوان مربوط به خانم‌ها است. در بخش بین‌الملل ۴۸ فیلم که ۱۵ اثر توسط خانم‌ها ساخته شده است.

در ادامه باکیده در پاسخ به پرسشی درباره نمایش آثار جشنواره گفت: چون ما به شهادت ریاست جمهوری و انتخابات برخورد کردیم، اکران را از دست دادیم و اکرانی در این رویداد نخواهیم داشت و اختتامیه ۳۱ تیرماه در باغ کتاب است.

فاتحی در پاسخ به پرسشی درباره ادامه برگزاری جشنواره کوثر گفت: ما کار باکیفیت را به کاری که دنبال کمیت باشد، ترجیح می‌دهیم و وقفه پانزده ساله هم به همین دلیل بود، انشاالله این کار ادامه خواهد داشت و ما در نظر داریم که این رویداد دو سالانه برگزار شود.