رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: این چه عدالتی است که دولت در دادن بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی، به روزرسانی ریالی ارزش پولی که باید بدهند را مصداق ربح مرکب و ربا و حرام می‌شمارد اما در دادن بدهی دیگران به بانک‌های اسلامی خودمان سود ۳۰ درصد حلال است؟

به گزارش جارچی اخبار، حسن صادقی (معاون دبیرکل خانه کارگر و رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری)به مناسبت سالروز تأمین اجتماعی و در گردهمایی هیأت عزاداری کارگران در جمع اعضای خانه کارگر به تبیین دیدگاه تشکل‌های کارگری در زمینه مقتضیات مدیریتی سازمان تامین اجتماعی و مختصات چالش‌های بازنشستگان و کارگران کشور پرداخت.

صادقی در ابتدای سخنرانی خود ضمن تسلیت ایام عزاداری امام حسین (ع) و گرامیداشت دهه محرم، اظهار کرد: آزادگان جهان و کسانی که به دنبال مبارزه با ظلم و ستم و استکبار هستند، مشی آزادگی امام حسین را سرمشق خود قرار می‌دهند. کسانی چون گاندی و جواهر لعل نهرو نیز به همین سرمشق تاسی می‌جویند. در آثار برخی نویسندگان مسیحی عرب، تمرکز بر مشی آزادگی و آزاداندیشی امام حسین (ع) است. لذا بر این تاکید داریم که شیعه ضمن اینکه باید مصائب امام حسین (ع) را به تصویر بکشد، به موازات آن باید مناقب مولای خود را ذکر کنیم و بگوییم ایشان چگونه زندگی کرده و روابط وی با خانواده و با اهل مدینه چطور بوده و در مقابل ظلم و ستم چه موضعی داشتند. باید بگوییم نگرش ایشان به بیت المال، به حاکمیت صحیح چگونه است. این‌ها مسائل پنهانی نیست و مورخان به آن اشاره کرده‌اند.

 

وی افزود: من در این عصر تاسوعا و شب عاشورا که مقارن با سالروز تاسیس سازمان تامین اجتماعی است، این تقارن را به فال نیک می‌گیرم و آن را خوش یُمن می‌دانم چرا که نظام تامین اجتماعی باید سمبل عدالت و دستگیری و قسط و برادری و برابری است و دیدگاه‌های امام حسین (ع) را در این حوزه‌ها می‌توان مقایسه کرد. هرچند آنچه از عدل و قسط و برابری و سایر ارزش‌های اسلامی است شاید بطورکامل در حوزه تامین اجتماعی به رشته تحریر در نیامده باشد، اما در همان زمان بنیانی در دیدگاه‌های آن امام وجود داشته که تا امروز مبناهای آن را می‌توان در نظام دستگیری و خدمات‌رسانی و تامین اجتماعی مردم پیاده کرد و نتیجه گرفت.

صادقی تصریح کرد: تفسیر و تعبیر بنده این است که وقتی امام حسین (ع) حاکمان زمانه از ابن سعد و ابن زیاد و مروان و حاکمان مدینه و حتی افراد با نفوذی مثل عبدالله بن زبیر را در مکه خطاب قرار می‌دهند، می‌بینیم بحث قسط و عدل و مساوات را در نصایح و توصیه‌های خود می‌آورند. وقتی نظام تامین اجتماعی در جهان را مورد بررسی و شناخت استخوان‌بندی آن قرار می‌دهیم، می‌بینیم که پایه و بنیان نظام بیمه‌ای و صندوق‌های آن برای برپایی عدل و قسط و مساوات میان فرد فرد آحاد جامعه بوده و بر این مبنا تنظیم شده است. اما وقتی به مسئله مساوات و برابری می‌رسیم، مبنا تغییر می‌کند. چون نظام اقتصادی و تامین اجتماعی بر مبنای مزایای تعریف شده «Defined benefits» است، لذا شما به میزان آنچه آوردید می‌توانید بهره‌مندی داشته باشید.

وی افزود: مساواتی که در حوزه تامین اجتماعی وجود دارد، مساوات در پرداخت و الگوی پرداخت نیست اما در نظام خدمات آن است. مثلا فردی چه حداقل بگیرد و چه سقف حقوق بازنشستگی را داشته باشد، باید از یک نوع درمان و یک کیفیت از خدمات بهداشتی و پزشکی بهره‌مند باشد. این درمورد سایر مزایا و خدمات مثل وام نیز صادق است. ولی همه در حقوق متفاوت هستند. لذا مولفه‌های قسط و عدل آن برپا است. این قسط و عدل همان چیزی است که امام حسین (ع) برای آن قیام کردند. و اگر ما امروز منادی آن هستیم که سازمان تامین اجتماعی باید تقویت شده و استمرار و دوام یابد، بر همین مبنای ارزشی قسط و عدلی است که ائمه ما و در راس آن‌ها سالار شهیدان فرموده‌اند.

معاون دبیرکل خانه کارگر ادامه داد: بر همین مبنای ارزشی و اعتقادی، دولت نمی‌تواند بگوید که من فقط صندوق‌های کشوری و لشگری که حقوق‌بگیر من هستند را تقبل می‌کنم و باقی مردم را به خودشان بسپارد. اینجا استدلال ما این است که «مگر از منابع عمومی حقوق نیروهای کشوری و لشگری پرداخت نمی‌شود؟ پس چگونه منابع عمومی مثل نفت بر آن‌ها رواست و بر صندوق تامین اجتماعی نارواست؟» اینجا بحث ما روی قسط و عدل است. اگر ادعای استقرار قسط و عدلی که امام حسین (ع) برای آن قیام کردند، اکنون وجود داشته باشد، با چنین وضعیتی دچار تناقض و پارادوکس می‌شویم.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری اظهار کرد: نمی‌تواند یک نظام اسلامی ادعا بکند که حسینی است اما مشی حسینی را در حوزه قسط و عدل دنبال نکند. امروز نیز که دوشنبه در خدمت رئیس جمهور منتخب یعنی آقای پزشکیان بودیم، بر این نکته تاکید کردیم که برای ما نظام تامین اجتماعی با وضع موجود که نتواند خواسته‌های ما را برآورده کند، آزاردهنده خواهد بود. نمی‌توان نگاهی مبتنی بر عدل و انصاف بر سازمان‌های بیمه‌گر نیروهای کشوری و لشگری داشته باشیم اما وقتی به سازمان تامین اجتماعی که می‌رسیم، بگوییم چیزی به ما ربط پیدا نمی‌کند. این مشی امام حسین (ع) نیست و ما یک حکومت شیعی هستیم. ما به عنوان یک حکومت علوی و شیعی که مبتنی بر عقاید ائمه معصومین، نمی‌توانیم ۴۳ میلیون نفر از جمعیت کشور را جداگانه در یک گروه ببینیم و بخش دیگر از خانواده خود در لشگری و کشوری را به‌طور ویژه ببینیم.

 

صادقی افزود: این خلاف دیدگاه امیرالمومنین امام علی و سالار شهیدان امام حسین علیهم السلام است که قسط و عدل را در حکمرانی به شدت مهم می‌شمردند. قسط و عدل این است که وقتی شما به صندوق لشگری و کشوری از منابع عمومی تزریق می‌کنید، حتما باید تعهدات و بدهی‌های خود را از همین محل به سازمان تامین اجتماعی نیز پرداخت کنید. وقتی این تعهد در ردیف‌های بودجه شما نیاید، کار به جایی می‌رسد که هرساله بدهی و تعهد شما به این سازمان بخاطر تورم افزایش پیدا کرده و به مرز ۹۳۰ هزار میلیارد تومان برسد. در چنین شرایطی دولت دچار عجز شده و برای نشان دادن اینکه به تعهد خود وفادار است، به سمت فاکتورسازی حرکت کند. این در حالی است که اخیرأ مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، طلب سازمان از دولت را ۵۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است. که بسیار جای تعجب دارد! البته کوچک جلوه دادن طلب سازمان از دولت، سیاست نخ نمایی است که مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی برای مثبت نشان دادن عملکرد خود در وصول مطالبات سازمان از دولت و مطلوب نشان دادن وضعیت فعلی سازمان تأمین اجتماعی، به کار گرفته است.

 

وی اضافه کرد: این چه عدالتی است که دولت در دادن بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی، به روزرسانی ریالی ارزش پولی که باید بدهند را مصداق ربح مرکب و ربا و حرام می‌شمارد اما در دادن بدهی دیگران به بانک‌های اسلامی خودمان سود ۳۰ درصد حلال است؟ این اصلا با دیدگاه‌های امام حسین و امام علی (ع) درباره عدالت و قسط منطبق نیست. شما در بانک ۳۰ درصد سود می‌گیرید اما وقتی ما رقمی کمتر از این را برای به روزرسانی ارزش ریالی بدهی خود می‌خواهیم، آن را رد می‌کنید.

صادقی تاکید کرد: ما در سالروز تاسیس سازمان تامین اجتماعی نگاه‌مان بر محور عدل و قسط و عدالت محوری‌ای است که امام حسین برای آن قیام کردند. اگر تقارن آن با سالروز قیام و شهادت سالار شهیدان پیش آمده، و باعث بیان این سخنان در این روز توسط بنده شده، برای آن است که می‌خواهیم اذهان مسئولان را در این روز با واقعیات آشنا کنم. امام برای حمایت از محرومین، برپایی عدل و اقامه دین و شرع قیام کردند. امام برای آنکه قسط و عدل نقض شده بود حرکت کردند وگرنه در مدینه با تایید وضعیت موجود می‌توانستند زندگی مرفه و امنی داشته باشند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تشریح کرد: وقتی معاویه بر امام حسین وارد می‌شود، امام حسین (ع) را مورد استقبال قرار می‌دهد و اگر ایشان سکوت می‌کرد، همه چیز برای ایشان فراهم بود. سوال این است که پس چرا امام این همه سختی را بر خود تحمل کرد؟ زیرا خدشه بر قسط و عدالت و مساوات در جامعه وارد شده و دین خدا در معرض انحراف قرار گرفته بود. چون بدعت‌های زشت و کریهی به نام دین و مذهب در جامعه جاری و ساری شده بود.

وی تصریح کرد: آنجایی که نظام تامین اجتماعی یک جامعه در آن زمان باید دست پیرمردان و پیرزنان و کودکان و از کار افتادگان را می‌گرفت، چنین اتفاقی نمی‌افتاد و امام حسین (ع) بر این عقیده بود که از غنائم و بیت المال، افراد مستاصل تامین شوند. ما اگر واقعاً شیعه اباعبدالله (ع) هستیم، باید همین مشی در مقابله با تعرض به منافع عموم را نیز داشته باشیم. آزادگی و آزاد زیستن و آزاداندیشی و بیان بی‌باکانه در طریق و مسیر امام حسین (ع) باید مدنظر ما باشد. نباید صرفاً بگوییم که ایشان رفتند و شهید شدند! وقتی نگوییم چرا شهید شدند، نمی‌توانیم چیزی از ایشان الگوبرداری کنیم و مشی ایشان را درنظر داشته باشیم. این مشی باید در ساختار نظام سیاسی ما جاری شود. ما به تاسی از این روش و منش است که در زندگی شخصی خود نیز اقدام به روا داشتن قسط و عدل می‌کنیم.

معاون دبیرکل خانه کارگر تاکید کرد: ما در سالروز تامین اجتماعی نگرش خود را به حوزه دیدگاه‌های اجتماعی امام حسین نظر می‌افکنیم که ایشان چگونه در پی احقاق حقوق مستضعفین جامعه بودند. امروز نیز حاکمان کشور ما باید نگاهشان باید عدالت محوری و برادری محوری باشد. اینکه سازمان تامین اجتماعی را کودک سر راهی بدانند و دیگر بازنشستگان خود را فرزند خود بدانند، نافی این دیدگاه و منش است. اینکه همه نوع حمایتی از دیگر صندوق‌های خود داشته باشند و تعهدات خود را نسبت به سازمان تامین اجتماعی نبینند، دقیقاً ضد همین مشی است.

وی افزود: من در دیدار با آقای رئیس جمهور نیز عرض کردم که از شما انتظار داریم که وزیری انتخاب شود که از ما باشد و درد ما را بداند و درد زندگی کارگری را کشیده باشد. بلوغ فکری کافی داشته و حوزه اقتصاد مولد را هدف قرار دهد. حوزه اجتماعی و حوزه سرمایه‌گذاری را بشناسد و حوزه اقتصاد مولد را شناخت داشته باشد. وزیری باید انتخاب شود که تمام این حلقه‌ها را در کنار هم بگذارد تا بفهمد چه سیاستی باید در پیش گرفته و چکار باید بکند. این وزارتخانه بزرگ مانند یک دریا می‌ماند. اینکه فردی را در راس بگذاریم که نامرتبط و ناآشنا با وضعیت آن بوده و بله قربان‌گوی دیگران باشد، خلاف مشی رئیس جمهوری است که مدام بر قرآن و نهج البلاغه و استمداد از آن‌ها تاکید دارد.

صادقی تصریح کرد: ما به آقای پزشکیان گفتیم که با شناختی که از شما داریم، شما به دنبال مجیزگو نیستید و به دنبال فردی مطالبه‌گر هستید. نگاه ما در حوزه تامین اجتماعی این است که وزیری مطالبه‌گر باید در راس وزارت کار باشد. دغدغه وزیر باید این باشد که چرا حقوق ماهانه بازنشستگی افراد حداقل بگیر ما نه کفاف ۳۰ روز زندگی که کفایت ۱۰ روز اول ماه را می‌دهد و دو سوم معاش خود را کسر دارد. تنها کسانی که سقف بگیر و نزدیک سقف بگیر هستند، این رنج را تحمل نمی‌کنند وگرنه حتی متوسط بگیرانی که تا ۱۵ میلیون دریافتی دارند، حقوق بازنشستگی آن‌ها تنها کفایت سه هفته از چهار هفته ماه را می‌کند و در هفته آخر آنان نیز صورت خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارند.

معاون دبیرکل خانه کارگر تاکید کرد: ما وزیری می‌خواهیم که در این شرایط بتواند احقاق حق کند. ما نباید مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و وزیر کاری را منصوب کنیم که چون توسط رئیس جمهور حکم گرفته جرات این را نداشته باشد که بگوید ما از شما و دولت طلب‌کار هستیم! ما وزیر و مدیرعاملی نیاز نداریم که چشمانش به دهان رئیس جمهور و معاونان اقتصادی وی باشد. ما مقاماتی در وزارت کار و تامین اجتماعی می‌خواهیم که مدام از دولت بخواهند که سایر مردم و افراد تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی را مثل کارکنان کشوری و لشگری و بازنشستگان آنان ببینند. مشی امام حسینی (ع) این است که سیاست یک بام و دو هوا نباید داشته باشیم. امیدواریم در این ایام مقدس، خدا بر دل مسئولان ما عدل حسینی و قسط حسینی و مشی آزادگی را حاکم کند.

صادقی در پایان به موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: در نشستی که با رئیس و دبیر کانونعالی بانشستگان تأمین اجتماعی داشتیم، به آن‌ها تأکید کردیم که سعی کنید موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را در همین دولت سیزدهم اجرایی کنید و به آن جامه عمل بپوشانید و کار را به دولت جدید واگذار نکنید. این امر مستلزم پرداخت هزینه از سوی شما نیست و صرفاً افتخار آن نصیب شما می‌شود. اگر فرمول متناسب‌سازی ارائه شده از سوی دولت و مجلس نیز قابل اجرا و مورد رضایت جامعه هدف نیست، همان فرمول متناسب‌سازی ارائه شده در زمان مدیرعامل اسبق سازمان تأمین اجتماعی آقای دکتر سالاری را مدنظر قرار دهید و موضوع متناسب‌سازی را به سامان برسانید. ما بر موضوع اجرایی شدن متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تأکید داریم اما ظاهراً اراده‌ای در مجموعه کانونعالی بانشستگان تأمین اجتماعی برای اجرایی کردن موضوع متناسب‌سازی وجود ندارد. امیدواریم که اراده لازم و قوی در آن‌ها شکل بگیرد و به اجرایی شدن متناسب‌سازی منجر شود.