وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:. نرخ مشارکت اقتصادی در ۱۶ استان افزایش داشته است و تقریباً در ۲۶ استان نرخ بیکاری ما تک رقمی شده است. تقریبا بین ۱۰ تا ۱۲ استان‌، نرخ بیکاری هنوز دو رقمی است.

به گزارش جارچی اخبار، سید صولت مرتضوی در پایان جلسه هیأت دولت با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: به حمدالله و المنه مرکز آمار ایران شاخص‌های اشتغال را در بهار سال جاری اعلام کرد. مطابق گزارش مرکز آمار ایران اولاً رکوردشکنی کاهش نرخ بیکاری در فصل بهار صورت گرفته است. رکورد تاریخی نرخ بیکاری ما به ۷.۷ رسیده است البته یک دهم بین اعلام بانک جهانی با مرکز آمار ایران تفاوت دارد. بانک جهانی ۶/۶ اعلام کرده است. ما کاهش ۵.۵ درصدی نرخ بیکاری فارغ التحصیلان، افزایش جمعیت شاغل را در کل کشور، کاهش جمعیت بیکار و کاهش نرخ بیکاری جوانان را داشتیم.

وی افزود: در ۱۹ استان نرخ بیکاری ما روند کاهشی داشته است. نرخ مشارکت اقتصادی در ۱۶ استان افزایش داشته است و تقریباً در ۲۶ استان نرخ بیکاری ما تک رقمی شده است. تقریبا بین ۱۰ تا ۱۲ استان‌، نرخ بیکاری هنوز دو رقمی است. نرخ بیکاری آنها هم نسبت به خودشان به شدت کاهش پیدا کرده است. اما به لحاظ اینکه در سنوات قبل خیلی بالا بوده است روند نزولی داشته است.

مرتضوی با بیان اینکه ما با هدف گذاری که در دولت آیت الله رئیسی کرده بودیم، بر این هدف پافشاری کردیم که انشاالله الرحمن تا پایان سال نرخ بیکاری را در کانال ۶ قرار دهیم و به ۶.۹ کاهش دهیم،گفت: شاید سوال شود که چه اقدامات موثری صورت گرفته است. اولاً با ثبات اقتصادی، دیپلماسی فعال سیاسی، علاقه مردم به سرمایه‌گذاری به جای سفته بازی و سوداگری در بازار و هدایت نقدینگی به سمت تولید به رغم کاهش نرخ رشد پول و افزایش نرخ رشد اقتصادی، خوشبختانه نرخ بیکاری به شدت کاهشی شده است.

وزیر کار  اعلام کرد: بر اساس اعلام مراکز رسمی داخلی و خارجی در حوزه عدالت اجتماعی، کاهش بالغ بر شش میلیون نفر از جمعیتی که دچار فقر شدید بودند در این دولت صورت گرفته است و این نه اینکه مورد تایید ما است بلکه بانک جهانی هم بر این آمار صحه‌گذاری کرده است. ضریب جینی ما روند کاهشی خود را آغاز کرده است و امیدواریم که در پایان سال کاهشی‌تر شود. کار خوبی که صورت گرفته است؛ خوشبختانه ضریب پشتیبانی صندوق‌های بازنشستگی هم نه اینکه ثابت مانده است بلکه مخصوصاً در تامین اجتماعی که یکی از بزرگترین صندوق‌های کشور است نرخ پشتیبانی رو به افزایش است و کاهشی نداشتیم.

وی افزود: همکاران ما با کمترین دغدغه  در سازمان تامین اجتماعی، حقوق بازنشستگان را در مهلت مقرر قانونی پرداخت می‌کنند. مستحضر هستید که به صورت علی الحساب هم این بحث همسان‌سازی هم در صندوق بازنشستگی کشوری و هم در صندوق تامین اجتماعی اجرا شد. امیدواریم که این موضوع هرچه سریع‌تر با تصویب آیین نامه‌ها وارد احکام کارگزاری شود و ما شرمنده بازنشستگان عزیز نشویم.

مرتضوی با بیان اینکه ۲۶۰ هزار میلیارد تومان در طول دولت شهید رئیسی از مطالبات صندوق‌ تامین اجتماعی اخذ شده است، گفت: نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات سایر صندوق‌ها از جمله صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق روستاییان و صندوق فولاد از دولت اخذ شده است که این یک رکورد تاریخی در حوزه پرداخت دیون دولت است. سهامی هم که به صندوق‌ها داده شده است، سهام بسیار سهل الوصول و به روزی هستند که هر زمانی که اراده شود ، می‌توان آن ها را تبدیل به نقدینگی کرد.

وی تصریح کرد: علاوه بر این اقداماتی که صورت گرفته است همکاران ما در حوزه معاونت حقوقی وزارتخانه و سازمان‌های تابعه نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق‌ها که به انواع مختلف در تصرف دیگران بود با پیگیری‌های قضایی که صورت گرفته است، بازگرداندند. که من از دستگاه قضایی اجازه می‌خواهم به لحاظ همکاری مطلوبی که در بازگشت منابع بازنشستگان به صندوق‌ها همت گماردند، تشکر کنم.

وزیر کار خاطرنشان کرد: چند پدیده ویژه در اینجا رخ داده است. متاسفانه یکی از موسسات کارگری در ادوار گذشته تعداد قابل توجهی از املاک صندوق‌ها و وزارت تعاون را تصرف کرده بود که با پیگیری‌های قضایی چند قطعه از آن برگشته است. از جمله یک قطعه ۱۱۰۰۰ متری را در زعفرانیه تهران با حکم مرحله اولیه و بدوی گرفته‌ایم و امیدواریم در هر مرحله تجدید نظر این اموالی که به انواع مختلف به صورت غیرقانونی به یغما رفته بود را بتوانیم برگردانیم و در اختیار بازنشستگان عزیز و کارگران بزرگوارمان قرار دهیم.