باستان شناسان دانشگاه اکستر، با همکاری اداره فرهنگ و آثار باستانی بحرین، اولین شواهد فیزیکی از یک جامعه مسیحی گمشده را در ساماهیج بحرین کشف کردند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایلنا، در خلیج عرب، کلیسای شرق، معروف به کلیسای نسطوری، یکی از سه شاخه اصلی مسیحیت شرقی نیقیه بود که برخاسته از مناقشات مسیحیت بود.

پروفسور تیموتی اینسول از مؤسسه مطالعات عربی و اسلامی در دانشگاه اکستر در این رابطه گفت: کلیسای شرق تفسیر خاص خود را از الهیات و آیین مذهبی مسیحی داشت که طبق سنت توسط توماس رسول در قرن اول پس از میلاد تأسیس شد. اسلام در قرن هفتم پس از میلاد کل منطقه عربستان را در نوردید و آغاز دوران اسلامی در بحرین را بشارت داد.

او گفت: حفاری‌های اخیر در تپه‌ای که قبلاً توسط مسجدی در سماحیج اشغال شده بود، بقایای یک بنای قبلی را که شامل آشپزخانه، سفره خانه، اتاق کار و سه اتاق خانگی بود، را آشکار کرد.

باستان‌شناسان معتقدند که این بنا احتمالاً به عنوان قصر اسقف اسقف‌نشین عمل می‌کرده است که طبق منابع تاریخی مشماهیگ یا مشماهیگ نامیده می‌شد.

این بنا با دیوارهای سنگی، گچ بری شده در داخل و با کف گچی بسیار خوش ساخت بود. سوکت‌ها و سوراخ‌ها نشان می‌داد که درها و نیمکت‌ها در داخل نصب شده‌اند و آشپزخانه حاوی چندین اجاق است که از پایه‌ها یا بالای آمفورها مانند ظروف ذخیره‌سازی ساخته شده بود.

در حفاری‌ها همچنین دانه‌های سنگ نیمه قیمتی کارنلی، سرامیک هندی، ظروف شیشه‌ای مورد استفاده، لیوان‌های کوچک شراب و سکه‌های مسی ضرب شده در امپراتوری ساسانی کشف شد. علاوه بر این، حلقه‌های دوک و سوزن‌های مسی مورد استفاده در تولید نساجی یافت شد.

شواهدی مبنی بر وجود پیوند مسیحی این سازه از کشف سه صلیب گچی در محل یافت شده و با گرافیتی خراشیده شده روی گچ که چی‌رو و یک ماهی را نشان می‌دهد، هر دو نماد مسیحیت اولیه است.

پروفسور تیموتی اینسول از مؤسسه مطالعات عربی و اسلامی معتقد است؛ این اولین شواهد فیزیکی است که از کلیسای نسطوری در بحرین یافت شده است و بینش شگفت‌انگیزی از نحوه زندگی، کار و عبادت مردم به دست می‌دهد.