رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: طرح موضوع تصدی پست وزارت کار برای آقای محجوب فرصتی تکرارنشدنی است که جامعه کارگری باید کاملاً از آن حسن استفاده کند و یک نفر از خود را در وزارتخانه خویش بگمارد.

به گزارش جارچی اخبار، پس از انتشار اخباری مبنی بر مطرح شدن علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) به عنوان یکی از گزینه‌های گمانه‌زنی شده مطرح برای تصدی پست وزارت کار و همچنین اعلام مصوبه هیات اجرایی خانه کارگر مبنی بر معرفی وی به‌عنوان گزینه پیشنهادی جامعه کارگری برای تصدی این مقام، موضوع پیشنهاد وی مورد استقبال جمعی از فعالان کارگری و بازنشستگی و اصناف کشور واقع شد.

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در واکنش به خبر مرتبط با مطرح شدن نام علیرضا محجوب به‌عنوان یکی از پیشنهادات جامعه کارگری به دولت مسعود پزشکیان اعلام کرد: آمدن آقای محجوب برای تصدی پست وزارت کار جزء آخرین امیدهای جامعه کارگری برای نجات خویش است. حضور ایشان در این برهه زمانی با این شرایط طبقه کارگر و بازنشسته کشور بسیار ضروری است.

وی با بیان اینکه قبلا نیز پیشنهاد پست وزارت کار به آقای محجوب شده بود اما ایشان رد کرده بودند، گفت: به آقای محجوب در زمانی که شهید بهشتی هنوز در قید حیات بودند از طرف حزب جمهوری و شهید بهشتی درحالی که نزدیک به ۲۰ سال سن داشتند، مورد پیشنهاد برای تصدی پست وزارت کار واقع شدند که خودشان آن را رد کردند. بعدها نیز در دهه هفتاد این پیشنهاد به ایشان داده شد اما رد کردند. ولی این بار ماجرا فرق می‌کند و در شرایط کنونی برای کارگران، تشکل‌های کارگری و از جمله خانه کارگر به شدت بر حضور ایشان در این پست اصرار دارد.

صادقی ادامه داد: طرح موضوع تصدی پست وزارت کار برای آقای محجوب فرصتی تکرارنشدنی است که جامعه کارگری باید کاملاً از آن حسن استفاده کند و یک نفر از بدنه خود را در وزارتخانه خویش بگمارد. حوزه کارگری و وزارت کار نیازمند وزیری است که جامعه هدف خود را بشناسد و حوزه روابط کار را بطور کامل در حد تسلط بشناسد. حوزه تعاون و تامین اجتماعی نیز توسط وزیر کاملا باید آشنا باشد. آموزش فنی و حرفه‌ای و ملزومات آن را شناخته و براساس نیازهای هر حوزه تصمیم بگیرد. آقای محجوب به نظر ما دانش کار را برای این امر دارد. ایشان مدرک تحصیلی در این حوزه را نیز دارا است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تصریح کرد: بنابراین اگر ما می‌گوییم آقای محجوب بیاید بخاطر این است که حضور ایشان باعث تحول در حوزه روابط کار خواهد شد. این تحول به تقویت تشکل‌های کارگری خواهد انجامید. این شقاق در میان تشکل‌های کارگری وجود دارد، کمرنگ خواهد شد و تشکلات را عضو محور خواهد کرد. در این شرایط دیگر دستشان به سمت اعضایشان دراز خواهد شد و دیگر دست به سوی دولت و وزارت کار دراز نخواهند کرد.

وی افزود: فصل ششم قانون کار با حضور محجوب دگرگونی قابل توجهی خواهد کرد و انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی همگی تقویت خواهند شد. شوراهای اسلامی کار از حالت درون کارگاهی به شورایی موثر و نمایندگی کننده ارتقا خواهد یافت و مجامع کارگری عزت‌مند خواهند شد. نکته دیگر این است که روابط کارگری و کارفرمایی در ادامه تصحیح خواهد شد و نگاه‌های توام با نوعی ستیز تبدیل به نگاه همکاری و دوستی خواهد شد. تصمیمات علیرضا محجوب در این حوزه منتج به نتیجه در حوزه دستمزد خواهد شد و دیگر در شرایطی قرار نداریم که التماس کنیم مزد را به میزان تورم افزایش دهند، بلکه نه تنها مطمئن خواهیم بود که مزد به اندازه تورم افزایش می‌یابد، که تلاش خواهد شد که این رقم حداقل دستمزد به سبد هم نزدیک شود.

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران ادامه داد: آقای محجوب می‌داند هزینه زندگی کارگر چگونه باید تامین شود و معمولاً کارفرمایان نیز شیوه محاسباتی ایشان را قبول دارند. نکته دیگر این است که در حوزه تعاون، سهم تعاون ۵ درصد است اما به باور آقای محجوب سهم این بخش باید حداقل یک سوم اقتصاد کشور یعنی ۳۳.۳ درصد باشد. لذا ایشان تلاش خواهند کرد که این حوزه را نیز بهبود بخشند. در حوزه رفاه و تامین اجتماعی مطالبات و طلب سازمان تامین اجتماعی را از دولت پیگیری خواهد کرد و منتظر این نمی‌ماند که یک زمان بخش اندکی از بدهی دولت به سازمان پرداخت شود. او این مبالغ را از دولت خواهد گرفت و به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اعتقاد راسخ دارد.

این فعال حقوق بازنشستگان با بیان اینکه «کسی را به اندازه علیرضا محجوب مسلط به حوزه‌های کار و تامین اجتماعی در کشور نداریم» گفت: چند نفر را در کشور داریم که به حدی در تسلط نظری و عملی به حوزه کار باشند که هم چندین دهه کار تشکیلاتی صنفی در کارنامه داشته باشند و هم چند جلد کتاب در حوزه روابط کار و رفاه و تعاون تالیف کرده باشند؟ چه کسی را داریم که چنین درکی از اقتصاد مولد و تولید محور داشته باشد و همزمان دل درگروی بهبود معاش کارگران داشته باشد؟ این دانش باید در یک ظرفی مثل وزارت کار باید متبلور شود.

وی با رد این ادعای برخی مخالفین که مدعی هستند علیرضا محجوب گرایش ضد کارفرمایی و افراطی دارد، اظهار کرد: برخی مخالفان ایشان سیاست فرار رو به جلو دارند. کارفرمایان کشور عمدتاً از حضور آقای محجوب در مجلس استقبال کردند. آن‌ها می‌دانند که آقای محجوب صنعت را می‌شناسد و حامی بخش مولد است و گرایش ضدکافرمایی ندارند. آنان می‌دانند که آقای محجوب در خطوط تولید مختلف بوده و می‌داند که قطع برق و گاز چه بلایی بر سر صنایع کشور می‌آورد. کارفرمایان کشور هم می‌دانند که اگر آقای محجوب در حوزه وزارت کار صاحب منصب شود، سهم به حق تولیدکنندگان و کارفرمایان از ۳۰ درصد حاصل از اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها را از دولت می‌گیرد. لذا القای دشمنی آقای محجوب با بخش کارفرمایی راهبردی دروغین است و کارفرمایان اصیل و واقعی ما از فردی چون علیرضا محجوب حمایت خواهند کرد.

صادقی تاکید کرد: آقای محجوب می‌داند که تقویت اقتصاد تولید محور یعنی استقلال کشور و به همین دلیل کارفرما رقیب و دشمن ما نیست. این تصور که فردا آقای محجوب اگر وارد وزارت کار شود، خانه کارگر را با خود به وزارت کار خواهد برد اشتباه و ناشی ازعدم شناخت شخصیت ایشان است زیرا ایشان وقتی وارد جایی می‌شود، تشکل خود و خانه کارگر را پشت درب می‌گذارد و این را در دوران نمایندگی مجلس خود نیز نشان داده است. تمرکز ایشان صرفا در حوزه روابط کار و رفاه و تامین و تعاون خواهد بود و به نظرم خانه کارگر به اندازه کافی خود قدرتمند است که نیاز به داشتن یک وزیر برای مطرح کردن دیدگاه خود نداشته باشد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با تاکید بر اینکه «این اولین بار است که بنابر تشخیص ضرورت تشکل خانه کارگر محکم از وزارت یک عضو خود حمایت کرده است» گفت: حتی در زمان آقای ربیعی نیز ما پیشنهادی برای وزارت ایشان ندادیم و انتخاب ایشان نظر رئیس جمهور وقت بود. اما شرایط کنونی و اهمیت حضور فردی چون آقای محجوب در این شرایط به حدی است که ما در مجموعه تشکل‌های کارگری حاضر هستیم تمام توان خود را پای این انتخاب درست بکار بگیریم.

وی در پایان درباره نزدیکی دبیرکل خانه کارگر به رئیس جمهور گفت: آقای پزشکیان نیز با آقای محجوب در مجلس کار کرده و ایشان را می‌شناسد. آقای محجوب رئیس فراکسیون کارگری و آقای پزشکیان در مجلس عضو فراکسیون بوده است. اگر آقای محجوب اکنون دست کارگران را نگیرد و وضع بازنشستگان را بهبود نبخشد و بخش تعاون را در محور توجه قرار دهد، دیگر تغییری نخواهیم دید. اکنون وقت اقدام است و برای فردا کار بسیار دیر است.