مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: این استان با تولید بیش از پنج هزار تن گیلاس مقام پنجم کشور را در تولید این میوه به خود اختصاص داده است.

به گزارش جارچی اخبار، مسعود جعفرنژاد ماکویی روز شنبه اظهار کرد: استان های خراسان رضوی، تهران، البرز و آذربایجان غربی نیز رتبه های اول تا چهارم را دارند.

وی ادامه داد: البته شهرستان های مراغه ،شبستر، مرند ، اهر، کلیبر و میانه قطب‌های مهم تولید گیلاس در آذربایجان شرقی هستند که از جمله گیلاس های با کیفیت ایران محسوب می شوند و در صورت افزایش تولید قابلیت رقابت در بازارهای جهانی را نیز دارند.

وی افزود: از ۱۱۵ هزار هکتار باغات استان یکهزار و ۹۶ هکتار وسعت باغات گیلاس در آذربایجان شرقی است که یکهزار و ۴۸ هکتار باغات بارور و ۴۸ هکتار باغات غیر بارور است.

جعفرنژاد خاطر نشان داد: گیلاس ارقام قرمز و سیاه شبستر، تک دانه مشهد زرد و قرمز و رقم محلی عسلی، زودرس، برالیت، صورتی کرج، گیلاس زرد و پلاستیکی سیاه و پرتقالی در آذربایجان شرقی تولید می شود.

وی یادآور شد: متوسط عملکرد این محصول در سالجاری با توجه به خسارت تگرگ ۴.۵ تن در هکتار بود و عملکرد باغات شاخص آذربایجان شرقی بیش از هشت تن در هکتار است.

وی ادامه داد: گیلاس برداشت شده در آذربایجان شرقی یا به صورت تازه خوری استفاده می شود یا در واحدهای صنایع تبدیلی استان، فرآوری و به بازار عرضه می شود به طوری که بیشتر نیاز استانی را تامین می کند.

وی با اشاره به برنامه‌های مدیریت امور باغبانی آذربایجان شرقی برای ارتقاء بهره‌وری و بهبود عملکرد کمی و کیفی باغات گیلاس در استان، گفت: ایجاد باغات مدرن و مکانیزه، استفاده از نهال سالم و گواهی شده، توسعه ارقام جدید، مقاوم و پربازده، اصلاح و احیاء باغات موجود، بهبود شیوه‌های به‌باغی و مدیریت تولید در باغات (از جمله هرس اصولی، استفاده از پایه‌های رویشی مناسب، بهبود تغذیه و مبارزه با آفات، بهبود وضعیت گرده افشانی گیلاس) از جمله برنامه های امور باغبانی استان است.

وی افزود: ارتقاء سطح دانش فنی کارشناسان و باغداران، پیگیری تکمیل زنجیره ارزش محصولات باغبانی به خصوص گیلاس و آلبالو (از جمله تکمیل زنجیره سرد برداشت، بسته‌بندی، نگهداری و حمل محصول تا مرحله عرضه در بازارهای مصرف) از دیگر اهداف و برنامه‌های مورد پیگیری و محوری در آذربایجان شرقی است.

جعفرنژاد اظهار کرد: با توجه به اهمیت توسعه صنایع فرآوری و تکمیلی، اهتمام در تشکیل و تقویت تشکل کارآمد باغداران با همکاری واحد توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی آذربایجان شرقی از برنامه های مدیریت امور باغبانی استان در سال های پیش رو است.

آذربایجان شرقی با ۱۱۲ هزار و ۱۴۴ هکتار باغ درختان مثمر که معادل ۴.۱۸ درصد سطح باغات کشور است از نظر سطح زیر کشت باغ های میوه رتبه ششم و از لحاظ تولید محصولات باغی رتبه پنجم کشور را در اختیار دارد.

ایران در تولید گیلاس رتبه سوم دنیا را دارست و با تولید ۲۲۵ هزار تن (۱۲درصد تولید دنیا) بعد از ترکیه و آمریکا سومین تولیدکننده گیلاس در جهان است.