۱۲ ورزشکار ایرانی بیش از یک بار مدال المپیک گرفته‌اند و از این رو جزو پرافتخارترین ورزشکاران ایرانی المپیک به شمار می‌روند.

به گزارش جارچی اخبار، ورزش ایران در ۱۸ دوره از بازی‌های المپیک شرکت کرده و حاصل این حضور ۲۴ طلا، ۲۳ نقره و ۲۹ برنز بوده است. در این میان، ۱۲ ورزشکار ایرانی بیش از یک بار مدال المپیک گرفته‌اند و از این رو جزو پرافتخارترین ورزشکاران ایرانی المپیک به شمار می‌روند که در این گزارش به آنها پرداخته‌ایم.

‌۱هادی ساعی؛ ۲ طلا و یک برنز

ساعی متولد سال ۱۳۵۵ در شهرستان ری است، یکی از بهترین‌های تکواندو ایران و جهان به شمار می‌رفت و او در سه المپیک سیدنی، آتن و پکن حضور داشت که حاصل آن دو مدال طلا المپیک‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ و یک برنز المپیک ۲۰۰۸ بود. او در المپیک ۲۰۲۴ پاریس به عنوان رئیس فدراسیون تکواندو ایران حضور دارد.

۲حسین رضازاده؛ ۲ طلا

رضازاده متولد ۱۳۵۶ در اردبیل است و در المپیک‌های سیدنی و آتن دو مدال طلای دسته فوق سنگین وزنه‌برداری را به دست آورد و عنوان قوی‌‌ترین مرد جهان را به خود اختصاص داد. رضازاده از سال ۹۱ تا ۹۴ رئیس فدراسیون وزنه‌برداری بود و اکنون نیز عضو هیأت رئیسه و رئیس کمیته فنی فدراسیون وزنه‌برداری است.

۳غلامرضا تختی؛ یک طلا و ۲ نقره

جهان پهلوان تختی، متولد سال ۱۳۰۹ در محله خانی‌آباد تهران بود. این اسطوره فقید ورزش و کشتی آزاد ایران، در چهار المپیک حضور داشت و یک مدال طلا المپیک ۱۹۵۶ ملبورن و دو نقره المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی و المپیک ۱۹۶۰ رم را به دست آورد و در المپیک ۱۹۶۴ توکیو نیز چهارم شد. با این حال، جوانمردی او بیش از مدال‌هایش در تاریخ ورزش ایران ماندگار شد. تختی در سال ۱۳۴۶ و در سن ۳۷ سالگی از دنیا رفت و آرامگاه او در ابن‌بابویه شهرری قرار دارد.

۴محمد نصیری؛ یک طلا، یک نقره و یک برنز

نصیری متولد سال ۱۳۲۴ در شهر بیجار است. او یکی از ستاره‌های بزرگ وزنه‌برداری ایران است که در المپیک ۱۹۶۴ توکیو پانزدهم شد اما در المپیک ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی به مدال طلا، المپیک ۱۹۷۲ مونیخ به مدال نقره و در المپیک ۱۹۷۶ مونترال به مدال برنز دست یافت تا صاحب سه مدال ارزشمند در المپیک شود. نصیری که به خاطر جثه کوچکش، خروس طلایی لقب گرفته بود، در سال ۱۹۹۵ میلادی به تالار مشاهیر فدراسیون جهانی وزنه‌برداری راه یافت.

۵کمیل قاسمی؛ یک طلا و یک نقره

قاسمی متولد سال ۱۳۶۶ در جویبار است. این ستاره سابق کشتی آزاد ایران، در المپیک ۲۰۱۲ لندن مدال برنز گرفت اما بعد از گذشت ۱۰ سال از این المپیک، تست دوپینگ نفرات اول و دوم مثبت شد و مدال طلای سنگین وزن کشتی آزاد به نماینده ایران رسید. قاسمی در المپیک ۲۰۱۶ ریو نیز به مدال نقره رسید.

۶حسن یزدانی؛ یک طلا و یک نقره

یزدانی متولد ۱۳۷۳ در جویبار است. این ستاره کشتی آزاد ایران که در المپیک ۲۰۱۶ ریو به مدال طلا و در المپیک ۲۰۲۰ توکیو، به مدال نقره دست یافت، قرار است در المپیک ۲۰۲۴ پاریس هم روی تشک برود و اگر مدال طلا بگیرد، پرافتخارترین ورزشکار ایرانی خواهد شد.

۷کیانوش رستمی؛ یک طلا و یک نقره

رستمی متولد سال ۱۳۷۰ در کرمانشاه است. این ملی‌پوش سابق وزنه‌برداری ایران، در المپیک ۲۰۱۲ لندن مدال برنز گرفت اما به دلیل مثبت شدن تست دوپینگ نفر دوم المپیک، مدال او از برنز به نقره تبدیل شد. او در المپیک ۲۰۱۶ ریو، توانست قهرمان شود و به مدال طلا برسد. رستمی به دنبال حضور در دو المپیک ۲۰۲۰ توکیو و ۲۰۲۴ پاریس بود که در هر دو موفق به گرفتن سهمیه نشد.

۸رسول خادم؛ یک طلا و یک برنز

خادم متولد سال ۱۳۵۰ در مشهد است. این ستاره سابق کشتی آزاد ایران مدال طلای المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا و برنز المپیک ۱۹۹۲ بارسلون را در کارنامه‌اش دارد. خادم از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ رئیس فدراسیون کشتی بود و سرمربی تیم ملی کشتی آزاد نیز بوده است‌.

۹ – قاسم رضایی؛ یک طلا و یک برنز

قاسم رضایی متولد سال ۱۳۶۴ در آمل است، تنها کشتی‌گیر فرنگی ایران است که دو مدال المپیک دارد. او در المپیک ۲۰۰۸ پکن، موفق به گرفتن مدال نشد اما در المپیک ۲۰۱۲ لندن، به مدال طلا دست یافت و در المپیک ۲۰۱۶ ریو، به مدال برنز.

۱۰عسکری محمدیان؛ ۲ نقره

عسکری محمدیان متولد سال ۱۳۴۱ در ساری است. این ستاره سابق کشتی آزاد دو مدال نقره المپیک ۱۹۸۸ سئول و ۱۹۹۲ بارسلون را به دست آورد که مدال نقره او در المپیک سئول، تنها مدال کاروان ایران در آن دوره از بازی‌ها بود.

۱۱محمود نامجو؛ یک نقره و یک برنز

زنده‌یاد نامجو متولد سال ۱۲۹۷ در رشت بود. او که یکی از پرافتخارترین وزنه‌برداران ایران است، در المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی به مدال نقره و در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن به مدال برنز رسید. نامجو در سال ۱۳۶۸ در سن ۷۱ سالگی درگذشت و در بهشت‌زهرای تهران به خاک سپرده شد.

۱۲امیررضا خادم؛ ۲ برنز

برادر بزرگ‌تر رسول خادم، متولد سال ۱۳۴۸ در مشهد است. او در چهار المپیک حضور داشت که حاصل آن دو مدال برنز المپیک ۱۹۹۲ بارسلون و ۱۹۹۶ آتلانتا بود. خادم که سابقه ریاست فدراسیون کشتی را هم دارد، نماینده مجلس و معاون پارلمانی وزارت ورزش و جوانان هم بوده است.