یک شرکت ایرانی توانست با پشت سر گذراندن سیاست های سخت سازمان بین المللی جاکیم مالزی، برای اولین بار در ایران موفق به کسب مجوز حلال شد.

به گزارش جارچی اخبار،  برای نخستین در کشور گواهینامه حلال توسط یک شرکت تولید کننده ایرانی در زمینه بهداشتی و آرایشی اخذ شد؛ گواهینامه حلال سندی است که تأیید می‌کند محصولات یا خدمات مطابق با قوانین و استانداردهای اسلامی تولید و ارائه شده‌اند.

این گواهینامه شامل مواد غذایی، نوشیدنی‌ها، محصولات آرایشی و بهداشتی، داروها، و خدمات مانند حمل و نقل و گردشگری می‌شود.

برای دریافت گواهینامه حلال، فرآیندهای تولید و مواد اولیه مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرند تا اطمینان حاصل شود که هیچ‌گونه مواد حرام (ممنوعه) در آنها وجود ندارد و مراحل تولید مطابق با اصول اسلامی انجام می‌شود.

مدیر تضمین کیفیت شرکت آرین کیمیا تک توضیح داد: اخذ این مجوز امکان دسترسی به بازارهای جدید را در کشورهای اسلامی افزایش خواهد داد و مزیت رقابتی مهمی در برابر سایر شرکت های صادر کننده ملزومات بهداشتی و آرایشی به کشورهای اسلامی به شمار می رود.

وصالی در ادامه افزود: گواهینامه حلال برای محصولات آرایشی و بهداشتی ویژگی‌های خاصی دارد که باعث ایجاد اطمینان برای مصرف کننده محصولات می شود. برای مثال، مواد اولیه باید حلال و مطابق با استانداردهای اسلامی باشند و بدون استفاده از الکل و اجزای حیوانی حرام (دارای منشاء گیاهی و فاقد اجزای حیوانی) تولید شده باشند و فرایند تولید، بسته‌بندی و توزیع باید مطابق با اصول شرعی انجام شود.

وی اظهار داشت: این گواهینامه توسط مؤسسه تحقیقات اسلامی سازمان جاکیم (JAKIM) در مالزی که به عنوان مرجع اصلی صدور گواهینامه‌های حلال شناخته می‌شود صادر شده است. این سازمان وظیفه نظارت و تأیید محصولات و خدمات حلال را بر عهده دارد و اطمینان می‌دهد که تمامی محصولات مطابق با اصول و استانداردهای اسلامی تولید و عرضه می‌شوند.

وصالی افزود: جاکیم استانداردها و رهنمودهای سخت‌گیرانه‌ای دارد که تولیدکنندگان باید رعایت کنند تا بتوانند گواهینامه حلال دریافت کنند. این سازمان در سطح جهانی شناخته شده‌است و گواهینامه‌های آن معتبر و قابل اعتماد هستند.