معاون امور استان‌های بنیاد سپهر سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به ضعف در بهره گیری از تاثیر فضای مجازی و کنشگری مردمی، گفت: در یک اتفاق رسانه‌ای باید تمام ظرفیت‌ها با هویت و مالکیت مستقل خود همراه شوند.

به گزارش جارچی اخبار،  حجت الاسلام مصطفی حریزاوی روز سه شنبه در نشست با کنشگران فضای مجازی آذربایجان شرقی، اظهار کرد: اگر بخواهیم یک الگو خاص از یک ابزار را در فضای رسانه‌ای دنبال کنیم و بخواهیم تمام فضای رسانه‌ای را تحت تاثیر قرار دهیم، به طور قطع شکست می‌خوریم.

وی افزود: شیوه ای که رسانه‌های غربی کشورهای دیگر در موضوع داخلی و رسانه‌های غربی فارسی زبان در بحث ایرانی دنبال می‌کنند، شامل آنتن ماهواره، فضای مجازی، انتشار، کنشگری و اتفاقات میدانی است که بر این اساس در فضاهای مختلف تولید محتوا کرده و به موضوع مدنظر نظر خود با ابزارهای مختلف پرداخت می‌کنند و مثلا بر این اساس شاید صفحه‌های مجازی بی بی سی یا تولید محتوای کنشگران آن موثرتر و پربازدیدتر از شبکه های تلویزیونی آن باشد.

حریزاوی گفت: با توجه به این خلاء، تصمیم بر تشکیل سازمان رسانه‌ای سپهر گرفته شد تا از ظرفیت‌های مختلف حوزه رسانه استفاده شود.

وی با بیان اینکه گاهی تجمع و حضور میدانی می‌تواند یک کار رسانه‌ای باشد، گفت: وقتی دکتر پزشکیان در حضور اخیر خود در مجلس شورای اسلامی بر روی صندلی مجلس می‌نشیند که سال‌ها بر آن نشسته یا زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین پس از حمله روسیه به این کشور در خیابان‌های کیف راه می‌رود یا شهید آیت الله رئیسی پس از سخنرانی در مجمع سازمان ملل در یک خیابان شهر نیویورک پیاده روی می‌کند، هر یک اتفاق رسانه‌ای عنوان می‌شود.

وی ادامه داد: گاه مبداء یک اتفاق رسانه‌ای از میدان شروع می‌شود و گاه یک اتفاق از رسانه شروع شده و امتداد آن را در میدان می‌بینیم مثل برنامه قرآنی محفل، جشن قرآنی امام حسنی‌ها و حتی سرود سلام فرمانده که یک کار رسانه‌ای بود و در ادامه شاهد اتفاقات و کنش‌های میدانی با این موضوعات بودیم.

معاون امور استان‌های بنیاد سپهر سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به لزوم توجه به انسان رسانه‌ها در جریانات مختلف، گفت: بسیاری از افرادی که در ایام محرم در فضای مجازی، کنش و واکنشی در حد استوری تسلیت دارند نیز از طرف کسی مامور نشده‌اند بلکه این ابراز احساسات نشات گرفته از باور درونی آن‌ها است.

وی با اشاره به تغییر نگاه سازمان تبلیغات اسلامی به موضوع تبلیغ اسلام، افزود: قبلا نگاه سازمان تبلیغات اسلامی، تبلیغ توسط روحانیت، هیات ها و مادحین بود اما اکنون حجت الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی معتقد است که یک راننده تاکسی که پشت ماشین خود عبارت السلام علیک یا حسین می‌نویسد نیز یک کار تبلیغی می‌کند.

وی با اشاره به تغییر نگاه سازمان تبلیغات اسلامی به موضوع تبلیغ اسلام، افزود: قبلا نگاه سازمان تبلیغات اسلامی، تبلیغ توسط روحانیت، هیات ها و مادحین بود اما اکنون حجت الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی معتقد است که یک راننده تاکسی که پشت ماشین خود عبارت السلام علیک یا حسین می‌نویسد نیز یک کار تبلیغی می‌کند.

حزیراوی با بیان اینکه مردم عادی باید کار تبلیغ را انجام دهند که در این راستا کار رسانه‌ای ارزش چندین برابری می‌یابد، گفت: چالش جدی ما در برخی رسانه‌ها، عدم تعامل درست با این ظرفیت‌ها است.

معاون امور استان‌های بنیاد سپهر سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص فیلترینگ نیز گفت: نگاه حاکمیت این نیست که دور مردم کشور دیوار بکشیم و بگوییم که به بیرون نگاه نکنند هرکسی هویت قومی، ملی و بین المللی دارد و نمی‌توانیم بگوییم که به فلان شخص خارجی نگاه نکن که چگونه زندگی می‌کند و او را از دنیا جدا کنیم این عمل نشدنی است.

وی با اشاره به نحوه حمایت سازمان رسانه‌ای سپهر از ظرفیت‌های رسانه‌ای، افزود: به دنبال این نیستیم که تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای در سازمان تبلیغات اسلامی استخدام شوند بلکه ما کمک می‌کنیم تا رسانه روی پای خود بایستد.

وی در خصوص موازی کاری‌ برخی نهادها در رابطه با رسانه، گفت: اگر با برخی از سازمان‌ها هم موضوع باشیم، باید تمام تلاش خود را به کار گیریم تا هم افزایی شکل بگیرد که نمونه آن را در برنامه محفل، جشن غدیر و برنامه‌های ورزشگاه آزادی شاهد بودیم که چگونه دستگاه های مختلف دست به دست هم دادند و به نظر می‌رسد در دولت جدید نیز این اتفاق خواهد افتاد.

معاون امور استان‌های بنیاد سپهر سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص فیلترینگ نیز گفت: نگاه حاکمیت این نیست که دور مردم کشور دیوار بکشیم و بگوییم که به بیرون نگاه نکنند هرکسی هویت قومی، ملی و بین المللی دارد و نمی‌توانیم بگوییم که به فلان شخص خارجی نگاه نکن که چگونه زندگی می‌کند و او را از دنیا جدا کنیم این عمل نشدنی است.

وی ادامه داد: مردم می‌خواهند تا نسبت به جهان در حال زیست خود اطلاع یابند اما هیچ کسی حاضر نیست محتوا را بدون رتبه بندی بر اساس درجه سنی دریافت کند.