معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در راستای طرح پرچم، ٣١ کلیدواژه محیط زیستی تعریف کردیم که این ٣١ کلیدواژه به ٣١ کتاب تبدیل شد.

به گزارش جارچی اخبار،  علی سلاجقه روز سه شنبه در مراسم رونمایی از ٧٠ عنوان کتاب محیط زیستی افزود: بر اساس اصل پنجاه قانون اساسی بحث مشارکت مردم در حفظ محیط‌زیست در دولت با جدیت دنبال و در مدت سه سال فعالیت دولت سیزدهم گام های بزرگی در این راستا برداشته شد.

وی اظهارداشت: امروزه شاهد توسعه و رشد روز افزون فناوری و ارتباطات هستیم اما هیچ چیزی جای کتاب را نمی گیرد آن چیزی که برای همیشه ماندگار می ماند کتاب است بنابراین یکی از اساسی ترین برنامه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست تولید کتاب در زمینه محیط زیست بود که امروز شاهد رونمایی از ٧٠ عنوان آن هستیم.

وی تاکید کرد: متاسفانه از کتاب فاصله گرفتیم و وقتی که این روند پررنگ شود دانش آن جامعه رو به افول خواهد رفت، جامعه‌ای که از کتاب فاصله بگیرد جامعه موفق نخواهد بود.

سلاجقه اظهارداشت: نیاز اصلی محیط زیست این است که باید در اندیشه و تفکر مردم تجلی پیدا کند که با آموزش محقق می شود، هیچ طرح و پروژه ای بدون حضور مردم قابلیت اجرا نخواهد داشت.

وی گفت: محیط‌زیست یک مقوله فرامرزی است بنابراین هر تصمیمی در این زمینه میلیون ها انسان را تحت تاثیر قرار می دهد از این رو باید در هر قدمی که برداشته می شود همه جوانب سنجیده شود.

وی گفت: معتقدم مبحثی که ماندگار می ماند کتاب است آرزوی من این بود که دانش بومی کشور در زمینه محیط زیست ماندگار شود تا بتوان با تلفیق آن با فناوری روز به حفظ محیط‌زیست کمک کنیم، به عنوان مثال لوح های سنگی که از گذشته به دست ما میرسند بسیار ارزشمند هستند.

سلاجقه گفت: سرزمین کهن ایران مبتنی بر تمام اندیشه های پیشینیان افتخار آفرین است و زمانی که بر بستر آموزه های دینی قرار بگیرد انطباق بسیار خوبی صورت خواهد گرفت.

وی اظهارداشت: در قالب طرح پرچم ٣١ کلیدواژه محیط زیستی را مطرح کردیم و بر این اساس هر استان با توجه به ویژگی خاص خودش باید بر روی یک کلیدواژه کار کند، این اتفاق افتاد و هر استان متولی یک موضوع محیط زیستی شد و ٣١ کلیدواژه محیط زیستی به ٣١ کتاب تبدیل شد.

وی گفت: نکته مهم این است که استان ها می توانند مسایل محیط زیستی خود را به اشتراک بگذارند و با همکاری و همفکری در صدد رفع آنها برآیند.

سلاجقه در ادامه به پسماندهای به جا مانده از پیاده روی اربعین اشاره کرد و گفت: در این مدت میزان پسماند و پساب بسیار زیاد می شود در این راستا کتاب مدیریت اربعین به چاپ رسید علاوه بر این با کشور عراق مذاکره کردیم و ستاد اربعین تشکیل شد، با توجه به این مسأله فرهنگ سازی خوبی در این راستا صورت گرفت و چون همزمان حدود ٢٠ میلیون نفر راهپیمایی می کنند می توان آموزش محیط زیستی را مطرح کرد و حتی می تواند الگویی جهانی شود.

٧٠ عنوان کتاب محیط زیستی رونمایی شد

امروز سه شنبه (۲ مرداد) ٧٠ عنوان کتاب محیط زیستی با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست و جمعی از مسئولان رونمایی شد.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست در مراسم رونمایی ٧٠ عنوان کتاب محیط زیستی گفت: برای اینکه سیاست های دولت مردمی محقق شود برنامه های ویژه ای در ابن راستا در سازمان محیط‌زیست طراحی شد که یکی از آنها بحث دانش بومی است .

نورالله مرادی افزود: در این هر استان با توجه به موقعیت جغرافیایی و پیشینه تاریخی متولی یک موضوع محیط زیستی شد به عنوان مثال استان مرکزی کشاورزی پایدار، قزوین هنر و محیط زیست، کرمان معدن و محیط زیست، سیستان و بلوچستان تغییر اقلیم، هرمزگان شهر ساحلی و کرمانشاه استفاده از ظرفیت عشایر مد نظر قرار گرفتند.

وی گفت: اولین همایش دانش بومی کشور سال ١۴٠٣ در چهارمحال و بختیاری برگزار شد و محصول آن چاپ ٧ جلد کتاب است که امروز رونمایی شد، همچنین کتاب دانش بومی هر استان هم رونمایی می شود و هر استان پرچم دار یک موضوع محیط زیستی خواهد بود.

مرادی افزود: بعد از این به سمت تدوین اطلس دانش بومی کشور خواهیم رفت ، بحث توسعه درون زا را به عنوان یک تئوری مهم مورد توجه قرار خواهیم داد.

وی تاکید کرد: این مار به صورت نمادین می تواند بنیان کارهای اثرگذار در سایر دستگاه ها و سازمان ها باشد