مدیرعامل شرکت نمایشگاه های فارس گفت: هشتمین نمایشگاه بین‌المللی طلا، جواهر و نقره طی روزهای ۲۴ تا ۲۷ مهرماه امسال به میزبانی شیراز برگزار می شود.

به گزارش جارچی اخبار، محسن نهاوندی در نشست خبری و رونمایی از پوستر این نمایشگاه، افزود:برگزاری کارگاه های تخصصی و آموزشی در زمینه‌های طراحی، ساخت و بازاریابی طلا و جواهر، رقابت طراحی بین طراحان برتر برای ارائه بهترین طرح‌ها و نشست‌ها و گردهمایی تخصصی با مشارکت نیز از برنامه‌های جانبی این نمایشگاه خواهد بود.

وی ادامه داد: امیدواریم با گرد هم آوردن بزرگترین فعالان، طراحان، تولیدکنندگان و متخصصان این صنعت، بستری مناسب برای نمایش و فروش محصولات خود، تبادل اطلاعات و تجربیات، برقراری ارتباطات تجاری جدید، ارتقا سطح دانش و مهارت‌ها و تقویت روابط تجاری و همکاری های بین‌المللی موجب ارتقا نام ایران در سطح بین‌المللی باشد.

نها‌‌وندی نمایش محصولات جدید و شبکه سازی بین فعالان صنعت گسترش روابط تجاری را از مزایای برگزاری این نمایشگاه برشمرد.

وی صنایع وابسته، فناوری‌های هوشمند، آموزش و خدمات جانبی را گروه کالایی مجاز در این نمایشگاه عنوان کرد و گفت: شرکت سفیران مجری برگزاری این نمایشگاه است.

مجری هشتمین نمایشگاه  بین‌المللی طلا و جواهر در شیراز نیز در این نشست گفت: شهر شیراز با تاریخچه فرهنگی غنی و میراث هنری بی نظیر میزبان این رویداد خواهد بود.

حامد خورشیدی افزود: حضور بازدید کنندگان متخصص داخلی و خارجی، همکاری با برندهای بزرگ برای برگزاری رویدادهای جانبی، دیده شدن آثار طراحان توسط تولید کنندگان و سازندگان داخلی و خارجی، بزرگترین رویداد طراحان برای معرفی آثار، گسترش ارتباطات تجاری ایران و جهان، ایجاد بستری برای تبادل تجربیات و ارتقاء دانش، ارائه امکانات نمایشگاهی مدرن، تشویق به استفاده از فناوریهای نوین و تقویت فرهنگ و هنر ایرانی و افزایش تعاملات علمی و پژوهشی را از اهداف برگزاری این نمایشگاه عنوان کرد.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان، صادر کنندگان طلا و جواهر ایران نیز در این نشست عنوان کرد: نمایشگاه طلا و جواهر از نظر ریالی سودی برای مجری برخلاف دیگر نمایشگاه ها ندارد.

سید حجت شفاهی ادامه داد: طبیعی است که هر نمایشگاهی نقاط ضعف و قوتی دارد اما امید است که این نمایشگاه به نقاط قوت بیشتر بپردازد.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان، صادر کنندگان طلا و جواهر ایران اضافه کرد: تهران، اصفهان، مشهد، تبریز و یزد جزو استان‌های تولید کننده طلا در کشور هستند.

شفاهی همچنین با بیان اینکه سرانه خرید طلا به دلیل ماهیت امنیتی در کشور به صورت مشخص تعریف نشده اما ایران جزو ۱۰ کشور مصرف کننده طلا در جهان است، تصریح کرد: استراتژی‌های اشتباه بانک مرکزی ذائقه مردم را به عنوان یک کالای زینتی و سرمایه‌ای تغییر و مردم را به سمت واسطه گری سوق داد.

وی با تاکید بر اینکه در هیچ کجای دنیا بانک مرکزی سکه عرضه نمی‌کند اما در کشور اینگونه به صنعت طلا آسیب زده است، به مشکل صنف طلافروشان در بحث ارزش افزوده اشاره و عنوان کرد: این موضوع پس از یک دهه حل شده و اینک ارزش افزوده دیگر از طلا گرفته نمی‌شود و تنها شامل دستمزد و سود می‌شود.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان، صادر کنندگان طلا و جواهر ایران افزود: امروز یکی از چالش‌های صنعت طلا با دولت در بخث سامانه تجارت است که تاکید دارد تمام فعالان حوزه طلا باید میزان موجودی طلای خود را در سامانه ثبت و فروش را نیز به همین روش ثبت کنند.با اجرای این قانون دیگر تولید کنندگات طلا تمایلی به حضور در این صنعت ندارند، زیرا حریم خصوصی آنها مورد خدشه قرار گرفته است.

شفاهی همچنین صادرات طلای کشور در سال گذشته را ۸۷۰ کیلو اعلام کرد و گفت: در همین مدت کشور ترکیه ۷۰۰ تن صادرات داشته که نشان از ساختار درست حمایت از صنعت دارد.

وی با بیان اینکه فارس جزو شش استان برتر در حوزه تولید  طلا نیست، گفت: به نظر می‌رسد اگر گمرک تخصصی طلا در فارس شکل بگیرد، تولید کنندگان برای سرمایه‌گذارای در فارس اقدام خواهند کرد.