حدود ۹۰کارگر کارخانه «روغن جهان» ۲۱ ماه بعد از تعطیلی این واحد تولیدی باوجود صدور حکم توقیف اموال کارخانه، هنوز نتوانسته‌اند مطالبات معوقه حقوقی و حق سنوات خدمت خود را دریافت کنند. گفته می‌شود اموالی که کارگران برای وصول مطالبات معوقه خود از کارخانه توقیف کرده‌اند؛ زودتر توسط یکی از بانک‌ها توقیف شده و کارگران هنوز به مطالبات خود نرسیده‌اند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایلنا، کارخانه «روغن جهان» واقع در کیلومتر ۱۶ جاده زنجان به تهران از شهریورماه سال ۱۴۰۱به دلیل آنچه از سوی کارفرما «مشکلات مالی» خوانده می‌شد، تعطیل اعلام شد و از آن زمان تاکنون هنوز بخش عمده‌ای از مطالبات حدود ۹۰ کارگر اخراجی این واحد تولیدی پرداخت نشده است.

به گفته یکی از کارگران بیکار شده، کارفرما در زمان اخراج کارگران مرتبا وعده پرداخت مطالباتشان را می‌داد اما بعدا به بهانه‌های مختلف ازجمله مشکلات مالی از پرداخت مطالبات کارگران طفره رفت.

این کارگر درباره روند پیگیری حقوقی دریافت مطالبات خود و سایر همکارانش گفت: بعد از بدقولی کارفرما؛ همه کارگران به صورت مجزا به اداره کار زنجان شکایت کردند و اداره کار حکم به پرداخت مطالبات ما داد اما کارفرما تمکین نکرد و پرونده برای اجرای احکام به سایر مراجع قضایی انتقال پیدا کرد.

این کارگر «روغن جهان» افزود: باوجود آنکه در این دو سال، کارگران اخراجی با دریافت حکم توقیف از مراجع قضایی، اموال کارخانه را برای فروش به مزایده گذاشته‌اند اما جلوتر از کارگران، بانک‌ها و نهادهای دولتی اموال کارخانه را توقیف کرده‌اند و کارگران هنوز به مطالبات خود نرسیده‌اند.

به گفته کارگران روغن جهان؛ در آخرین پیگیری‌های قضایی حدودا یکسال است یک دستگاه ژنراتور برق قرار است به نفع کارگران فروش برسد تا از این طریق امکان پرداخت مطالبات معوقه کارگران فراهم شود اماتاکنون این حکم اجرایی نشده است.

او در ادامه درباره جزئیات مطالبات خود و همکارانش گفت: میانگین مطالبات مزدی و سنواتی هریک از ما کارگران براساس سوابق کاری حدود ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است که کارفرما به بهانه نداشتن منابع مالی، توان پرداخت آن را ندارد.

به گفته وی؛ کارگران بیکار شده روغن جهان علارغم دریافت نکردن سنوات، حدود ۴ ماه مطالبات معوقه مزدی دارند که مربوط به زمان اشتغالشان می‌شود.

او با بیان اینکه جدا از حقوق، پرداخت حق شیف، مرخص و اضافه کاری‌ها از سال ۹۰ به تاخیر افتاده است، گفت: صرف‌نظر از تلنبار شدن حجم معوقات مزدی کارگران، نهادهای دولتی و خصوصی نیز از کارفرمای روغن جهان طلبکار هستند.

از قرار معلوم کارگران این کارخانه در ۲۱ماهی که بیکار بوده‌اند، در جستجوی کار به واحدهای صنعتی و خدماتی زیادی مراجعه کرده‌اند اما به دلیل شرایط سنی که دارند تا این لحظه کاری برای آن‌ها پیدا نشده است.

او که به نمایندگی از سایر همکاران تعدیلی خود سخن می‌گفت، تاکید کرد: آنچه کارگران کارخانه روغن جهان از مسئولان می‌خواهند دریافت مطالباتشان است.