رئیس بنیاد ملی نخبگان آذربایجان شرقی از ارسال ۳۰۰ مقاله به دبیرخانه کنفرانس عصر انفجار تکنولوژی با موضوع هوش مصنوعی در تبریز تبریز خبر داد.

به گزارش جارچی اخبار، یوسف زندی پنجشنبه در کنفرانس با موضوع «هوش مصنوعی؛ تحولی در صنعت، تجارت و زنجیره تامین»، اظهار کرد: بنیاد ملی نخبگان آذربایجان شرقی در سال گذشته تعداد ۳۱ کارگروه تخصصی از جمله کارگروه هوش مصنوعی را در حوزه‌های مختلف تشکیل داد که هدف آن، حرکت بر مبنای علم برای رشد جامعه است.

وی با اشاره به پیشرفت‌های علمی کشور در دهه‌های اخیر، افزود: زمانی ایران در حوزه فناوری نانو جزو کشورهای آخر محسوب می‌شد اما امروز جزو هفت کشور توسعه یافته فناوری نانو در دنیا است.

وی ادامه داد: ایران در فناوری‌ها و علوم بسیاری در حال پیشرفت است اما از نظر فناوری هوش مصنوعی تفاوت و فاصله قابل توجهی با کشورهای توسعه یافته دارد و اگر ما نتوانیم این فاصله را پر نکنیم، در صحنه بسیار ارزشمند تکنولوژی هوش مصنوعی گم خواهیم شد.

وی با اشاره به تلاش‌ها و پیگیری‌های یکساله برای برگزاری این کنفرانس، اظهار کرد: از۳۰۰ مقاله رسیده به دبیرخانه ۶۵ مورد آن برگزیده شده و امروز مورد تجلیل قرار می‌گیرد.

زندی با اشاره به گستره اثرگذاری هوش مصنوعی در رشته‌های مختلف، ادامه داد: این برنامه و کنفرانس هوش مصنوعی به طور تخصصی در رشته‌های پزشکی، علوم انسانی، کشاورزی و صنعت پیش می‌بریم و بنیاد ملی نخبگان به صورت یک فرهنگ و استدلال علمی این‌ هدف را دنبال می‌کند.

وی افزود: در ۲ سال آینده حداقل پنج تا هشت کنفرانس را در حوزه‌های مختلف تکنولوژی برگزار می‌کنیم.

وی با اشاره به مشارکت دانشگاه بیرجند در برگزاری کنفرانس هوش مصنوعی به عنوان یکی از دانشگاه‌های پیشتاز در این فناوری، گفت: تلاش ما نهادینه سازی دانش هوش مصنوعی در تمام دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان آذربایجان شرقی اظهار کرد: سال گذشته با دستور رئیس جمهور شهید، دبیرخانه هوش مصنوعی در کشور شکل گرفت و اکنون این اقدام را به فال نیک می‌گیریم که می‌تواند نویدبخش توسعه هوش مصنوعی در کشور باشد و امیدواریم این توسعه با روی کارآمدن دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب نیز سرعت یابد.

زندی خاطرنشان کرد: اختلاف ما با برخی کشورهای پیشروی عصر هوش مصنوعی بسیار فاحش است بنابراین باید فرهنگ سازی لازم را در استفاده و توسعه هوش مصنوعی در کشور خود انجام دهیم.

وی اضافه کرد: زمانی برخی تکنولوژی ها مثل رادیو و تلویزیون برای ما مهم و دانش آن عمیق بود ولی امروز تبدیل به نوستالوژی شده است از این رو بخواهیم یا نخواهیم باید وارد فضای فناوری جدید شویم و به نحو احسنت از آن استقبال کنیم.

وی هدف بنیاد ملی نخبگان آذربایجان شرقی را به ارزش رساندن کرسی نخبگان عنوان کرد و افزود: حکمرانی هوشمند در کشور ما در حال نهادینه شدن است که یکی از پایه‌های اصلی آن نیز هوش مصنوعی است.

وی ادامه داد: جهش هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف می‌تواند نویدبخش مدیریت هوشمند در تمام اعصار باشد.

بیشترین تاثیر هوش مصنوعی در زمینه تشخیص و درمان بیماری ها است

پروفسور سودابه داوران برنده جایزه کمک به علوم و فناوری نانو در سازمان ملل متحد ( یونسکو) و دارنده مدال طلای آکادمی مخترعان اروپا نیز در این کنفرانس اظهار کرد: بر اساس تحقیقات و نتایج به دست آمده، بیشترین تاثیر هوش مصنوعی در زمینه تشخیص و درمان بیماری ها است.

وی افزود: ورود هوش مصنوعی به عرصه پزشکی ما را با حجم عظیمی از داده‌ها مواجه کرده که با الگوریتم‌های ماشین لرنینگ (یادگیری ماشین) و کاربرد هوش مصنوعی در علوم پزشکی می‌تواند در تطابق با معلومات یک پزشک، تشخیص بیماری را با دقت بالایی انجام داد.

داوران خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی به خصوص در زمینه داروسازی نمی‌تواند جایگزین محقق یا پزشک شود بنابراین متخصصان هوش مصنوعی و پزشکان باید دوشادوش یکدیگر مسیر تعالی و شناخت بیماری‌ها و درمان را طی کنند.

وی، کمک به کشف دارو، تشخیص اختلالات دیابت، چشم پزشکی، تشخیص‌ سرطان، تجزیه و تحلیل ریز فاکتورهای بیماران، پیش بینی اوتیسم و پاتولوژی را از جمله کاربردهای هوش مصنوعی در علم پزشکی عنوان کرد.

داوران افزود: پایه تحقیقات پزشکی که منجر به درمان‌های دقیق می‌شود، مطالعات سلولی از جمله کشت سلولی است و اکنون نظر بسیاری از دانشمندان به این سمت می‌رود که چگونه با تسلط بر رفتار سلول‌ها روی پیری معکوس و تشخیص بیماری‌ها از سطح سلولی اقدام شود.

وی ادامه داد: سوالات و نظرات جدیدی در عرصه علم پزشکی در حال دنبال شدن است که شاید بسیاری از قبول نوآوری‌ها سرباز بزنند اما دستیابی به آن‌ها با کمک هوش مصنوعی دور از واقعیت نیست.