عضو هیات علمی گروه پژوهشی فناوری اطلاعات و ارتباطات پژوهشگاه نیرو و مسئول آزمایشگاه برچسب انرژی دستگاه ماینر گفت: آزمایشگاه برچسب انرژی دستگاه ماینر با هدف صیانت از منابع تولید برق کشور و جلوگیری از هدررفت انرژی و ممانعت از ورود ماینرهای دست‌دوم و مستهلک به کشور راه‌اندازی شد.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از  وزارت نیرو، “محسن ظهیر جوزدانی” افزود: انجام آزمون و صدور برچسب انرژی برای دستگاه ماینر وارداتی مطابق با استاندارد ملی ۲۲۸۰۰، کنترل ماینرهای ساخت داخل، بررسی نقاط ضعف و قوت استاندارد ملی ۲۲۸۰۰ و مشارکت در ارتقا و بهبود این استاندارد ملی، از جمله اهداف راه‌اندازی این آزمایشگاه است.

وی در خصوص مزایای راه‌اندازی این آزمایشگاه ادامه داد: ارتقای بهره‌وری ماینرها و مزارع استخراج رمزارز در کشور و ممانعت از به‌کارگیری دستگاه‌های ماینر مستهلک و غیراستاندارد، ارائه اطلاعات قابل‌اعتماد به مدیران صنعت برق به‌منظور تحلیل و تصمیم‌گیری و پاسخ به نیازهای روز وزارت نیرو، از دیگر مزایای راه‌اندازی این آزمایشگاه به شمار می‌آید.

مسئول آزمایشگاه برچسب انرژی دستگاه ماینر خاطرنشان کرد: این پروژه شامل دو مرحله بود که در مرحله اول مطالعات و تعیین مشخصات فنی و قیمت تجهیزات و در مرحله دوم طراحی آزمایشگاه، خرید تجهیزات و اقدام‌ها و مستندات لازم برای اخذ گواهی استاندارد ۱۷۰۲۵ انجام شد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه نیرو گفت: اخذ استاندارد ۱۷۰۲۵ برای آزمایشگاه برچسب انرژی دستگاه ماینر به دلیل ایجاد امکان همکاری با سازمان استاندارد، گمرک و واردکنندگان دستگاه‌های ماینر حائز اهمیت زیادی است.

وی ادامه داد: این استاندارد درحقیقت یک سیستم برای تضمین اعتبار نتایج آزمایشگاه‌ها است که هم اکنون این سیستم در آزمایشگاه ماینر پژوهشگاه نیرو استقراریافته است.

ظهیرجوزدانی در خصوص مزیت کلی و خصوصیت منحصربه‌فرد این آزمایشگاه برای صنعت برق ادامه داد: باتوجه‌به رشد چشمگیر بازار فناوری بلاک‌چین و قیمت بیت‌کوین و سایر رمزارزها، وزارت نیرو برای کنترل هجوم افراد به سمت راه‌اندازی ماینرها و به تعادل رساندن عرضه و تقاضای برق کشور، هزینه برق مصرفی مزارع مجاز را چندین برابر مصرف خانگی تعیین کرده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین این وزارتخانه سعی کرده است اثر اضافه‌شدن دستگاه‌های ماینر به شبکه برق را بررسی کرده و برای رفع اثرات مخرب آن راهکارهایی ارائه دهد.

وی ادامه داد: برای این منظور به کمک سازمان ملی استاندارد، دو استاندارد ملی ۲۲۸۰۰ و ۲۲۸۴۰ به ترتیب در زمینه برچسب انرژی دستگاه‌های ماینر و کیفیت توان آن‌ها تدوین و منتشر شد و از اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲، تنها دستگاه‌های ماینر دارای برچسب انرژی A و B می‌توانند از کمرگ به داخل کشور وارد شوند؛ لذا لازم است که تعدادی آزمایشگاه معتبر برای صدور گواهی برچسب انرژی در کشور وجود داشته باشد.