دویست و پنجاه و دومین جلسه شورای شهر در حالی روز سه‌شنبه ۹ مرداد آغاز شده که اعضای شورای شهر بر ضرورت امید بخشی و همدلی تذکراتی را در صحن علنی شورا مطرح کرده و هر یک تقاضاها و درخواست‌های خود را از شهردار و شهرداری تهران اعلام کردند.

به گزارش جارچی اخبار، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای سخنانش از شورا درخواست کرد تا تبدیل منزل شیخ فضل‌الله نوری به خانه موزه تسریع شود و گفت: جوهره اقدامات ایشان مردم سالاری دینی است که مقصود مقام معظم رهبری است. این شخصیت حق بزرگی بر گردن انقلاب اسلامی دارد و ما در مورد ایشان کم کار کرده‌ایم.

علیرضا نادعلی ادامه داد: باید در خصوص منزل ایشان در دوره ششم اقداماتی انجام می‌شد ما در کمیته فرهنگی و گردشگری این موضوع را دنبال کردیم و بخشی از آن توسط شهرداری منطقه و بخشی دیگر توسط سازمان زیباسازی مورد پیگیری قرار گرفت البته درگیری‌هایی در مورد مالکیت وجود داشت که پیگیری شد.

وی اظهار کرد: در تذکری به شهردار تهران درخواست دارم تسریعی در این خصوص اتفاق بیفتد و سازمان زیباسازی و یا شهرداری منطقه در این مورد پاسخ دهد تا در پایان دوره نگوییم پس از چند سال به نتیجه نرسیده‌ایم.

بارگذاری اطلاعات ۱۴۶۸ ملک در سامانه شفافیت

همچنین رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران در جلسه امروز گفت: از شهرداری تهران برای راه‌اندازی ستاد ارتقا سلامت اداری تقدیر می‌کنم که پس از ۶ سال در سامانه شفافیت راه‌اندازی شد و اطلاعات یک هزار و ۶۴۸ ملک در سامانه شفافیت بارگذاری شد.

احمدصادقی با تاکید بر ضرورت امیدبخشی در جامعه با همدلی و همزبانی مدیران، اظهار کرد: تمام همسنگران با سعه صدر تصمیم گرفتند تمام تلاش خود را به کار گیرند تا خدمت گذاری بی منت را ادامه دهند و پروژه ها را به سرانجام برسانند.

وی با بیان اینکه حقوق و مزایای مدیران در مصوبه تعارض منابع مطرح شده بود، گفت: توقع داریم شهرداری تهران این موضوع را نیز پیگیری کند.

این عضو شورای شهر یادآور شد: بخشی از معوقات ترمیم حقوق کارکنان در گیر و دار انتخابات واریز شد اما مابقی آن باقی مانده و مشکلات سیستمی دارد که از معاون منابع انسانی درخواست داریم شخصا موضوع را پیگیری کند و فاوا نیز در این زمینه همکاری لازم را داشته باشد.

لزوم هماهنگی با دولت در تنظیم ساعات کاری کارمندان

در ادامه خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران هم گفت که اگر نظرات شهرداری در مورد ساعات کاری در زمان کمبود برق کارشناسی است دولت باید از آن استفاده کند و اگر کارشناس دولت است، شهرداری باید ساعت را تنظیم کند.

حبیب کاشانی با بیان اینکه زن و مردی که در سیستم شهرداری کار می کنند با برنامه ریزی سطح کلان چگونه می توانند زندگی خود را تأمین کنند، اظهار کرد: منابع برق محدود است و همه کشورها با این پدیده و گرمای زیاد مواجه هستند. اگر نظرات شهرداری کارشناسی است دولت باید از آن استفاده کند و اگر کارشناس دولت است شهرداری باید ساعت کاری را تنظیم کند.

کاشانی گفت: این روش خوبی نیست و ما تافته جدا بافته نیستیم؛ اگر کارشناسی عمل می کنیم باید به دولت اعلام و اگر کارشناسی نیست باید همچون دولت عمل کنیم.

وی با بیان اینکه دولت در مهرماه ۱۴۰۱ اعلام کرد باید معوقات ترمیم حقوق پرداخت شود و در زمان انتخابات بخشی از آن پرداخت شد، اظهار کرد: در آن زمان خانواده ها شاید می توانستند ۲ قلم کالا برای جهیزیه فرزندان خود بگیرند، باید این رقم به موقع پرداخت می شد تا کارکنان شهرداری بتوانند در مورد آن برنامه ریزی کنند.

ضرورت توجه به کسب و کارهای خرد

رییس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران هم با تأکید بر حفظ بازارهای سنتی و سرمایه اجتماعی و هویت محلی، گفت: اگرچه ساخت مجتمع‌های تجاری نشان‌دهنده توسعه است اما نباید بازارهای سنتی مورد بی‌توجهی قرار بگیرند.

زهرا شمس احسان درباره ضرورت حفظ منافع عمومی شهروندان و کسبه بازار جنت در منطقه پنج تهران، افزود: این بازار با قدمت بیش از یک دهه منبع درآمدی برای بیش از ۳۵۰ خانوار بوده که با چالش جدی مواجه شده است.

وی افزود: پیش از راه اندازی مجتمع تجاری نیایش مال، این بازارچه قطب اقتصادی منطقه بوده اما با راه اندازی آن، فعالیت بازارچه تحت تأثیر قرار گرفته است؛ به نظر می رسد مدیران شهری در تصمیم گیری های اخیر برای تأمین پارکینگ، عواقب حذف این بازارچه را در نظر نگرفته اند چراکه به اقتصاد محلی و فرهنگ کارآفرینی خرد آسیب می زند.

شمس احسان با تأکید بر حفظ بازارهای سنتی و سرمایه اجتماعی و هویت محلی، یادآور شد: اگرچه ساخت مجتمع های تجاری نشان دهنده توسعه است اما نباید بازارهای سنتی مورد بی توجهی قرار بگیرند. باید این بازارها و مجتمع ها به عنوان مکمل کنار هم باشند.

وی تاکید کرد: باید تمام جوانب مساله بررسی شود و تصمیماتی اتخاذ شود که منافع شهروندان و کسبه را در نظر بگیرد.

این عضو شورای شهر هم از شهردار تهران تقاضا کرد: با قید فوریت نسبت به توقف در عملیات عمرانی در این محدوده اقدام کند که می تواند گام مهمی در تقویت بافت اقتصادی و اجتماعی منطقه شود.

حفظ فضای بوستان ولایت

رییس کمیته نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران هم گفت: تذکر شماره ۸۵ بنده درخواست ارایه تفاهم نامه ۱۳ میلیارد یورویی بود، آقای زاکانی در مورد این تفاهم نامه صحبت کرده بود که عناوین و مبالغ و فهرست آن در اختیار بنده قرار نگرفته و تقاضا داریم سریعتر ارسال شود.

مهدی اقراریان افزود: با توجه به اینکه پاسخ لازم در مورد بوستان ولایت به بنده داده نشد لازم دیدم در مورد آن تذکر دهم؛ تغییر کاربری هایی در این بوستان اتفاق می افتد که در مورد تغییر کاربری آن سوال پرسیدم و نحوه و مدت واگذاری ها را نیز مطرح کردم که بر چه اساسی انجام شده است؟ این بوستان می تواند یکی از ذخایر اکولوژیک باشد اما برای دیگر کاربری ها اختصاص داده شده است.

اقراریان با اشاره به وضعیت مجموعه ساصد و واگذاری ها در آن عنوان کرد: بخشی از آن به منطقه ۱۳ واگذار شده اما بخشی دیگر به افراد و سازمان ها واگذار می شود و اگر قرار باشد واگذاری صورت بگیرد باید مجوز شورا را داشته باشد. این موضوع برای ما شفاف نیست و شهرداری باید در این خصوص به صورت شفاف پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه در تماس با یکی از معاونین شهردار گفتم که اگر فردی اطلاعات دقیقی دارد با بنده تماس بگیرد، گفت: کسی با من در این مورد تماس نگرفت و منجر به تذکر شماره ۸۶ بنده در این جلسه شد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ با تاکید بر اینکه همه ما در مورد بوستان ولایت حساسیت داریم، گفت: پیش از افتتاح قرار بود فروشگاهی بزرگ در آن ساخته شود اما در روز افتتاح مقام معظم رهبری فرمودند که تمام فضا، پارک باشد.

مهدی چمران ادامه داد: مباحثی مطرح شد اما گفتیم که باید فضای پارک حفظ شود و باید بخشی از این بوستان که خشک است و استفاده ای از آن نمی شود، مورد استفاده قرار بگیرد.

چمران در خصوص مهمات سازی ساصد هم گفت: این فضا نیز فضای بسیار مناسبی است که بخشی از شهرداری منطقه ۱۳ در آن مستقر خواهد شد و در مورد جزییات آن از شهردار منطقه، پاسخ دریافت خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: خواهش ما این است که تذکرات مکتوب ارایه شود چراکه در غیر این صورت دنبال نخواهد شد و از تذکرات جلسه قبل تنها یک یا ۲ مورد به دست ما رسید.