نمایندگان موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، تلاش برای تکمیل شبکه اطلاعات و بهبود فضای مجازی را از جمله دلایل در حمایت از وی عنوان کردند.

به گزارش جارچی اخبار، در جلسه علنی روز شنبه (۲۷ مردادماه) مجلس شورای اسلامی، بررسی برنامه‌ها و صلاحیت «ستار هاشمی» وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان موافق در این باره دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

«احمد فاطمی» نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تحول در حوزه‌های مربوط به وزارت ارتباطات ثانیه‌ای است و این تحول‌های ثانیه‌ای کل زندگی مردم را تحت شعاع قرار داده است.

نماینده مردم بابل در مجلس با بیان اینکه امروز مردم در دهکده جهانی ارتباطات و فناوری اطلاعات زندگی می کنند، تصریح کرد: دورانی که شبکه‌های اجتماعی سبک زندگی ما را تغییر دادند و هر روز ما را با تغییر جدید غافلگیر می‌کنند. هزاران ماهواره مرزهای فضایی و ارتباطی را درنوردیدند. سرعت انتقال اطلاعات به حدی جنون آمیز رسیده و هوش مصنوعی در حال تغییر چهره جهان است.

وی با بیان اینکه در این شرایط کشور نیازمند وزیری است که به مباحث فنی و علمی این حوزه احاطه داشته باشد، یادآور شد: وزیر آینده باید مسائل روز را به خوبی بفهمد و بتواند تیمی از برترین نخبگان علمی و فنی را گرد هم جمع کرده و برای نبرد در این میدان سخت هدایت کند که سید ستار هاشمی چنین است.

فاطمی با بیان اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید تحول فناوری در کشور را هدایت و مدیریت کند، اضافه‌کرد: این وزارتخانه باید امنیت اطلاعات ما را تضمین کرده و بتواند برای پیچیده‌ترین حوزه‌های فناورانه سیاست گذاری کند و دکتر هاشمی فردی است که در زمانه خودش بر حوزه هوش مصنوعی مسلط است و حتی بیش از آن در سطح بین‌المللی به عنوان فردی صاحب نظر و صاحب اندیشه شناخته شده است.

این نماینده مجلس عنوان کرد: هاشمی مدیری است که در پست‌های قبلی خود  در قوه مجریه، قوه قضاییه، بخش خصوصی، مراکز دانشگاهی با چالش‌هایی که درباره آن سخن گفته‌ایم دست و پنجه نرم کرده است و می‌تواند بخش دولتی حاکمیتی و خصوصی را به یکدیگر پیوند دهد و ارتباط کامل را میان دانشگاه بخش دولتی و بخش خصوصی برقرار کند.

نماینده مردم بابل در مجلس، ستار هاشمی را برخوردار از ایده‌هایی درخشان در این حوزه عنوان کرد گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمانی‌ است که باید در آن تصمیمات سخت و پیچیده گرفت و ستار هاشمی مرد میدان سخت و پیچیده است.

وی ادامه داد: هاشمی نه تنها دانش اخذ چنین تصمیماتی را دارد، بلکه مردی‌ است که می‌توان به خرد، صداقت، امانت داری، قاطعیت و سرعت او در تصمیم گیری اعتماد کرد.

نماینده مردم بابل اظهار داشت: در این زمان که شرکت‌های بزرگ دانش بنیان در سطح جهانی در حال سبقت گرفتن از غول‌های نفتی هستند ما نمی‌توانیم مثل گذشته فکر کنیم و نیاز به فردی داریم که با ذهن آینده نگرانه به مسائل جدید اندیشیده و اطمینان و اعتماد نخبگان را به خود جلب کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان‌کرد: توسعه کمی و کیفی خطوط ارتباطی کشور به ویژه فیبر نوری و اینترنت همراه پیدا کردن راه حل برای چالش‌های مرتبط با هوش مصنوعی، تلاش برای حل مسئله فرار نخبگان و به ویژه در عرصه فناوری اطلاعات، حل مسائل مربوط به حوزه رگولاتوری و ده ها چالش کوچک و بزرگ دیگر از جمله مسائلی است که در انتظار این وزیر جوان و اندیشمند است.

اقتصاد و تبادل اطلاعات ما به میزان اقتدارمان در عرصه فضای مجازی بستگی دارد

در ادامه «مجتبی ذوالنوری» دیگر موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امروز اینترنت نه تنها جزو لاینفک زندگی همه مردم است، بلکه در حقیقت اساس زندگی مردم است. همچنین حاکمیت ملی کشورها حاکمیت اقتصادی پولی و بانکی حاکمیت نظامی و امنیتی اجتماعی و سیاسی و فرهنگی متاثر از فضای مجازی و اینترنت است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: در آینده با اجرایی شدن پروژه بسیار گسترده استارلینگ و فعال شدن ده‌ها هزار ماهواره در مدار و ماهواره‌های مختلف پژوهشی، مخابراتی، تجاری، جاسوسی در بالای سر ما شرایط بسیار پیچیده‌ای خواهیم داشت.

وی ادامه داد: امروز حملات سایبری می‌تواند پدافند غیرعامل کشور را تحت تاثیر قرار دهد. امروز باید بپذیریم که اقتصاد مردم ما ارتباط ما با دنیا تبادل اطلاعات ما به میزان اقتدار ما در عرصه فضای مجازی بستگی دارد. کسی نمی‌تواند این را انکار کند. چرا که امروز ظهور پلتفرم‌ها، پیام رسان‌ها،بدافزارها، باج‌افزارها ونرم‌افزارها می‌تواند همه ابعاد زندگی ما را تحت تاثیر قرار بدهد.

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: چه کسی می‌تواند پرچم مقابله و مبارزه را در این عرصه با جنگ نرم دشمن روایت‌ها در فضای مجازی از حوادث مختلف صیانت از منافع ملی به دست بگیرد که مردم ما بتوانند بهره لازم را از این عرصه و امتیاز که نتیجه قرن‌ها تلاش علمی بشر است تامین کند و خطرات و ناامنی‌ها رو از مردم ما دفع کند؟

ذوالنوری عنوان کرد: امروز تشکیل شبکه ملی اینترنت پایه‌ای برای تامین موتور جستجو فضای ابری محتوای لازم است تا همه نیازمندی‌ها به شکل که هم تهدیدات را دفع کند فراهم آورد. همچنین بتواند ارتباط ما با دانشمندان، پژوهشگران، نخبگان و تجارکشور را با دنیا تامین کند.

هاشمی جوان نخبه عرصه دولت الکترونیک است

این نماینده مجلس با قدردانی از رئیس جمهور که نخبه جوان را سکاندار این کشتی ترقی و تعالی قرار داده است، گفت: ستار هاشمی جزو ۲ درصد نخبگان برتر دنیا در این عرصه است. شما نمی‌توانید عرصه‌ای را در کشور در زمینه آی تی، دولت الکترونیک، ایجاد پلتفرم‌ها، گسترش فضای الکترونیکی و استفاده از فضای مجازی و فضای سایبر و اینترنت به نظر بیاورید که آنجا جای پای تاثیرگذاری ستار هاشمی مشهود نباشد.

وی ادامه داد: عزیزانی هم که به عنوان مخالف صحبت کردند ضمن احترام به فرمایشات آنان، نکته جانداری نگفتند که رد مسئولیت وی باشد. از ابتدا پیشنهاد وزارت به هاشمی تا قطعی شدن این مسئولیت و معرفی به مجلس یک هفته زمان نشده است. ما چه توقعی داریم که یک برنامه منسجم و مدون کاربردی که نیاز به بررسی‌های گسترده دارد در کمیسیون تخصصی مطرح شود؟

ذوالنوزی خاطرنشان‌کرد: با توجه به نخبگی، فرزانگی سوابق گسترده علمی و رشدی که بدون وابسته به هیچ جریان سیاسی اتفاق افتاده است باید به وی اعتماد کرد.

وی تصریح کرد: امروز حملات سایبری می‌تواند پدافند غیرعامل ما را تحت تاثیر قرار دهد. امروز باید بپذیریم که اقتصاد مردم ما و ارتباط ما با دنیا و تبادل اطلاعات ما به میزان اقتدار ما در عرصه فضای مجازی بستگی دارد.

موج سهمگین تغییرات فناورانه همچون هوش مصنوعی و اینترنت نسل پنجم در راه است

در ادامه «کمال حسین‌پور»‌ دیگر نماینده موافق اظهار داشت: ستار هاشمی فردی متعهد، حرفه‌ای و شناخته شده در عرصه فناوری و نوآوری کشور است، وی استادتمام هوش مصنوعی و یکی از پژوهشگران برتر این حوزه است که طی سالیان اخیر اثرات ارزشمندی از خود چه در مناصب دولتی و چه در مناصب حاکمیتی از خود بر جای گذاشته است.

نماینده سردشت، پیرانشهر و میرآباد در مجلس بیان‌داشت: هاشمی مراحل پیشرفت کاری خود را به‌صورت سلسله مراتبی از مدیر کلی در استان گرفته تا معاونت نوآوری در وزارت ارتباطات با سخت‌کوشی و پشت کار گذرانده است و با پیچ و خم‌های این وزارتخانه به خوبی آشنایی دارد؛ این وضعیت می‌تواند به وی در تعامل پویا با بدنه وزارتخانه‌ها و چالش‌های آنها کمک ارزشمندی کند.

حسین‌پور خاطرنشان‌کرد: توسعه سامانه‌های مختلف کشور از جمله سامانه «صدور و مدیریت اسناد» و سامانه «کاتب» از مهمترین تجارب پژوهشی وی بوده است و این نشان دهنده توانایی انطباق علم و مهارت‌های ایشان با نیازهای فناورانه کشور است.

وی یادآور شد: در برنامه‌های پیشنهادی هاشمی بر موارد متعددی از جمله توسعه زیرساخت‌های دیجیتال تا بهبود کانال‌های ارتباطی بین دولت و شهروندان برای اطمینان از شنیده شدن همه صداها تاکید شده است.

این نماینده مجلس ادامه‌داد: استفاده از فناوری‌های نوین همانند هوش مصنوعی برای بهبود دسترسی شهروندان به خدمات دولتی و غیره است که این برنامه‌ها همه منبعث از اسناد بالا دستی بوده‌ است و هاشمی خود را ملزم به اجرای آنها می‌داند.

وی در ادامه خطاب به نمایندگان گفت: به یاد داشته باشید که با موج سهمگین تغییرات فناورانه همچون هوش مصنوعی و اینترنت نسل پنجم، قدرت به سمت نسل بشریت در حال حرکت است و این تغییرات عظیم در چند سال آینده کل هستی را در هم می‌نوردد. لذا ما باید خود را برای این تغییرات گسترده هم به لحاظ فرهنگی، هم به لحاظ امنیتی و هم به لحاظ زیرساختی آماده کنیم و چه کسی بهتر از هاشمی می‌تواند به ما کمک کند تا از این موج عظیم استفاده کارآمد و مناسب داشته باشیم.

هاشمی راهکارهای حل چالش های وزارت ارتباطات را می‌شناسد

در ادامه «محمدرضا رضایی کوچی» دیگر نماینده موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: بر اساس شناختی که از سید ستار هاشمی دارم، از خانواده های خوشنام از کهگیلویه و بویراحمد است.

وی گفت: هاشمی در دانشگاه علم و صنعت رتبه نخست را داشته و عضو هیات علمی دانشگاه شیراز و یکی از ۱۰ متفکر برتر حوزه هوش مصنوعی کشور است. همچنین هاشمی در زمره ۲ درصد دانشمندان برتر جهانی است که از استانی محروم رشد کرده است.

این نماینده مجلس بیان‌داشت: هاشمی از کارشناسی تا مدیریت کل و معاونت وزارت ارتباطات بالا آمده است و باید مدیریت را به افرادی بسپاریم که در همان وزارتخانه رشد کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: انتخاب ستار هاشمی با استقبال بدنه وزارت ارتباطات مواجه شده است؛ فردی که راهکارهای حل چالش های این وزارتخانه را می شناسد.

رضایی کوچی ادامه‌داد: با افزایش جمعیت و کمبود منابع، نیاز به صرفه جویی در هزینه های کشور جز با اینترنت قابل تصور نیست.

وی تصریح کرد: ستار هاشمی در هر حوزه ای که مدیریت داشته، عملکرد قابل قبولی داشته است؛ زمانی که در سازمان ثبت اسناد و املاک بود جزو مدیران برتر شناخته شد که مبنای قابل قبولی برای دفاع از جوانترین وزیر کابینه خواهد بود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: حمایت از ستار هاشمی به معنای حمایت از نخبگان و جوانان است.