جاده شهر چرام به دهدشت مرکز شهدستان کهگیلویه پس از ۱۸ سال به دلیل کمبود اعتبار هنوز به بهره برداری نرسیده است و مسئولان راه و شهرسازی می گویند بالای ۱۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل آن نیاز است.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا،  مسیر دهدشت به چرام به طول ۱۷ کیلومتر یکی از نقاط حادثه خیز استان است که طبق آخرین اطلاعات بدست آمده از پلیس راه استان، در این سالها بیش از ۳۰ نفر در این جاده جان خود را از دست داده اند با این حال تکمیل این جاده ۱۰ سال است که به بهانه کمبود اعتبار و تعلل پیمانکار نیمه کاره رها شده است.

مسیر ۱۷کیلومتر جاده دهدشت – چرام شهرستان‌های کهگیلویه و چرام را به هم متصل می کند؛ وقوع چندین نقطه حادثه خیر در این مسیر باعث ایجاد تصادفات منجر به فوت زیادی شد.

با توجه به نا ایمن بودن و افزایش تصادفات در این جاده، عملیات چهار خطه کردن و بهسازی ۱۴ کیلومتر از این محور از ۲ سمت ورودی چرام و دهدشت از سال ۹۳ آغاز شد.

از جمله مزایای این جاده بین شهری علاوه بر کاهش میزان تصادفات و دسترسی مردم و شهروندان از جاده مناسب و ایمن، با اتصال به جاده اصلی باباکلان در شهرستان گچساران و اصفهان – یاسوج راه دسترسی شهرستان چرام به مرکز استان را نیز تا حدود زیادی کاهش می دهد.

برای بهره برداری از این مسیر ۱۷ کیلومتری طی این مدت قول های زیادی از سوی مسئولان استانی داده شد ولی عملی نشد.

فرماندار کهگیلویه در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان تامین اعتبار برای تخصیص به پروژه‌های عمرانی را نیازمند تلاش بیشتر مسئولان استانی متولی دانست و گفت: در توزیع اعتبارات تابع شورای برنامه ریزی استان هستیم.

سید حمزه محقق زاده بیان کرد: تخصیص اعتبار به پروژه‌های اولویت دارد به قدرت چانه‌زنی مدیران کل استانی در شورای برنامه‌ریزی دارد.

وی اضافه کرد: اعتراض مدیران در شورای برنامه‌ریزی شهرستان نسبت به پایین بوده اعتبار طرح‌های عمرانی (جاده چرام – دهدشت) هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت و فرمانداری نمی تواند یک ریال اعتبار از هیچ پروژه‌ای را جابجا کند.

۳ هزارو ۸۴۰ میلیارد ریال به شهرستان کهگیلویه اختصاص یافت

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد در این کمیته با انتقاد از شیوه توزیع اعتبارات گفت: در شورای برنامه‌ریزی استان هیچ عدد و رقمی مطرح نشد که مدیران کل اعتراض کنند.

محمد راستا بیان کرد: وقوع تصادفات مرگبار در ورودی‌های دهدشت از چرام و سوق همیشه به عنوان یک دغدغه از سوی رسانه‌ها و مردم مطرح می شود ولی تکمیل این طرح‌ها در اولویت شهرستان ها قرار نگرفت.

وی با اشاره به اینکه همواره نوک پیکان برای بروز تصادفات جاده ای هموراه متوجه راه و شهرسازی تصریح کرد: رسانه‌ها بدانند اگر حادثه‌ای در جاده چرام – دهدشت اتفاق بیفتد راه و شهرسازی مقصر نیست.

راستا اعتبار مورد نیاز برای تکمیل جاده چرام – دهدشت را یکهزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: بر اساس کدام شاخص اعتبارات در شهرستان کهگیلویه توزیع شده که طرح‌های مهم و اولویت دار دیده نشدند.

وی بر تامین مطالبات پیمانکار در تکمیل جاده چرام دهدشت تاکید کرد و گفت: بر اساس قانون پیمانکاری که حتی تنها ۱۰ درصد از مطالبات آن پرداخت نشده باشد می تواند یکطرفه قرارداد را خاتمه دهد.

راستا بیان کرد: در فضای مجازی و رسانه‌ها مورد هجمه هستیم و برای پاسخ به مطالبات مردم و جلوگیری از حوادث نیازمند کمک مسئولان در تامین اعتبار هستیم.

تامین اعتبار نیازمند مطالبه جدی مسئولان است

نماینده مردم کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی در کمیته برنامه ریزی این شهرستان به اعتراض مدیران کل نسبت به توزیع اعتبارات واکنش نشان داد و گفت: باید مدیران برای تخصیص اعتبارات لازم به طرح‌های عمرانی قبل از شورای برنامه ریزی رایزنی لازم را انجام می دادند.

حجت‌الاسلام سید محمد موحد بیان کرد: بر اساس قانون در صورت تصویب کلیات لایحه بودجه حق هیچ گونه جابجایی اعتباری وجود ندارد.

وی اضافه کرد: مدیرکل نباید هیچ نگرانی داشته باشد چون در صورت وقوع هر تصادف در جاده نماینده مردم مورد هجمه قرار می گیرد.

موحد تصریح کرد: با توجه به مشکلات مختلف حوزه انتخابیه به عنوان نماینده همیشه پیگیر مشکلات مردم بوده و هستم.

وی با اشاره به اینکه مردم از جناح بندی سیاسی خسته شده اند تاکید کرد: باید مسئولان در دولت جدید روند خدمات رسانی به مردم را سرعت بخشند.

نماینده مردم کهگیلویه پیش شرط رای اعتماد به وزارات دولت چهاردهم را بازدید وزراء از مشکلات حوزه انتخابیه ذکر کرد و افزود: به جد پیگیر مشکلات مردم از سوی هیات دولت هستیم.

موحد بر همکاری مسئولان استای و شهرستانی در پیگیری مشکلات طرح‌های عمرنی تاکید کرد و گفت: مسئولان باید با تلاش شبانه روزی نسبت به تامین اعتبارات قانونی خود از همه ظرفیت ها استفاده کنند.

تکمیل مسیر چرام – دهدشت خارج از تعهدات پیمانکار است

موحد اظهار داشت: تا زمانی که مدیر بخواهد حرمت مدیرکل حفظ شود و مدیرکل بر سر معاون وزیر فریاد نزند قطعا اعتباری نخواهد آمد.

پیمانکار این مسیر ارتباطی اظهار کرد: ۹۰۰ متر باقیمانده جاده چرام به دهدشت خارج از قرارداد و تعهدات پیمانکار بوده است و بدلیل نبود اعتبار تکمیل این مسیر متوقف شده است

“جلال داورپناه” ادامه داد: سال ۱۴۰۰ برنده مناقصه ۹ کیلومتر این مسیرشدم که در مدت ۹ ماه پیمانکار تعهدات خود را انجام داد اما چون این ۹۰۰ متر باقیمانده در برآورد اولیه و قرارداد پیمانکار نبود مسکوت ماند.

وی بیان کرد: هم اکنون در حال آسفالت کردن این قطعه (۹۰۰ متر) هستیم ولی باز خطرات این جاده بیشتر خواهد بود چرا که هنوز ایمنی لازم همانند خط کشی ها، روکش آسفالت، نیوجرسی و روشنایی لازم را ندارد.

داورپناه تاکید کرد: برای تکمیل و بهره برداری کامل این جاده حدود سه هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد از طرفی پروژه استانی است و با تزریق سالانه ۲ میلیاردتومان این پروژه تکمیل نمی شود و شاهد تصادف های مکرر خواهیم بود.

این پیمانکار تصریح کرد: تنها راه حل برطرف کردن این مشکل و رفع خطرات این مسیر پرتردد، ورود جدی مسوولان استانی و نماینده مجلس مبنی بر دعوت از معاون وزیر و مدیر شرکت ساخت و توسعه راه‌های کشور و توجیه آن برای تبدیل کردن این پروژه استانی به ملی و دریافت اعتبارات ملی است چرا که هنوز بخش زیادی از مطالبات پیمانکار پرداخت نشده است و برای ایمن سازی این مسیر اعتباری هم ندارند.

وی با اشاره به پرداخت نشدن مطالبات خود گفت: با تکمیل شدن این ۹۰۰ متر باقیمانده و معوقات گذشته حدود ۱۸۰ میلیارد ریال طلب دارم که با وجود مقصر جلوه دادن پیانکار،نماینده یا مدیر خاصی کارساز نیست اگر به ظاهر جاده باز شده اماجاده پرتردد و فراوانی روستای همجوار و نبود روشنایی و خط کشی، باز شاهد تصادف هایی خواهیم بود.

طبق اعلام متولیان حوزه پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد، محور دهدشت-چرام و ۵۰۰ متر مسیر طولیان دو نقطه حادثه‌خیز در شهرستان کهگیلویه هستند که بیش از ۳۰ نفر در محور دهدشت-چرام و ۴۰ نفر در مسیر طولیان طی این سال ها زخمی و یا جان خود را از دست دادند که از مسئولان تقاضا داریم نسبت به رفع آن اقدام کنند.

چرام یکی از شهرستان های استان کهگیلویه و بویراحمد و مرکز شهرستان چرام حد فاصل شهرهای دهدشت، گچساران و باشت است.

راه های ارتباطی شهرستان چرام ۵۵۸ کیلومتر است که ۱۲۶ کیلومتر از این راهها اصلی و فرعی و ۴۳۲ کیلومتر راه روستایی هستند.

شهرستان چرام دارای ۲ بخش مرکزی و سرفاریاب با جمعیت ۳۳ هزار و ۵۴۳ نفر در قالب هشت هزار و ۸۹۰ خانوار در جنوب غربی استان کهگیلویه و بویراحمد است که به دلیل نبود راه های ارتباطی مناسب در بن بست قرار گرفته است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای ۹ شهرستان ، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.

این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان های خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.

بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان های کویری است.