وزیر امور خارجه روسیه گفت: مسکو و تهران کار بر روی آماده‌سازی موافقتنامه جامع همکاری‌های روسیه و ایران را در آینده بسیار نزدیک تکمیل خواهند کرد.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از  خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف دوشنبه در نشستی با استادان و دانشجویان دانشگاه روابط بین الملل امگیمو وابسته به وزارت امور خارجه روسیه افزود:‌ این موافقتنامه که تنها جزئیات فنی آن باقی مانده است، همه ابعاد مشارکت دو کشور را در بر می‌گیرد.
وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد:‌این موافقتنامه، گام نمادینی در روابط ما با دولت جدید ایران خواهد بود.

پیش از این، سفیر ایران در مسکو درباره موافقت‌نامه جامع همکاری‌های بلندمدت جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه گفته بود:‌ طی دو سال و نیم گذشته، کار زیادی برای نهایی کردن این موافقت‌نامه صورت گرفت و رفت‌وآمدهای بسیاری بین مقامات دو کشور انجام شد؛ در نهایت، مسئولان حقوقی وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور، این سند را پاراف کردند.
کاظم جلالی افزود: ‌اکنون منتظر هستیم که هر دو طرف، مسائل پروتکلی را انجام دهند و در مرحله بعد، نوبت به امضای وزیران امور خارجه خواهد رسید.
سفیر ایران در مسکو خاطرنشان کرد: اینکه این موافقت‌نامه در کازان و در حاشیه نشست سران گروه بریکس توسط رؤسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه امضا خواهد شد،‌ به طی شدن فرایندهای پروتکلی بستگی دارد.
جلالی افزود:‌ انتظار می‌رود که قبل از اجلاس سران گروه بریکس،‌ کار در بخش پروتکلی دو کشور به پایان برسد و در گفت‌وگوهای دوجانبه آقایان پزشکیان و پوتین در حاشیه این رویداد بزرگ،‌ این موافقت‌نامه به امضای رؤسای‌جمهور دو کشور برسد.
سفیر ایران در روسیه یادآور شد که این تفاهم‌نامه در گام بعدی، برای طی روند قانونی باید به تصویب مجالس دو کشور برسد.