بیست‌وپنجمین کنگره دوسالانه گیاه‌پزشکی با حضور بیش از یکهزار و ۳۰۰ گیاه‌پزشک و دریافت حدود ۱۰۰۰ مقاله پژوهشی همچنین حمایت سازمان‌های مختلف در ۶ محور مرتبط و با هدف برقراری ارتباط محققان و فعالان این حوزه با صنایع مرتبط برگزار می‌شود.

به گزارش جارچی اخبار، دبیر اجرایی این کنگره گغت: این رویداد علمی و پژوهشی توسط اتحادیه انجمن‌های علوم گیاه‌پزشکی ایران و انجمن‌های علمی حشره‌شناسی، بیماری‌شناسی گیاهی، کنه‌شناسی، علوم علف‌های هرز، قارچ‌شناسی، ویروس‌شناسی و نماتد شناسی و با حمایت سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی، هر دو سال یکبار در یکی از مراکز علمی کشور برگزار می شود. ریاست این کنگره را امسال سید ابراهیم صادقی برعهده دارد و در سازمان‌ پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران روزهای ۱۷ تا ۲۰ شهریور برگزار می‌شود.

مریم عطارپور افزود: ارتقای سطح دانش و تجربیات در زمینه گیاه‌پزشکی، معرفی و ارائه آخرین دستاوردها و پیشرفت های علمی و فناوری، برقراری ارتباطات علمی و صنعتی و ارائه راهکار برای حل مسائل و چالش‌های گیاهپزشکی کشور از اهداف این کنگره است.

عضو هیات علمی پژوهشکده کشاورزی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران در مورد محورهای این کنگره در سال جاری اظهار داشت: این کنگره در ۶ محورهایی شامل شناسایی حفاظت و بهره برداری از تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی، نقش گیاه‌پزشکی در دستیابی به امنیت غذایی، کارافرینی و فرست های شغلی نوپدید، تولید محصولات کشاورزی سالم و باکیفیت، توسعه فناوری‌های جدید در گیاه‌پزشک، تغییر اقلیم تهاجم و بروز عوامل خسارت‌زای نوظهور برگزار می‌شود و در این زمینه‌ها پذیرای مقالات و سخنرانی‌ها بوده است.

ارتباط با صنعت؛ هدف اصلی کنگره

وی ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از مهمترین اهداف سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران ارتقای سطح فناوری در کشور و برقراری ارتباط بین بخش های دانشگاهی و علمی با بخش صنعت است، در این دوره کنگره تلاش شده ضمن ایجاد زمینه‌های مناسب برای شرکت‌های فعال در این عرصه نظیر ایجاد پنل ارتباط با صنعت، برگزاری کارگاه های تخصصی با کمک شرکت‌ها، ایجاد غرفه ثبت درخواست نیروی متخصص از جانب شرکت‌ها و ثبت درخواست کار از جانب دانش‌آموخته‌های جویای کار، عرضه کتاب‌های ارزشمند حوزه گیاه‌پزشکی چاپ شده توسط دانشگاهیان یا شرکت‌ها و غیره تلاش شود تا این دو بخش به یکدیگر نزدیک و مشکلات موجود مطرح و گام هایی جهت رفع آنها برداشته شود.

با این رویکرد کنگره موفق به جلب مشارکت ده‌ها شرکت معتبر فعال در این عرصه همچنین دریافت بیش از ۱۰۰۰ مقاله پژوهشی و ثبت‌نام بیش از ۱۳۰۰ گیاه‌پزشک شده است. علاوه بر این شاهد حضور فعال سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان حفظ نباتات کشور، موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور و ده ها دانشگاه در این کنگره هستیم.

وی تاکید کرد: براساس رایزنی های صورت گرفته با سردبیران و اعضای هیات تحریریه مجلات حوزه گیاه‌پزشکی، شماری از این نشریات آمادگی دارند مقاله‌های برگزیده بیست و پنجمین کنگره گیاهپزشکی ایران را با شرایط ویژه و روند تسهیل شده چاپ کنند. همچنین در روزهای برگزاری کنگره، نمایشگاهی برای عرضه و معرفی کتاب‌های گیاه‌پزشکی در محل برگزاری کنگره برپا خواهد بود.

جوایز کنگره

به گفته عطارپور همچنین یکی از برنامه‌های دیگر در کنگره اعطای جوایز مرتبط است و در این دوره ۵ جایزه اعطا خواهد شد؛ جایزه استاد دکتر کریم کمالی، جایزه پروانه آزمایش‌فرد و جایزه کرامت‌الله ایزدپناه، جایزه خلاصه مقالات برتر هر انجمن و مقالات پراستناد در مجلات انجمن‌ها.

وی در توضیح بیشتر گفت: جایزه استاد کریم کمالی شامل لوح تقدیر (با لوگوی دانشگاه تربیت مدرس و انجمن کنه شناسی ایران) و جایزه نقدی است هر دو سال یکبار در یکی از جلسات کنگره های گیاهپزشکی یا کنه شناسی کشور به دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی تعلق می‌گیرد که پژوهش های ارزشمندی در زمینه کنه شناسی انجام داده اند.

این جایزه به مقالات برتر اول و دوم برگرفته از رساله های دکتری و پایان نامه های کارشناسی ارشد به صورت مجزا و در سه گرایش رده بندی، فیزیولوژی سم شناسی و اکولوژی-کنترل بیولوژیک اهدا می شود. این جایزه همچنین به بهترین سخنرانی و بهترین پوستر مستخرج از رساله یا پایان نامه دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی که در یکی از کنگره های مذکور در زمینه کنه شناسی ارائه شده است اعطا خواهد شد. بدیهی است که برندگان جوایز باید نفر اول فهرست نویسندگان مقالات یا ارایه دهنده سخنرانی یا پوستر بوده و پژوهش های آنان در زمان دانشجویی انجام شده باشد.

دبیر اجرایی بیست‌وپنجمین کنگره گیاه‌پزشکی گفت: جایزه دکتر پروانه آزمایش فرد (استاد فرهیخته گروه گیاه‌پزشکی) و مرحوم دکتر مرتضی اسماعیلی (استاد ممتاز دانشگاه تهران) (۱۴۰۳) نیز به دو گروه که پژوهش های برتری را انجام داده یا حائز رتبه برتر باشند، تعلق خواهد گرفت.

به گفته وی جایزه دکتر کرامت الله ایزدپناه نیز به دانشجویان یا دانش آموختگان دوره‌های تحصیلات تکمیلی سراسر کشور در زمینه بیماری شناسی گیاهی که حداکثر ۲ سال از زمان فراغت از تحصیل آنها گذشته و پژوهش های کاربردی موثر یا انتشارات علمی معتبر در سطح ملی یا بین المللی داشته باشند، اهدا خواهد شد.