وزیر جهاد کشاورزی گفت: وزارت کشاورزی بدنبال امنیت غذایی، تولید اقتصادی محصولات و فعالیت اقتصادی سود آور است.

به گزارش جارچی اخبار، غلامرضا نوری امروز ۱۶ شهریور در نشست جمعی از فعالین و تشکل های بخش کشاورزی آذربایجان غربی که در سالن جلسات استانداری برگزارشد افزود: وزارت جهاد کشاورزی دنبال امنیت غذایی و تولید اقتصادی محصولات کشاورزی و همچنین فعالیت اقتصادی سود آور هستیم.

وی با اشاره به اینکه در قانون جایگاه ویژه ای برای بخش خصوصی در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: باید با برگزاری نشست ها تخصصی، نکته نظرات بخش خصوصی شنیده شود و جابیفتد و کارها بدون شعار دادن له تشکل ها واگذار شود.

نوری خاطر نشان کرد: بحث دریاچه ارومیه برای همه مهم است  و همه برنامه ها باید باتوجه به وضعیت دریاچه ارومیه پیش رود و به اصلاح روش آبیاری و استقرار روش های نوین آبیاری در حوضه آبریز دریاچه ارومیه توجه شود.

وزیر جهاد کشاورزی یادآورشد: مصرف بهینه آب خیلی مهم است تمهیداتی اندیشیده شده است و اختیاراتی به استان ها داده شده تا ناترازی های برق مدیریت شود و بهره برداران خیلی متضرر نشوند.

وی یاد آورشد: پول گندم کاران و کلزا کاران طبق لیست در حال پرداخت است.

نوری خاطر نشان کرد: اجازه نمی دهیم تولید فدای تنظیم بازار شودو همسو باتولید ، توزیع انجام می دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در بحث برق خورشیدی اعلام آمادگی کرده ایم و هیچ مشکلی در تامین زمین برای ایجاد مزارع خورشیدی نداریم.

در ادامه این نشست حاکم ممکان، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: نبود بازار هدف برای محصولات کشاورزی از دغدغه های کشاورزان است که باید این مسئله رسیدگی شود و دیگر کشاورزان برای پیدا کردن بازار هدف برای محصولات کشاورزی خود دغدغه ای نداشته باشند.

وی تصریح کرد: قطعی برق چاه های آب کشاورزی بایدبا استفاده از تمام ظرفیت ها  مدیریت شود تا سال آینده شاهد این مشکل نباشیم.

ممکان اظهار کرد: قلع و قمع و تصرف ها موجب ایجاد مشگلاتی در لخش منابع طبیعی استان شده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی یک حوزه مستضعف و آسیب پذیر است، یاد آور شد: باید با استفاده از نظر کارشناسان و متخصصان امور کشاورزی تصمیمات مهم گرفته شود تا موجب ضر و زیان به کشاورزان نشود.

در ادامه شهین جهانگیری دیگر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه افزود: خرید گندم باید با برنامه ریزی انجام گیرد.

وی تصریح کرد: سرعت پرداخت خرید تضمینی گندم در استان پایین است باید تبعیض ها در پرداخت ها با جدیت دنبال شود.

جهانگیری یاد آور شد: ساماندهی چاه های کشاورزی نیازمند کار کارشناسی اساسی است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات حوزه کشاورزی استان، کمبود ناوگان حمل و نقل یخچال دار است که باید برای حل این مشکل چاره ای اندیشیده شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: با دیپلماسی اقتصادی به ارتقای بهره وری کمک کنیم.

همچنین در ادامه این نشست حجت الاسلام سید سلمان ذاکر افزود: ارتقای بهره وری باید مورد توجه قرار گیرد و این نیاز به توسعه دیپلماسی اقتصادی در این حوزه دارد.

وی با اشاره به اینکه تامین امنیت غذایی مردم جز اهداف فصل هفتم برنامه هفتم است، تصریح کرد: برای تامین امنیت غذایی مردم و صرفه جویی در مصرف آب نیاز است در ۳ استان آذربایجان غربی و شرقی و کردستان آبیاری تحت فشار اجباری شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با تاکید به اینکه اگر الگوی کشت رعایت نشود با بحران آب مواجه خواهیم شد، اظهار کرد: نهضت دولت باید توسعه کشاورزی نوین و ارائه الگوی کشت براساس شرایط اقلیمی باشد.

وی ادامه داد: بحث توسعه زیر ساخت متناسب با تولید باید مورد توجه قرار گیرد.