سال‌هاست به دلیل مشکلات اقتصادی بسیاری از کارگران مجبور شده‌اند تن به امضای هر نوع قراردادی که سفید امضا بودن تنها نمونه‌ای از آن است، بدهند که این یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های بزرگ کارگران است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایسنا، در واقع می‌توان گفت قراردادهای سفید امضا به گونه‌ای موجب می‌شود کارگر حق هیچ گونه اعتراضی را نداشته باشد، اگرچه شرایط اقتصادی برای کارفرمایان نیز مشکلاتی را در بر دارد ولی امضای چنین قراردادهایی تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های کارگران شده است.
در همین خصوص نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی به ایسنا گفت: شرایط اقتصادی کشور موجب شده گاهی برخی از کارفرمایان با قراردادهای سفید امضا نیروی خود را تامین کنند.
بهروز بنیادی اظهار کرد: طبق قوانین کشور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعیین کننده شرایط بین کارگر و کارفرماست هرچند قوانین بسیاری هم در این خصوص وجود دارد که وزارتخانه مربوطه باید مشکلات موجود را در زمینه کارگر و کارفرما مدیریت کند و اگر نیاز به قوانین جدیدی بود به عنوان لایحه به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.
وی ادامه داد: هرچند رکود اقتصادی موجب افزایش هزینه‌های تولید کنندگان، سرمایه‌گذار و کارآفرین شده اما از سویی کارگر مجبور می‌شود برای تامین هزینه‌ها و امرار و معاش پشتوانه‌ای داشته باشد به همین دلیل محبور به امضای قراردادهای سفید امضا می‌شود.
نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: هرچند تعداد قراردادهای سفید امضا اندک است اما همان تعداد اندک هم نباید باشد تا اگر کارگر در حین کار دچار آسیب شده حمایت‌های لازم از وی به خوبی به عمل آید.
وی افزود: شرایط اقتصادی کشور کارگران را مجبور به امضای قراردادهای سفید امضا می‌کند با این وجود بازهم ادارات کار، تعاون و رفاه امور اجتماعی در شهرستان‌ها هستند و کارگران می‌توانند برای احقاق حقوق خود مراجعه کرده و طلب کمک و راهنمایی کنند.
بنیادی بیان کرد: در حوزه‌های مختلف قوانین بسیاری داریم اما به خوبی اجرا نمی‌شوند این که کارگران به صورت دستمزدی کار می‌کنند اما با توجه به تورم این مبالغ تامین کننده شرایط زندگی آن‌ها نیست.
وی بیان کرد: آشنایی با قوانین یک ضعف همگانی است که جامعه کارگری از آن جمله هستند و کمترین اطلاعات را از حقوق خود دارند.
وی گفت: نارضایتی کارگران به حق است و قانون‌گذاران و دولت باید در این زمینه چاره‌جویی داشته و با طراحی بسته‌های حمایتی در سال ۹۸ کاری کنند تا بیش از این آسیبی به جامعه کارگری وارد نشود.
در ادامه رئیس اداره کار، تعاون و رفاه امور اجتماعی کاشمر به ایسنا گفت: به رغم این که حدود ۲۰ هزار کارگر بیمه شده در شهرستان داریم اما پیش‌بینی می‌شود تعداد اصلی کارگران دو برابر این تعداد باشند.
اباذر میری بیان کرد: در حال حاضر یک چهارم جمعیت شهرستان جزء نیروی کارگری هستند که مشکلات متعددی دارند.
وی ادامه داد: متاسفانه کارگران آگاهی درستی از حق و حقوق خود ندارند که موجب شده سوء برداشت‌هایی در این خصوص صورت گیرد.
رئیس اداره کار، تعاون و رفاه امور اجتماعی کاشمر عنوان کرد: در حوزه کارگر و کارفرما چالش‌هایی وجود دارد که باید از طریق تشکل‌های کارگری رفع شود و همان ابتدا با کارفرماها برای حق و حقوق خود به توافق برسند.
وی بیان کرد: قراردادهایی که همان ابتدا بین کارگر و کارفرما منعقد می‌شود باید به نسبت آنچه اکنون است روشن‌تر باشد، برخی قراردها اکنون به صورت شفاهی است که باید ساماندهی شوند.
میری ادامه داد: هرچند براساس قانون تمامی قراردادها باید دائم باشند ولی این گونه نیست همچنین اگر توان مهارتی حوزه کارگری بالا باشد بدون شک خودش امنیت شغلی به همراه خواهد داشت.
وی ادامه داد: هرگونه قرارداد سفید امضا ممنوع و تخلف است و کارگر نباید بپذیرد، از سویی اگر هم شکایتی صورت گیرد باید سفید بودن قرارداد از سوی کارگر به اثبات برسد. اگر کارگر بتواند ثابت کند قراردادی که امضا کرده سفید امضا بوده بدون شک از طریق مراجع قضایی می‌توان پیگیر بود.
میری افزود: متاسفانه مشکلات اقتصادی و ترس از دادن شغل موجب می‌شود که گاه کارگران تن به امضای قراردادهای سفید امضا بدهند.
وی بیان کرد: نمی‌توان گفت چند درصد قراردادها سفید امضا هستند اما بسیاری از قراردادهای کارگرانی که در حوزه اصناف مشغول به کار می‌شوند به صورت شفاهی هستند.
رئیس اداره کار، تعاون و رفاه امور اجتماعی کاشمر عنوان کرد: اگر قوانین به طور صحیح اجرا و آیین نامه‌های اجرایی قانون کار به موقع ابلاغ می‌شد اکنون شاهد مشکلات جامعه کارگری نبودیم.
وی گفت: بسیاری از قراردادهای موجود در بازار کار موقت هستند و کمتر کارگری قرارداد دائم دارد و بسیار محدود هستند.
میری عنوان کرد: قراردادهای موقت چون برای کارگر امنیت شغلی ندارد موجب می‌شود کارگر کارایی لازم را نداشته باشد.
وی در همین خصوص بیان کرد: بیشترین علل مراجعات کارگران به اداره کار، تعاون و رفاه امور اجتماعی مربوط به بیمه بیکاری و اختلافات کارگر و کارفرماست.
میری عنوان کرد: قراردادهای سفید امضا تاثیرگذاری بسیاری بر حوزه روانی کارگران دارد، باتوجه به این که در قراردادهای سفید امضا شرایط کار و مدت قرارداد مشخص نیست به همین دلیل کارفرما این بخش‌ها را تکمیل می‌کند.
وی گفت: باید کارگران بیشتر با حقوق و مزایای خود آشنا شوند، همچنین رسانه‌ها نیز در خصوص آگاهی بخشی نقش بسزایی دارند.