رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: آمار فوتی‌های ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در آذربایجان‌شرقی ۳۹ درصد کاهش یافته است.
محمدحسین صومی روز چهارشنبه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اعلام کرد: براساس غربالگری هایی که بر روی ۷۲ درصد جمعیت کل استان انجام شد آزمایش ۳ درصد افراد از نظر استعمال مواد مخدر و الکل مثبت است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، وی ادامه داد: وظایف دانشگاه علوم پزشکی کنترل مصرف مواد مخدر و پیشگیری و اطلاع رسانی در خصوص عوارض مصرف مواد مخدر است.
صومی اظهار داشت: سالانه ۵۰۰ تن تریاک و ۱۶۴ تن هروئین در ایران مصرف می‌شود و طبق بررسی‌های صورت گرفته در سال گذشته در کشور از هر ۵۰ نفر یک نفر از الکل استفاده کرده‌اند.
وی افزود: کاهش ۲۵ درصدی نرخ بروز اعتیاد با تقویت عوامل محافظت کننده و کاهش عوامل خطر در محیط های هدف از جمله برنامه های اولویت دار این دانشگاه است که در این راستا ۱۵ برنامه عملیاتی واضح در حوزه فرهنگی، ۴ برنامه در حوزه درمان و ۶ برنامه در حوزه آسیب اجرا می شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز همچنین از برگزاری کارگاه آموزشی برای ۸۰۰ نفر از سرشاخه‌های جوانان داوطلب هلال احمر کشور خبرداد.
وی با اشاره به فعالیت ۱۸ مرکز درمان سرپایی، ۳۳ مرکز میان مدت، ۱۲ مرکز کاهش آسیب و ۱ مرکز بلند مدت ترک اعتیاد در استان، گفت: این دانشگاه در راستای اهداف کاهش اعتیاد و پیشگیری از آن واحد مراقبت بعد از خروج از زندان و مرکز ماده ۱۶ را راه اندازی کرده است.
صومی با اشاره به فعالیت بیمارستان رازی تبریز به عنوان تنها مرکز بستری بیماران روحی و روانی در استان، ادامه داد: برای کاهش بار مراجعه به این بیمارستان در شهرستان های اسکو، بستان آباد و هادی شهر مراکز بستری بیماران روحی و روانی راه اندازی شد و به دنبال ایجاد این مرکز در اهر و ارس نیز هستیم.