طی ایام دهه مبارک فجر یک هزار و ۳۶۵ پروژه با مجموع ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان آذربایجان شرقی افتتاح می شود.
به گزارش جارچی اخبار، استاندار آذربایجان شرقی با اعلام این مطلب در نشست خبری عصر امروزبا خبرنگاران افزود: در هر کدام از سفرهای اول و دوم رئیس جمهور بین ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان در پروژه‌ها سرمایه‌گذاری شده بود؛ یکی از این پروژه‎ها که ظرف هفته آینده به دست یکی از مقامات کشور افتتاح خواهد شد، پروژه خط انتقال پلی‌اتیلن غرب از میاندوآب به تبریز است که حدود ۶۷ میلیارد تومان در این پروژه سرمایه‌گذاری شده و بیش از ۵۰۰ فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد.
محمدرضا پورمحمدی خاطرنشان کرد: در زمینه مخابرات ۷۵ پروژه افتتاح خواهد شد؛ ۴۰ ایستگاه جدید اضافه و ۳۵ ایستگاه موجود بروزرسانی می‌شود؛ ۲۵۰ کیلومتر فیبر نوری نیز به بهره‎برداری می‌رسد.
استاندار آذربایجان‌شرقی همچنین از احداث ۶۰۱۴ واحد مسکن روستایی و ارائه ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی در این عرصه خبر داد و افزود: در ایام دهه فجر ۴۰ مدرسه نیز بهره‌برداری خواهد شد.
وی بحث توسعه دیپلماسی و گسترش همکاری‌های بین‌المللی را از حوزه‌های مورد توجه در استان آذربایجان شرقی خواند و تأکید کرد: ما می‌خواهیم تبریز را پایتخت دیپلماسی کشور کنیم و این شهر را به جایگاه واقعی خود برسانیم.
پورمحمدی ادامه داد: استان ما از گذشته پل ارتباطی آسیا به اروپا بوده و هست و از این نقش نباید غافل شویم؛ ما ۲۷۰ کیلومتر مرز مشترک با کشورهایی مثل ترکیه و ارمنستان داریم و اگر کشور بخواهد در اتحادیه اروسیا نقش‌آفرینی کند، باید محور آن تبریز باشد.
وی خاطرنشان کرد: امسال از ۱۵ هیات خارجی پذیرایی کردیم؛ رشد صادرات استان از گمرکات کشور ۵۰ درصد افزایش یافته است و این موضوع را در نظر داشته باشیم آذربایجان‌شرقی امن‎ترین و پاک‎ترین استان کشور به شمار می‌رود.
استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در همین شرایط تحریم‌ها ۱۸ کشور خارجی در استان سرمایه‌گذاری کرده‌اند، افزود: میزان صادرات ارزی ما در سال گذشته ۲ میلیار دلار بوده و در سال‌جاری این رقم تاکنون ۲.۵ میلیارد دلار است و امیدواریم تا پایان سال به ۳ میلیارد دلار برسد.
پورمحمدی با تاکید بر اینکه هیچ واحد تولیدی در استان تعطیل نشده است افزود: در یک سال گذشته ۷۸ واحد تولیدی دچار بحران رکود را احیا کردیم؛ از نظر صدور مجوز احداث واحد تولیدی جدید رتبه دوم و از نظر توسعه واحدها رتبه اول کشور را به خود اختصاص دادیم.
وی گفت: در زمینه اعطای جواز تاسیس واحدها ۸۰ درصد و پروانه تاسیس ۲۴ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشتیم.
وی در عین حال یادآور شد: از نظر صدور پروانه اکتشاف و بهره‌برداری از معادن رشد مناسبی نداشتیم اما دو اتفاق مهم افتاده که یکی احداث فاز ۳ تولید کنستانتره در معادن مس سونگون و دیگری تولید مس‌کاتد به روش تغلیظ است که تا ۴ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ۱۷ پروژه پایین‌دستی و شهرک تخصصی مس احداث می‌شود که به رونق منطقه کمک خواهد کرد، ابراز داشت: اخیرا حساب‌های مس سونگون به استان انتقال یافته است و بر همین اساس از لحظا تأمین منابع مالی برای پرداخت تسهیلات مشکلی نداریم.
پورمحمدی، به بحث تولید آلومینا و نفلین سینیت در استان اشاره کرد و گفت: بیش از ۵ میلیارد تن ذخایر نفلین‌سینیت در سراب وجود دارد.
استاندار آذربایجان‌شرقی همچنین به افتتاح ۱۴۰ پروژه در بخش صنعت برق، توسعه کشت گلخانه‌ای استان از ۱۶۰ به ۲۶۰ هکتار، تکمیل ۱۵۰۰ واحد مسکن مهر و آغاز احداث ۷ هزار واحد مسکن ملی در استان اشاره کرد.
استاندار آذربایجان‌شرقی همچنین در پاسخ به وضعیت آزاد راه تبریز سهند نیز گفت: سهم ۴۰ درصدی خود را برای اجرای آزادراه سهند بطور کامل پرداخت کرده است، و امیدواریم این آزادراه تا پایان سال بهره برداری ‌شود البته برخی موارد آن از جمله روشنایی و رمپ ها و موارد تکمیلی به مرور عملیاتی خواهد شد.
پورمحمدی با بیان اینکه سال گذشته از نظر مسائل مدیریت بحران سال پر فراز و نشیبی بود، گفت: در سایه هماهنگی و عملکرد خوب مدیریت بحران، مسائل را به خوبی در استان پشت سر گذاشتیم .
پورمحمدی با اشاره به احداث ۲۴۰ کیلومتر راه روستایی در استان در سال های اخیر ، خاطرنشان کرد: قطار دو خطه از میانه به بستان آباد رسیده است و با تاکید رییس جمهور سال آینده به تبریز خواهد رسید.
وی با بیان اینکه از فعالیت هر واحد تولیدی که آلایندگی و مشکلات زیست محیطی داشته باشد جلوگیری می شود ، گفت: در مورد معدن طلای اندریان دو مشکل مطرح است یکی بحث آلایندگی و دیگری برداشتهای غیر مجاز که در حال بررسی است و اگر واقعا مشکل داشته باشد تعطیل می شود.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: مقرر شده است یک هیات دانشگاهی که هیچ گونه ارتباطی با محیط زیست و سرمایه دار ندارد موضوع را بررسی کند .
وی در مورد کاوه سودای مراغه هم گفت: براساس گزارش هیاتی که وضعیت را بررسی کرده است تاثیرات زیست محیطی که مخرب باشد و سلامت مردم را به خطر اندازد در این واحد وجود ندارد ولی تاکید میکنم در هر مرحله ای که مشخص شود تاثیرات مخرب دارد تعطیل خواهد شد.
استاندار آذربایجان شرقی در خصوص آموزش زبان مادری نیز تأکید کرد در عهد خود هستیم و بر همین اساس در ۸ مدرسه به شکل پایلوت این آموزش ادامه دارد و محتوای درسی در ابتدای مهر ماه ارائه شده است و در سال بعدی افزایش خواهیم داد.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین چالش های استان نامتناسب بودن اختیارات و مسوولیت هاست، گفت: برای توسعه استان باید از مزیت گردشگری استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه ۱۸۰۰ جاذبه گردشگری در استان ثبت ملی شده است، گفت: بواسطه موقعیت جغرافیایی استان می توانیم در زمینه ترانزیت کالا نقش بیشتری ایفا کنیم.
پور محمدی با بیان اینکه قطعه اول آزاد راه تبریز – بازرگان اجرا شده و تا صوفیان رسیده است، گفت: این طرح را پیگیری می کنیم تا نقش اقتصادی استان در مراودات بین المللی پررنگ شود.
وی با اعلام اینکه حکم انتقال خانه هنر از سوی دستگاه قضایی صادر شده است گفت: برای سه مکان کتابخانه، نمایشگاه کاریکاتور و موزه بهتونی مکان های مناسبی انتخاب می شود.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه به دنبال ایجاد صنعت تولید لوکوموتیو در استان هستیم ، گفت: سرمایه گذار وجود دارد و کارهای اولیه انجام شده است.
پورمحمدی با اشاره به اینکه حجم آب دریاچه ارومیه به بالای ۳ هزار میلیارد مترمکعب رسیده است، گفت: طرح انتقال آب از زاب به دریاچه و تصفیه خانه های تبریز و ارومیه در حال اجراست.
وی با بیان اینکه جز معادن هیچ محصولی در استان خام فروشی نمی شود، اظهارکرد: در آینده به دنبال این هستیم که تولیدات معادن استان، در داخل استان فرآوری شود.
استاندار آذربایجان‌شرقی همچنین میزان صادرات ارزی استان را یادآور شد و گفت: ما در سال گذشته ۲ میلیارد دلار بوده صادرات داشتیم و در سال‌جاری این رقم تا کنون ۲.۵ میلیارد دلار بوده و امیدواریم تا پایان سال به ۳ میلیارد دلار برسد.