معاون پژوهش و فن‌آوری دانشگاه علمی‌ و کاربردی کشور گفت: ایران پس از ترکیه دومین تولیدکننده نخودچی در دنیا است.
به گزارش جارچی اخبار، محمدحسین موسی زاده روز چهارشنبه در مراسم اختتامیه رویداد استارتاپی (شتاب) نخودچی در دانشگاه علمی و کاربردی واحد شهرداری تبریز، اظهار داشت: به خاطر اهمیت موضوع باید دستگاه ها و ماشین های تولید نخودچی به روز شوند و با فن آوری های روز دنیا پیش بروند در حالی که از این منظر از نزدیک ترین رقیب خود یعنی ترکیه عقب هستیم و کشورهایی مثل هندوستان و پاکستان نیز که در رتبه های سوم و چهارم صنعت نخودچی در دنیا هستند به رقبای جدی تبدیل شدند و به شدت در حال توسعه هستند.
وی افزود: بر این اساس باید با حفظ کیفیت نخودچی ممقان تبریز به عنوان قطب نخودچی ایران به دنبال پیشرفته کردن ماشین آلات این عرصه باشیم و خود را به صدر صادرکنندگان نخودچی دنیا برسانیم که البته با وجود ظرفیت های بالای آذربایجان شرقی دور از دسترس نیست، در غیر این صورت کشورهای تعقیب کننده و رقیب، از ما پیشی خواهند گرفت.
موسی زاده با بیان اینکه امسال ۶۰ میلیون دلار نخودچی از ممقان صادر شده است، ادامه داد: با تزریق دانش به صنعت نخودچی ممقان تبریز و پیشرفته کردن ماشین آلات و به شرط نوآوری می توان این میزان صادرات را تا ۱۲۰ میلیون دلار افزایش داد.
وی همچنین با اشاره به اینکه در شرایط کنونی صادرات برای کشور از اهمیت اساسی برخوردار است، افزود: ظرفیت های بالا و مشابه نخودچی در آذربایجان شرقی مثل شیرینی «قرابیه» تبریز به عنوان تنهاترین و نخستین شیرینی بادامی یا پسته ای در دنیا، وجود دارد که در صورت توجه جدی به آن می توان به عنوان بهترین محصول شیرینی و موادغذایی از این استان صادر کرد.
وی با تاکید بر اینکه صنعت نخودچی و قرابیه باید در تبریز دانش محور شود تا توجه کشورهای بیشتری را به خود جلب کند، گفت: این رویداد استارتاپی نیز برای تحقق این هدف و با رویکرد توسعه ای و دانش محوری که دانشگاه علمی و کاربردی دارد برگزار می شود.
معاون پژوهش و فن‌آوری دانشگاه علمی‌ و کاربردی کشور در خصوص اهداف رویداد علمی و تخصصی استارتاپ نخودچی ممقان، اظهار کرد: دانشگاه علمی و کاربردی با روابطی که با صنعت دارد می تواند از روش ها و فن آوری های مختلف استفاده و با سرمایه گذاران و صادرکنندگان ارتباط برقرار کند تا برای توسعه صنعت نخودچی ممقان گام های موثرتری برداشته شود و این دیگر هدف اصلی برنامه استارتاپی امروز است.
موسی زاده با بیان اینکه رویدادهای استارتاپی(شتاب) در کشور بر اساس نیاز و ظرفیت استان ها برگزار می شود، گفت: تاکنون ۳۳ رویداد مشابه با تکیه بر ظرفیت های استانی برگزار شده و اکنون نیز به صورت همزمان در یزد، اصفهان، ملایر و خراسان شمالی این رویدادها برگزار می شود.
در این مراسم از ۳ طرح اول تا سوم استارتاپی رسیده به دبیرخانه به ترتیب از دانشگاه های علمی و کاربردی شیرین عسل تبریز، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی و دانشگاه محمد منتظری مشهد تجلیل شد.
ممقان، به زبان محلی ‘ماماغان’، یکی از شهرهای آذربایجان شرقی است که به دلیل اشتغال اغلب مردم آن به شغل نخودپزی و تامین ۹۹ درصدی این محصول فرآوری شده کشور و صادرات بخش عمده محصول تولیدی به ‘شهر جهانی نخودچی’ شهرت دارد.
شهر ۱۵ هزار نفری ‘ممقان’ که در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب غربی تبریز و از توابع شهرستان آذرشهر است، به علت وجود کارگاه های انبوه نخودپزی و تامین ۹۹ درصدی این محصول در آجیل صادراتی ایران به کشورهای خارج، عنوان ‘پایتخت نخودچی جهان’ را یدک می کشد، اما در دهه های اخیر تبلیغات تاثیرگذاری در این زمینه از سوی نهادهای مسوول انجام نشده است.
صنعت نخودپزی که در ممقان قدمتی ۶۰ ساله دارد، به برکت ذهن خلاق و مبتکر و دستان توانمند مردمانش و از کارگاه های کوچک خانگی پا گرفته است و امروز در بازارهای جهانی توصیف بی مثالی برای خود دست و پا کرده است که اگر با حمایت های دولتی همراه و از این صنعت بسیار سودآور پشتیبانی های تسهیلاتی و معنوی لازم شود، بدون تردید به یکی از مهمترین بخش های ارزآور کشور تبدیل می شود.