نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز گفت: درختکاری یکی از کارهای ارزشمند و مفیدی است که برای حفظ و پاسداشت محیط زیست اثرات سودمندی دارد.
به گزارش جارچی اخبار، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم روز چهارشنبه در حاشیه غرس یک اصله نهال میوه به مناسبت هفته منابع طبیعی، اظهار کرد: در هفته منابع طبیعی و روز درختکاری باید به موضوع محیط زیست توجه ویژه ای شود محیط زیست شامل خاک، آب، زمین، هوا و جنگل ها است و باید در پاکیزه نگه داشتن آنها تلاش کنیم.
وی با اشاره به اینکه پانزدهم تا بیست و یکم اسفند هر سال تحت عنوان هفته منابع طبیعی و سیزدهم فروردین روز طبیعت نامگذاری شده است، اظهارداشت: مردم در روز طبیعت باید در حفاظت و حراست از طبیعت تلاش مضاعفی داشته باشند.
حجت الاسلام آل هاشم با اشاره به اینکه در دین اسلام به درختکاری تاکید فراوان شده است، گفت: در روایات آمده هرکس درختی بکارد و مومنین از سایه و میوه آن درخت بهره مند شوند و استفاده کنند، نزد خداوند متعال اجر و پاداش زیادی دارد.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز ابراز امیدواری کرد تا در سال جدید به محیط زیست توجه ویژه ای شود و خداوند با لطف و کرم خود ویروس و بیماری کرونا را از میهن اسلامی ما ریشه کن کند.

حجت الاسلام آل هاشم همچنین امروز به مناسبت هفته منابع طبیعی نهال میوه غرس و همچنین برای گرامیداشت این هفته پیامی صادر کرد که متن آن به قرار زیر است:
فرهنگ درخت کاری و اهتمام به نگهداری از آن از الزامات حیاتی جوامع بشری می باشد
سنت حسنه درختکاری از توصیه های تمام ادیان الهی و دین مبین اسلام بوده و به عنوان یک موضوع با اهمیت، مورد تاکید قرار گرفته است و به عنوان باقیات الصالحات محسوب می شود لذا درخت کاری ریشه در متون دینی ما داشته و در روایات ائمه اطهار بر آن تاکید شده است امروزه کاشت درخت، حفظ جنگل ها و فضاهای سبز از واجبات می باشد چون که علاوه بر ایجاد محیطی شاد و با طراوت، دارای جنبه های اقتصادی و تجاری نیز بوده و کاشت درخت در این موضوع می تواند موجب تحرک چرخه های اقتصادی کشور شود علاوه بر این، جنگل ها و فضاهای سبز به عنوان پناهگاه حیات وحش، مخازن گیاهان دارویی که موجب حفظ آب و خاک، تلطیف و کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از گرد و غبار مطرح می باشند، جایگاه بسزایی دارند.
فرهنگ درخت کاری و اهتمام به نگهداری از آن از الزامات حیاتی جوامع بشری بوده و در این راستا یکی از اقشار بسیار تاثیرگذار که با استفاده از ابزار تبلیغ در این مسیر گام های موثری برداشته و نسبت به نهادینه سازی این سنت حسنه فعالیت های شایان توجهی داشته اند، روحانیت است و تجربه های مستند نشانگر این ادعا است که با استفاده از نفوذ معنوی فوق العاده ای که دارند در این اقدام راه گشا و پیشگام بوده اند.
امروزه با توجه به گسترش جوامع شهری و آلوده گی هوا به وسیله آلاینده های صنعتی، نمی توان انتظار داشت با اختصاص یک روز یا هفته مشخص در سال، هوای پاک، محیط زیست طبیعی و سرسبز را به ارمغان آورد و لزوم پیگیری این سنت حسنه در تمام ایام سال از سوی عوامل اجرائی و آحاد مردم کاملاً محسوس و حیاتی می باشد.
اینجانب با تبریک ایام هفته منابع طبیعی و روز درخت کاری که با شعار ” نهالکاری همگانی برای ایرانی سرسبز” می باشد از عموم مردم ولایتمدار استان دعوت می کنم تا در این امر خداپسندانه شرکت کنند.