معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مراغه اعلام کرد: اکیپ‌های مستقر در ورودی و خروجی این شهر در راستای مقابله با کرونا، مسافران را کنترل می‌کنند.
به گزارش جارچی اخبار، حمید شکری روز یکشنبه در جلسه قرارگاه زیستی با موضوع بیماری کرونا ویروس اظهار داشت: ضدعفونی مراکز عمومی و معابر تمامی روستاها باید به صورت جدی و در اولویت شهرداری ها و دهیاری ها بوده و در این خصوص خوشبختانه در شهرستان اقدامات خوبی انجام شده است.
وی به تعطیلی اماکن عمومی که موارد بهداشتی را رعایت نمی کنند اشاره کرد و افزود: مسافرخانه ها و مهمان پذیرهایی که رعایت موارد بهداشتی را لحاظ نمی کنند تعطیل خواهند شد.
شکری افزود: همچنین اقلام ضدعفونی کننده به زودی از طریق خانه های بهداشت در مناطق روستایی و شهری با قیمت مصوب عرضه خواهد شد.
وی گفت: درمانگاه هایی که مجوز فعالیت شبانه روزی دارند موظف به فعالیت در طول شبانه روز هستند و در صورت عدم رعایت با متخلفان برخورد خواهد شد.
شکری اضافه کرد: با توجه به تصمیماتی که در سطح ملی گرفته شده است تا اطلاع بعدی برپایی نمازهای جماعت لغو و همچنین تا رفع بحران، تمامی امامزاده ها و مساجد و مراکز گردشگری و موزه ها تعطیل خواهد بود.
تعطیلی بازارهای هفتگی شهرستان تا اطلاع بعدی
دادستان عمومی و انقلاب مراغه نیز در این جلسه گفت: بازار چهارشنبه سوری، بازارهای هفتگی و محلی در مناطق شهری و روستاهای بخش سراجو و مرکزی تا اطلاع بعدی تعطیل است.
نادر نجد گفت: همچنین تردد دست فروش های دوره گرد در روستاها ممنوع بوده و دهیاری ها و مسوولان خانه های بهداشت در روستاها در صورت تردد آن ها گزارش کنند.
وی ادامه داد: در راستای پیشگیری از شیوع کرونا، تا اطلاع بعدی چایخانه ها در روستاها تعطیل بوده و قلیان سراها در شهر تعطیل و در صورت مشاهده پلمب خواهد شد.
وی به ظرفیت سازمان های مردم نهاد در شهرستان اشاره کرد و گفت: در شرایط بحرانی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم باید تمامی ظرفیت های شهرستان به خصوص سازمان های مردم نهاد برای عبور از شرایط کنونی بسیج شوند و مسوولان از حضور و امداد رسانی آن ها استقبال می کنند.
آمار مبتلایان به کرونا در مراغه نسبت به روز گذشته افزایش نداشته است
رییس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه نیز در این جلسه گفت: آمار مبتلایان به کرونا ویروس در مراغه نسبت به روز گذشته افزایش نداشته است و همچنان هفت مورد مثبت در شهرستان است که تنها یکی از آن ها فوت کرده است.
اصغر تنومند گفت: فرد فوت کرده خانم ۸۸ ساله ای است که بیماری زمینه ای قلبی داشته است.
وی گفت: اقدامات شناسایی و معاینات بالینی اعضا خانواده افرادی که نتیجه آزمایش آنها مثبت بوده از سوی معاونت بهداشت شهرستان در حال پیگیری است.
وی گفت: همچنین در حال حاضر ۳۰ بیمار با موارد مشکوک در بیمارستان امیرالمومنین(ع) مراغه بستری هستند.
ویروسی شایع است که هرسال زمستان با علایم سرماخوردگی مشاهده می‌شد اما از سال ۲۰۰۲ این ویروس جهش ژنتیکی داشته و ابتدا خود را با بیماری سارس، پس از آن مرس و در حال حاضر به شکل کرونای جدید نشان داده که با دوره نهفتگی ۲ تا ۱۴ روز و با تظاهراتی نظیر تب بالا، سرفه، تنگی نفس سردرد و گاهی با اسهال و استفراغ همراه است.
شهرستان مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.