مدیر جهاد کشاورزی هشترود گفت: طرح جهش تولید در سال زراعی جاری در ۵۸ هزار هکتار از مزارع دیم گندم و جو این شهرستان اجرا می‌شود.

به گزارش جارچی اخبار، مجید احمدی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: این طرح به منظور افزایش تولید محصولات دیم برای دومین سال متوالی و با پشتیبانی از دیم‌کاران در این شهرستان حال اجرا خواهد شد.

به گفته وی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در انتقال دانش نوین به دیم‌کاران و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) از طریق کمک به تامین نهاده‌ها از جمله کودهای بذر مال، سموم دفع آفت‌ها، کودهای محلول‌پاشی و بیمه محصول، دیم‌کاران را یاری خواهند کرد.

وی ادامه داد: اجرای این طرح طی تفاهم‌نامه وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) از سال زراعی ۱۳۹۹ به مدت پنج سال آغاز شد و دیم‌کاران هشترود از اجرای آن استقبال کردند.

مدیر جهاد کشاورزی هشترود بیان کرد: برای اجرای این طرح طی سال زراعی جاری در هشترود ۴۰۰ تن نهاده، ۱۲ تن کود بذر مال و ۱۶۵۰ تن انواع ارقام بذرهای اصلاح شده گندم و جو در نظر گرفته شده و مزارع گندم و جو با مساعدت مالی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره ) در حال بیمه شدن است.

احمدی اضافه کرد: برای انتقال دانش فنی و نظارت بر اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها در این شهرستان ۲۲ نفر از کارشناسان پهنه مدیریت جهاد کشاورزی همکاری می‌کنند.

طرح پنج ساله «جهش تولید در دیم‌زارها» که طی سال زراعی گذشته به صورت آزمایشی در استان‌های آذربایجان‌شرقی، کردستان، همدان، کرمانشاه، خوزستان و گلستان اجرا شد، امسال در گام دوم قرار دارد.

این طرح در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور تدوین شد و طی پاییز ۱۳۹۹ مورد توافق وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) قرار گرفت تا افزایش بهره‌وری تمام محصولات زراعی دیم و همچنین افزایش سطح زیرِکشت دیم برخی محصولات نظیر گیاهان علوفه‌ای و دانه‌ها روغنی دیم در دیم‌زارهای کشور با توجه به امکانات و شرایط موجود مدنظر قرار گیرد.

در طرح «جهش تولید در دیم‌زارها» برای گندم فقط افزایش بهره‌وری و برای جو هم افزایش زیرکشت و هم افزایش متوسط تولید در نظر گرفته شده است تا تولید محصول بر اساس شرایط اقلیمی کشور به معنای واقعی کلمه افزایش ‌یابد.